Bli en mästare på Submithub

Bloggen använder sig som sagt av musikportalen Submithub för att ta emot musik från artister eller PR-bolag. Det är alltså här all musik skickas in om man vill att ens låt ska lyftas fram i ett blogginlägg.

För dig som enskild artist är det en bra portal på det sättet att du faktiskt kan nå ut utan att lägga för mycket pengar på PR. Ska du optimera ditt släpp bör du använda både en bra PR-hjälp och Submithub, eller vara väldigt aktiv själv att skicka ut information om ditt släpp, samt skapa engagemang på sociala medier. Du kan aldrig göra för lite för att nå ut med din musik. Så var hela tiden på tårna när det närmar sig släpp. Det är aldrig ett självspelande piano att nå ut i bruset, utan det betyder massa jobb och sena nätter.
Men som sagt. Med Submithub kan du för en billig penning nå väldigt många, så det kan vara ett bra sätt att börja på.

Då du inte bara når Popmuzik via Submithub, utan även långt över 700 bloggare, spellistemakare och radiostationer världen över med din musik, så tänkte jag det kan vara bra att göra en liten “hur-gör-man” lista. Så du pitchar till rätt person med din musik och med det får störst chans att spridas.

Förbered dig.
Skriv en presentation om ditt släpp. Det behöver inte vara en roman. Men en kort presentation om låten och vad den handlar om. Som jag skrev i ett annat inlägg; tänk Vem, vad & varför. (Vem släpper något (kort om dig), Vad släpps (kort om låten), Varför släpps det (citat om låten eller vad den inspirerats av, eller om det är första singeln inför EP / album, eller om det är för att promota en video till låten etc).
Tänk 200 till 500 ord, eller 500 – 2000 tecken. Men ordbajsa inte. Det är lyssnaren som bestämmer om det är världens bästa låt eller hur bra den är. Inte du.
Ska du bara skicka till Popmuizk så kan du skriva på svenska. Ska du skicka till hela världen, så är det engelska som gäller.

Låtionfo.
När du antingen laddat upp en MP3 till sidan eller länkat till Soundclod, YouTube eller liknande så skriver du in artistnman och låtens namn. Du kan även välja liknande artister om du känner att din musik kan påminna om någon mer känd artist.
Här klistrar du sedan in presentationen om själva låten.
Du kan även uppdatera information i efterhand. Kommer du på något mer som passar att berätta så lägg till det. När låten sedan släpps är det käckt att lägga till länkarna till Spotify, Soundcloud, YouTube etc på låtsidan. Ju mer du serverar boggarna, desto lättare är det för dem.

Vilka vill du skicka till och hur?
Välj mellan Premium (betalande inskick) eller Standard (Gratis). Är det gratis kan du skicka till två sidor. Är det betalande kan du skicka till så många du har råd med. Inskicken är från en till tre credits beroende på sida och dessa kostar cirka en dollar styck.

Feedback.
För att den som lyssnar på din låt ska få ersättning behöver denna ge feedback på din låt (om de inte godkänner den). Det kan vara allt från att låten inte passade den som lyssnar, eller att det är det värsta de hört (men oftast är det diplomatiskt skrivet). I vilket fall som helst, så är musik väldigt subjektivt. En persons åsikt är i grund och botten inte superviktig, även om den kan ge en fingervisning vad som kanske inte håller med låten. Men det som är viktigt för dig att förstå är att om personen inte går igång på din låt så är det inget man kan göra. Är du den 20:e låten i rad som är helt okej, men inte wow, så är risken stor att du inte bli godkänd. Men samtidigt så blir du i alla fall lyssnad på här. Annars om du är den 20:e artisten med “den unika rösten” som skickat in ett mail till en bloggare är risken ganska liten att hen ens klickar igång låten. Så ta det för vad det är. Du kanske har något, men låten hade det inte.
Själv går jag igång på melodier. Finns det en bra melodi brukar det i alla fall betyda att låten hamnar i min spara-hög för att lyssnas på igen. Lyfter den inte efter andra lyssningen så väljs den bort.
Något som kan vara bra att veta är att om du inte vill ha dåliga ursäkter till att någon inte gillar din låt, så kan du be dem lyssna på 90 sekunder av låten istället och med det slippa ge feedback. Det kan vara bra för självförtroendet om inget annat, även om du får ett tomt nej.
Men som sagt. Gillar man inte en låt så gör man inte. Det vet nog du själv när du hör musik, äter mat eller köper kläder. Vissa saker passar dig mer än andra.

