Nina Bring har sedan debuten 2020 gått från klarhet till klarhet, hennes känslomässiga uttryck och sårbara stämma har levererat hit efter hit, men än har vi inte fått en EP. Förrän nu!
ÄNTLIGEN släpps minisamlingen Lilla jag. Här gräver sångerskan ännu djupare i sitt inre och skildrar filterlösa berättelser från sitt eget liv. Resultatet blir trollbindande och det står klart att detta är Sveriges nästa stora stjärna. Det aktuella släppet är med all säkerhet starten på en lång resa och karriär, det är bara att luta sig tillbaka och njuta. Vi på Popmuzik är bara glada att få ta del av resan och är såklart frågvisa till tusen.

Favoriter Apple Music

Äntligen är det dags för debut-EP! På en skala från 1-10 hur pirrigt är det i magen?

-Åh jag skulle säga typ en stabil 8! Jag är pirrig och av någon anledning väldigt nervös. Jag är taggad på att musiken ska komma ut men jag får alltid katastroftankar om att något ska gå jättefel… Att jag exempelvis laddat upp fel låt eller att det inte släpps när det ska och så vidare.

Du har släppt otroliga singlar sedan 2020, vad var det som gjorde att just dessa fem låtar var självklara för din EP?

– Det blev dessa fem låtar just för att dem kändes rätt i känsla och text för den världen jag ville skapa. Jag ville skapa en låtsamling som höll ett brett känslospektra med både höga och djupa dalar. Jag ville att EPn skulle vara ärlig och personlig och enligt mig själv tycker jag att dessa låtar tillsammans skapade detta.

Berätta lite om låtsamlingen. Titeln lyder “Lilla jag”, varför blev det just den?

– Som jag berättade lite om i förra frågan så är detta en väldigt personlig EP. Namnet Lilla jag är delvis kopplat till just det, att EP:n är en introduktion till vem jag är och till mina känslor, höga som låga. Mina vänner har sagt att det passar mig som person att presentera mig som “lilla jag”. De anser att jag är väldigt ursäktande som person, att jag hela tiden säger förlåt både innan och efter det jag säger och gör. Kanske kommer det inte heller som en chock för den som lyssnar då jag i de två sista låtarna på EP:n sjunger om just prestationsångest, dåligt självförtroende och självkänsla. Kort beskrivet är låtsamlingen i sig en känsloresa från lyckorus i Hela du hela tiden till uppgivenhet i Lilla jag. Jag har försökt vara så rå och ärlig i mina texter som jag kan och skriva om sånt som känns viktigt för mig.

Vad betyder EPn för dig på ett personligt plan?

– Den betyder jättemycket för mig! Det är den första låtsamlingen jag släpper och det känns ändå stort på något sätt. Jag har fått ynnesten att jobba med superfina och proffsiga människor på alla håll och kanter så det känns jätteroligt. Den betyder också mycket på ett personligt plan då jag inte hållit tillbaka på något rent uttrycksmässigt, utan det har varit lite som ett terapisamtal för mig själv att skriva dessa låtar.

På vilket sätt har du utvecklats och vuxit av att skriva dessa låtar?

– Det känns svårt att veta nu på vilket sätt jag utvecklats då jag fortfarande känner mig så inne i det. Jag känner att jag förstått lite mer vilket sound jag vill dra mina låtar i framtiden.
Jag känner också att jag bottnat lite ytterligare i mitt textskrivande.

Pressbild

När det gäller sound och ljud-preferenser hur har tankarna gått när du skapat dessa låtar?

– När det gäller sound och ljud har jag velat ha ett poppigt men organiskt och mysigt sound på EP:n. Jag och mina producenter har jobbat med olika superduktiga musiker som spelat bland annat stråk och blås för att få till rätt känsla i produktionerna.

Vilka har du samarbetat med på EP:n och hur har det samarbetet sett ut?

