Våga synas bredare

Varje dag får jag massa nya låtar i min inkorg.
Det är såklart kul – om än stressigt – att folk anförtror mig med sitt slit och vill att jag ska lyssna för att möjligen tipsa om en viss låt. Det finns dock en stor sak som stör mig hos en del artister. -De vill ändå inte bli hörda.

Min inställning till musik är att ju fler som kan höra den, desto bättre. Det finns ingen anledning att bara släppa musiken via Spotify eller Apple Music för att man som artist får betalt för streamen där. Är du en osignad artist är de där få örena du tjänar på streaming värt så mycket mindre än exponering som du kan få om folk kan uppleva din musik överallt.
Det gör det så snopet när jag hittar en låt jag gillar och den inte finns på SoundCloud eller YouTube, utan bara på betaltjänsterna.

Missförstå mig rätt. Jag tycker man ska få betalt för ens arbete. (Tänk om skivbolagen hade fattat det, då hade jag kanske till och med tjänat en hacka på att ha musikblogg…) Men jag tycker också att det är viktigt att faktiskt synas. Finns du även på plattformar som SoundCloud eller YouTube så ökar möjligheterna ganska mycket. För just SoundCloud och YouTube är plattformar som är byggda på att innehållet delas, gillas och sprids.
Finns du bara på de stora streamingtjänsterna är risken faktiskt större att du drunknar och försvinner. Anledningen till det är att det laddas upp så otroligt mycket ny musik på tillexempel Spotify och i dagsläget finns ingen annan möjlighet att upptäckas där än att hamna i en spellista (eller om du har vänner som tokdelar din musik på sociala medier, vilket tyvärr inte alla har).
På YouTube och framförallt SoundCloud finns taggar som kan få dig att upptäckas, eller att lyssnaren gillar eller delar. Det är med andra ord lättare att få engagemanget på dessa två plattformar än via Spotify eller Apple Music.

Jag kan köpa att man som etablerad artist inte vill “ge bort” sin musik. Men även här börjar jag se en attitydförändring under de senaste åren mot främst YouTube, där stora skivbolag och artister är snabba på att lägga upp nya låtar via plattformen. (Gå bara tillbaka fem år i tiden och det var hopplöst att hitta dagsfärska låtar där, om de inte var i form av en musikvideo eller att ett fan laddat upp en radio-ripp). Visst, de får oftast något öre för en stream via YouTube också, men det är långt ifrån samma ersättning som via Spotify eller Apple Music. Här skulle jag faktiskt ge en elloge till främst Warner Music som är riktigt duktiga på att jobba brett med sina släpp och även då fokuserar på att få upp dessa på YouTube tidigt på dygnet av release.

Om du vill bli upptäckt är det inte en nackdel att faktiskt finnas brett när du släpper en låt. Framförallt i början av en karriär är det mer eller mindre livsviktigt.
Det som är bra med SoundCloud idag är att du till och med kan ställa in en release så den aktiveras samma stund som den aktiveras hos prenumerationstjänsterna. Det gör att din singel finns överallt när den släpps och de som vill lyssna kan göra det var de vill. Främst kan folk faktiskt upptäcka dig även om du inte hamnat i den viktiga spellistan eller har de där aktiva vännerna som delar.

Liten checklista:

Ladda upp din musik även på YouTube och SoundCloud. Ställ in datum för släppet, så behöver du inte tänka på det sedan.

Var inte rädd för att synas. Det är kul att tjäna pengar på det du älskar, men viktigare att folk faktiskt hittar dig och kan lyssna på dig överallt.

Bygg inte ett släpp på att enbart hamna i en spellista. Risken är stor att du inte gör det, och då är det bättre att folk som gillar din musik kan dela den via ett nästverk som SoundCloud som faktiskt är gjord för att dela och upptäcka musik.

Hjälp musikbloggarna hjälpa dig med att ha din låt tillgänglig på olika plattformar. Det går bra att bädda in Spotify- eller Apple Music-spelare i en blogg, men alla har inte ett konto så alla kan inte höra. Ha gärna minst en extra tjänst som YouTube eller SoundCloud för maximera ditt släpp.

Slutligen. Blir en låt stor kommer streamen på Spotify och Apple Music ändå. Det ena föder det andra och en stream på SoundCloud är inte ett förlorat öre, utan en vunnen lyssnare om låten är bra. 

Comments are closed.

Send this to a friend