På samma sida som du väljer hur viktig feedback eller ingen feedback är, så kan du välja hur du vill att låten helst ska spridas. Om du väljer blogginlägg är det viktigt med en presentation. Du anar inte hur många som skickar in en låt utan en presentation. Vad ska bloggaren bygga inlägget på då?
“Denna var bra. Vet inte vem som sjunger eller vad den handlar om, men bra låt.” Inte så roligt kanske, då en musikblogg i grunden hjälper att promota din musik. Så igen; lägg tid på att skriva en presentation om låten. Varesig du vill ha blogginlägg eller om du bara är ute efter spellistor. Jag som bloggare kan ju välja både och, även om du i första hand är ute efter just en plats i en spellista.

Genre.
Bland det första du gör när du får upp sidan med mottagare är att välja genre.
Här ska du vara noggrann. Får så mycket som skickas in som pop, men som istället är ren hiphop eller rock. Vet du inte vad du själv gör för musik, så är du illa ute. Var inte heller bajsenödig och ba’ “min musik har ingen direkt genre”. Jo, all musik är ganska lätt att klicka in i en övergripande genre. Pop, Indie, EDM, Rock eller liknande. I annat fall är det Experimentell, vilket finns som genre även här. Du behöver det för att hitta rätt inriktning på bloggarna du söker. Sedan behöver det inte vara på nanonivå.

Välj mottagare.
Nu får du en lista över massa bloggar, spellistemakare med mera. Du kan även sortera om du bara vill visa bloggare eller YouTube-kanaler, om de ska vara från ett visst land eller om de är kopplade till Hypem mm.
Jag brukar välja Bloggare och spelliste-makare när jag skickar in själv. Då når jag de som är lättast att ta till sig här i Sverige.
Nu ska du välja ut vilka du ska skicka till. Ta tid på dig här och gå igenom de olika kanalerna. Man kan välja “skicka till alla”, men det är många pengar i sjön om du gör det.
Jag brukar gå igenom alla bloggar efter vilka genres de mest troligt godkänner. Du får nämligen upp sidornas mest godkända genres i översikten.
Då många väljer fler olika genres för sin sida, så kan det ibland bli lite missvisande. Har du en låt som du beskriver som pop och du låter som… Shawn Mendes, så är det liksom ingen idé att skicka den till en sida som står under pop-genren men som föredrar hiphop-låtar. Även om sidan är skitstor och du gärna vill vara med där, så är det garanterat pengar i sjön. Är det dock i ordningen hiphop, r&b, pop så kanske. Men är inte pop med bland de fem olika genres som visas, kan du skita i det säger jag. (Du ser även hur många av just den genren du valt som de godkänt).
Tänk inte så mycket på storlek när det gäller sidorna, utan välj efter sidans inriktning i första hand. Om den sedan har en miljon fans eller 2000 så är det viktigast att träffa rätt med just din låt. Kan du få tre inlägg av mindre bloggar så kan de ger mer ringar på vattnet än en stor. Blir det mer och större bloggar är det en bonus.

Artistprofil.
När du skickat in en låt är det dags att skriva artistprofil. -Jupp, väldigt konstig ordning. Här skriver du en kort bio om dig själv, om du vill. Men kom ihåg att detta är den delen som är statisk. Om du klistrar in låtens pressutskick där ser det lite konstigt ut när du ska skicka nästa låt, som då har en artistpresentation som fokuserar på din förra låt. Så skriv den neutralt om dig. Du kan även länka till sociala medier, vilket kanske är bättre än en bio. Eller rättare sagt, länka ALLTID till sociala medier, även om du skriver en bio.