Hela du och hela tiden och Små ledsna moln har jag skrivit tillsammans med Sophie Verdonk. Sophie har även producerat dessa låtar. På Små ledsna moln tog vi även in Hugo Andersson på ackegura och Philip Munther på blås. Allt det fina har jag skrivit tillsammans med Hugo Andersson och Axel Liljas och produktionen står både Axel och Hugo för.
Fokuslåten Lilla jag har jag skrivit tillsammans med Richard Cirulis och Axel Liljas som även har producerat låten. Konkurrens – Acoustic Version har jag skrivit tillsammans med Hugo Andersson och Axel Ragnarsson. Axel har producerat den här versionen samt mixat alla låtar förutom Allt det fina som en annan Axel (Axel Liljas) har mixat. På den akustiska versionen av Konkurrens hör vi också stråk av Jonas Peker och keys av Olle Tidblom. Contentmässigt har jag gjort mycket själv, såsom exempelvis alla omslag. Sedan har jag jobbat med Amilia Öhberg Soukri, Jonathan Bellini, Andreas Bellini och Rasmus Gustafsson med det visuella såsom pressbilder, videos och redigering av omslag. EPn släpper jag tillsammans med Corite.

Bland låtarna får vi en akustisk version av Konkurrens som du ska ha stor eloge för en otrolig melodi. Den här låten har jag förstått är direkt kopplad till din tid som simmerska, men på vilket sätt?

– Åh tack så mycket! Man kan säga att den är direkt kopplad till min prestationsångest som spelade ut sig själv väldigt tydligt när jag tävlingssimmade. Låten innehåller även tydliga textreferenser kopplade till simning såsom exempelvis “Missa pallen, fan det va på hundradelen”. Både som elitidrottare och musiker så blir ens prestationer i många fall kopplade till den man är som person. I låten beskriver jag hur just det tagit ganska så hårt på mig själv och min självkänsla. “Jag blev det jag presterade, tills jag knappt existerade”.
Låten är en av mina personliga favoriter då den ligger mig så nära hjärtat.

Vad har du tagit med dig från tiden som simmerska in i ditt artisteriet och karriär?

– Hmm… ändå ganska mycket tror jag! Dels kämparglöden, att inte ge upp när det är dalar utan fortsätta mata på fastän det är motvind. Mina specialdistanser (mitt “spec” som man säger i simning) när jag simmade var långdistans frisim vilket innebar att man simmande de längsta och “gnetigaste” (uthållighets-krävande) distanserna på tävling, men att man även tränade lite längre pass som var mer uthållighetsanpassade än explosiva. Jag tror att simningen generellt har lärt mig mycket om hur mycket arbete och ambition det krävs för att lyckas.

Berätta lite mer ingående om titelspåret Lilla Jag vars text känns naken och ärlig. Tredelad fråga: Vad betyder den här låten för dig, hur föddes låtidén och hur har det känts att skriva texten?

– Den här låten betyder mycket för mig! Själva konceptidéen grundar sig i hur jag ibland kan känna mig sämst och att jag då saknar det självförtroendet och den självkänslan jag hade när jag va liten. Det kändes naturligt att skriva texten, jag hade mycket att säga och det kändes viktigt att få ut det på något sätt. Jag skrev den med två fina vänner så det kändes tryggt att uttrycka sig om sådant som kanske är lite jobbigt berätta.

Ditt låtskrivande beskrivs som “utan floskler”, men jag tänker att det är en viss resa och kräver ett visst mod att våga skriva ofiltrerat. Hur har din resa sett ut vad gäller textförfattande? Har det alltid varit självklart att du ska skriva råa berättelser?

– Jag tror att jag har utvecklats mycket i mitt textförfattande på senare år men alltid haft någon slags grund i att jag vill skriva om saker som betyder något och som är självupplevt på något sätt. När jag var yngre bäddade jag ofta in texterna i metaforer men nu vågar jag nog vara lite mer direkt och ofiltrerad när jag skriver. Jag tror att det också har kommit med att jag blivit mer självsäker i mitt skrivande.

