Författaren och journalisten tillika singer-songwritern Ellinor Skagegård samarbetar än en gång med producenten och sångaren Viktor Odeheim för att ge oss singeln Utan filter. Tillsammans har de tidigare släppt låtarna Ring mig till liv och Insomnianätter.

DOLBY ATMOS

Utan filter byggs upp från ett piano och ger oss snygga melodier och sångharmonier. Låten växer sedan i intensitet och ljudbild. Det blir pampigt och energifyllt. Sedan är det en snygg kontrast mellan Ellinor och Viktors röster, som lägger ytterligare lager till musiken.

På det hela skulle jag säga att Utan filter är klassisk pop, där liveinstrument och det organiska får stå i centrum tillsammans med sången. Inspirationen till produktionen kommer från Lasse Berghagens inspelningar från 1969 när de skapade låten, vilket jag tyckte var fantastiskt. Berghagen från det året innehöll ju en hel del guldkorn och främst hans paradnummer Teddybjörnen Fredriksson.

Låten i sig handlar om rädslan för att släppa in någon på livet. Att man kan känna sig rädd inför kärleken och främst att förlora den.

Jag bad Ellinor berätta mer om låten och arbetet med den i en intervju som du kan läsa här nedan. Om du uppskattar alla intervjuer som läggs ut i bloggen får du mer än gärna bli Popmuzik Lover på Patreon. Det är ett fint sätt att stötta arbetet med Popmuzik på och gör det möjligt att driva bloggen vidare som en av de få svenska musikbloggar som finns kvar.

Du berättar är Utan filter handlar om rädslan att släppa in någon. Att helt enkelt vara rädd för kärleken och att förlora den. Är just rädslan att släppa in en person inpå livet något som du själv brottas med? 

För min egen del har jag nog inte varit så rädd just för att släppa in – låten är skriven ur två olika personers perspektiv – men rädd för att förlora. Och det är något jag brottats desto mer med. Men det är ju lite de två sidorna av ett mynt, för att förlora någon blir ju just så mycket värre när man släppt in personen. 

Hur föddes idén att skriva en låt på just detta tema?

Jag skrev den för ett drygt år sedan, till en person som jag var väldigt kär i. Den relationen tog slut alldeles nyligen, vilket gör det lite speciellt att låten släpps just nu. Men fint också, att en sorg kan utmynna i något kreativt och bli ett vackert minne. 

Du jobbar än en gång med Viktor Odeheim som både producent och medsångare. – Hur inleddes ert samarbete och vad känner du att Viktor gör som lyfter låtarna det där extra steget som producent? 

Vi började samarbeta för några år sedan, då mest som en kul grej, ett pandemiprojekt. Men det som är så roligt med att arbeta med Viktor är att han verkligen sätter sin prägel på låtarna, mest samtidigt tar fram kärnan i dem. Jag blir alltid lika glatt överraskad när jag får höra vad han gjort och han har verkligen utvecklats som producent de senaste åren. I Utan filter tycker jag att han lyckas få fram både en känsla av råhet och ömhet samtidigt. 

Du berättade att inspirationen till Utan filter kom från Lasse Berghagens inspelningar från 1969, vad var det med hans musik som fångade er och som ni kände passade just denna låt?  

Där är jag själv helt oskyldig haha. Jag är inblandad väldigt lite i produktionen. Men Viktor har berättat att han fångades av det gamla analoga, varma nylonsträngade soundet. 

Supersnyggt arrangemang i låten. Hur arbetade ni fram låten från demo till det vi hör i dag? 

Jag skrev låten, spelade in en pianoversion, skickade den till Viktor och en liten tid senare fick jag tillbaka ett förslag på produktion. Vi brukar arbeta så och det är väldigt spännande för mig varje gång, att få höra hur låten kanske tagit en helt annan riktning, oftast till det bättre, än vad jag tänkt. Sedan bollar vi lite, jag lägger sång och finslipar. 

Har du personligen någon textrad eller parti i låten som du är extra nöjd med? 

Jag är väldigt förtjust i outrot som kommer lite som en överraskning och ger ytterligare en dimension till låten. Min dotter tyckte att det lät som ”grekisk musik”, själv tycker  jag det påminner om det vackra ledmotivet till serien Upp till kamp. 

Med just ordet som arbetsredskap som både författare och journalist. Vad känner du är skillnaden på att skriva mer redaktionellt eller prosa mot att skriva just låttexter.

Journalistiken och författarskapet är mitt arbete, och även om det förstås kan vara väldigt kreativt och roligt så utför jag det alltid med huvudet. I musiken och i låttexterna arbetar jag mycket mer känslodrivet och intuitivt. Det är en skönt kontrast som jag behöver. 

Med dina sololåtar och som medlem i Dragon Dolls, hur skulle du personligen vilja utveckla musiken och ditt artisteri? Ser du det som ett utlopp för din kreativitet i första hand eller något du vill kunna jobba mer med? 

Hittills har mina sololåtar på svenska varit något av ett roligt sidoprojekt, men jag känner att jag alltmer hittat min röst där och att mitt och Viktors samarbete fungerar väldigt bra så jag skulle gärna utveckla den biten. Vi har till exempel inte spelat live än, så det är planen! 

Utöver det älskar jag att spela med de andra tjejerna i Dragon Dolls, vi har hållit på i 13 år nu och det är fortfarande lika roligt, både musikaliskt och gemenskapen som finns där. Nu har vi ett par bra spelningar inbokade i sommar så det ser jag fram emot. Men pengarna, de får nog fortsättningsvis dras in på annat håll!

Vad tyckte du?
+1
5
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
DOLBY ATMOS
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Svensk Pop Apple Music

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011