Bilder.
Bilder laddas även de upp via Artistprofilen. Inte heller det är optimalt. Bilderna kanske inte är aktuella till nästa release, men ändå ligger de kvar. Så välj en som du har till profilbild, sedan är mitt råd att du länkar till en molntjänst för bilderna i själva låtinformationen. Då blir de uppdaterade med rätt bilder till rätt release. I den mappen kan du även skriva till fotografens namn, då Submithub saknar funktion för det. Men se alltid till att det fins bilder till ett släpp.

Om jag har ett album då?
Klart att du kan skicka in en låt från ett album eller EP om du ska släppa det. Personligen skriver jag bara om låten som skickas in, men skriv i låtpresentationen att den är tagen från EPn som släpps samma dag tillexempel.
Dock. Skicka in EN låt. Många skickar in typ två, tre eller fler låtar från samma album eller EP. Det är ganska onödigt säger jag. Passar ingen av dem bloggen blir det bara onödiga pengar (även om jag personligen brukar klumpa ihop alla svar i en och bara ta bort de andra). Men det tar också onödigt mycket tid för den som ska lyssna att gå igenom fler låtar från samma artist, för att man då bör gå igenom alla innan man vet vilken som kanske passar bloggen bäst. Så ha det självförtroendet och välj den låt som du känner är starkast av de på släppet och skicka in den. Var det inte rätt låt, så kan du göra nytt försök med en annan låt om någon vecka säger jag. Det doftar lite desperation om det kommer in ny låt varje dag från samma person. Var professionell, en låt åt gången och ta ett nej om det blir så. Det finns nästan inget album eller EP som bara innehåller singlar.

Hur ofta?
Då singlar är mer vanligt än album numera, så har många artister gjort som vana att släppa ett “pärlband av singlar”. Det gör att de kanske släpper en låt i månaden eller till och med var 14e dag. Jag brukar tänka att en artist inte ska synas i bloggen mer än var sjätte vecka. Att släppa oftare än så är liksom ingen idé. Låten hinner inte spridas eller få fart på så få veckor – och ärligt talat så är sex veckor för lite det också. Bäst är kanske en låt i kvartalet om man är lagom produktiv. Det är ju lite samma sak här som med album; alla låtar är inte fantastiska och några kan få sparas till det där extraspåret på EP:n eller albumet.
Så även om den där idén med en låt i månaden som sedan bildar ett album är lite kul, så är inte alla låtar värda att vara singlar. Ibland kan det räcka med att promota musiken via ens Facebook-sida istället.

Jag fick en låt i en blogg. Vad händer nu?
När en låt godkänns så får du ett mail (det får du även när låten avvisas). Bloggaren brukar då lägga upp låten inom en vecka (ibland galet mycket längre). Den kan skriva när och hur låten kommer spridas i mailet, så läs igenom hela mailet som kommer. Behöver bloggaren mer information så brukar den skriva det i godkännarmailet. Annars, om du gjort en vettig presentation så behövs inte det.
När inlägget är uppe ska du självklart dela och sprida inlägget (eller spellistan om det är det) på Facebook och Instagram mm. Det är ju på det viset du visar att du fått uppmärksamhet och kanske låter fler få upp ögonen för dig.
“Oh, hen blev omnämnd av DEN amerikanska bloggen. Måste kolla upp vem det är.”

För att sammanfatta det hela då:
Skriv en vettig presentation om din låt, samt länka gärna till foton som bloggare kan använda i själva presentationen. Skriv även en presentation om du i första hand vill nå spellistemakare. Det skadar liksom inte, för många spellistemakare har även en blogg och ibland vill de skriva om det som skickas in också.

Ta god tid på dig att gå igenom de sidor som du tror kan uppskatta låten. Med det underlaget som finns på Submithub får du ändå stor spridning på utskicket och ju mer träffsäker du är desto större är chansen för ett ja.

Ta ett nej för vad det är. Musik är subjektivt och i grund och botten handlar det om att lyssnaren inte uppskattade just den låten. Får du fem nej från samma person så gör du inte musik som den personer går igång på. Då finns det andra som gör det istället.

Lycka till.

Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry

Comments are closed.