Finns det någon låt på EPn som betyder extra mycket för dig och i så fall varför?

Konkurrens. Konkurrens har betytt mycket för mig från start då det på ett sätt blev den första låten där jag rätt så naket vågade berätta om något som påverkat och fortfarande påverkar mig väldigt mycket. Den var befriande att skriva och varje gång jag spelar den live så händer det något i mig. Jag har en sån stark connection till denna låt så när jag spelar den så är det lite som att den tar över hela mig och blir liksom jag. Jag tror att det är för att jag skrev den så brutalt ärligt jag bara kunde.

Omslag

Innan din egen artist-resa påbörjades stod du på scenen med några av de största artisterna i Sverige som körsångare. Vad var det som slutligen avgjorde att du själv ville starta ett artistprojekt?

– Jag har sedan jag var liten alltid haft drömmen om att bli artist, men efter att jag fått stå på sådana magiska scener tillsammans med Laleh så är det klart att det skapade ett stort sug efter att få stå där själv med egen musik. Året efter släppte jag därför min första låt Nära som jag tävlade i P4 Nästa med för att kicka igång det hela. Det är en lång resa för att nå dit jag drömmer om men jag har inga planer på att ge upp!

Hitintills har du åstadkommit en hel del saker i din karriär, P4-Nästa, titelspåret till en ungdomsserie på C More och TV4 samt spelning på Debaser för att nämna några saker. Hur förhåller du dig till begreppet framgång och vad är framgång för dig i ditt artisteri?

– Jag tror att jag, likt många andra artister har svårt att ta till mig framgång och även förhålla mig till det. Någon som lilla Nina hade tyckt varit framgång kanske jag idag inte ens reflekterar över och knappast firar. Tyvärr tror jag att jag har svårt att landa i min egen framgång utan istället ser saker jag inte uppnått och blickar framåt. Jag tror att det är en del av mitt driv, men också att jag troligtvis skulle må bättre av att stanna upp ibland och vara lite stolt över saker jag åstadkommer.

Nu släpps din EP och det ska du absolut landa i, men om du får tänka lite framtid. Vad är nästa steg efter släppet?

– Nästa steg är att hitta ny inspiration och skriva nytt material. Jag känner att jag behöver en stund i studion nu och vara kreativ på det sättet. Min plan är också att försöka spela min EP live så mycket jag bara kan!

Vi saknar fortfarande en collab från dig, så om du hade fått önska fritt vem hade du velat göra ett samarbete med?

Thomas Stenström!! Det hade verkligen varit ett dröm-samarbete!

Utifrån lärdomarna du samlat på dig under din tid i musikbranschen, vilka tips skulle du vilja dela med dig av till andra musiker?

– Känn ingen stress över att du måste lyckas snabbt. Var och en har sin resa och din resa är utformad just för dig, oavsett hur frustrerande det kan kännas ibland. Va en schysst låtskapar- eller artistkollega till dem du jobbar med, du vet aldrig vem som kan kan komma att bli viktig för just dig på din resa. Sist men inte minst gör musik som du tycker är kul att göra och som känns rätt för dig, i slutändan är det det enda som spelar roll ändå!

År 2022 lider mot sitt slut, vad är det starkaste musikaliska minnet du kommer blicka tillbaka på från detta år och vara mest stolt över?

– Åh, Svår fråga.. men tror nog det blir denna EP och allt jobb jag lagt ner på den. Jag har gett mycket av mig själv och lagt ner många timmar tillsammans med alla fantastiska personer som varit involverade.

Avslutande fråga, hur tänker du fira släppet av din allra första EP?

– Jag hade det stora firandet för EP:n när jag spelade den 16 november, men ikväll kommer jag att fira tillsammans med lite vänner!

Nina på sociala medier

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Skicka in din musik
Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

DOLBY ATMOS

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while you also are being able to submit your music to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011