Ellen Benediktson är absolut inte okänd för fans av Melodifestivalen här i Sverige.
Hon slog igenom 2014 i just den tävlingen med balladen Songbrid som tog henne rakt till final från Malmö. Ett år senare ställde hon upp igen med Insomnia. Denna gång fick vi en mer suggestiv elektropop-sida av sångerskan som tyvärr inte gick hem lika bra hos publiken.
2020 var det dags igen. Den gången tillsammans med Simon Peyron i form av den snygga popduetten Surface. Denna gång tog sig paret till andra chansen där resan tyvärr tog slut.
Tre låtar. Tre olika sidor av samma sångerska.
När Ellen nu är aktuell med singeln Ingen ängel är det en helt annan sida vi får av artisten. Nämligen en mer pop-punk:ig sida.
Man kan ju fundera på vem Ellen verkligen är som artist. Jag fråga henne när vi sågs över zoom i veckan.

Popmuzik Podcast

”Min resa har ju varit lite hit och dit. Delvis för att jag började så ung i Mello. Sedan har jag gått några vändor för att hitta vem jag är som artist. Men det har ändå varit viktigt för mig att det ska kännas rätt och jag har landat i lite olika grejer.
Men efter Surface tillsammans med Simon så kom corona. Då gjorde jag en helomvändning och sökte till Musikmakarna. Det var det bästa jag gjort. Jag kände att jag behöver lite inspiration och kreativitet. Jag hade ju varit på Warner Music länge och det har varit bra, men det är en stor label och det finns många ramar. Så det var skönt att komma till en miljö där det inte var så.
Uppe i Övik kunde jag hitta mig själv och jag började skriva på svenska. Jag har ju alltid lyssnat mycket på svensk musik. Kent var mina absoluta idoler när jag var yngre. Sedan har jag alltid lyssnat på pop-rock och varit en lite mer rockig tjej, men inte riktigt vågat ta ut det.
Så jag började experimentera och då kom det bara naturligt. Sedan sjöng jag på Skånska och det kändes ännu mer fett.”

Se del av intervjun som video.

När du sjunger på skånska; behöver du lägga dig till med det eller kommer det naturligt?

I början tänkte jag att de flesta sjunger på någon form av rikssvenska. Men det kändes så forcerat för mig. Jag tänkte att det inte gick att bygga en karriär igenom att sjunga på en dialekt som inte är ens egen och sedan mellansnacka på skånska. Haha. Samtidigt var jag ändå inte helt säker på skånskan i och med att det låter lite hårdare. Men när jag testade kändes det helt naturligt. Nu är det noll konstigt.

Tillbaka till Övik. Du hade inte gått musikskola alls tidigare?

Jag gick musikgymnasium i Malmö och det var ju där jag upptäcktes av Christer Björkman och fick göra Mello. Annars hade jag nog sökt Musikmakarna direkt. Det blev någon konstig bakväg för mig när jag kom in i allt så tidigt.
Sedan kom coronan och alla gig ställdes in. Jag kände att om jag bara sitter här kommer jag bli deprimerad, haha.

Du hade ändå legat på Warner i sex år. Hur känns det att vara independent nu?

Det var skitläskigt.
Jag har haft ett jättebra samarbete med dem. Men samtidigt kanske jag borde ha lämnat tidigare för vi ville nog inte samma saker i slutändan. Men samtidigt har det funkat riktigt bra och jag har fått många möjligheter via dem. Även om jag inte riktigt har breakat i Mello så har jag ändå fått vara med tre gånger.
Men det var på Musikmakarna som det beslutet växte fram. Jag blev väldigt inspirerad av mina kompisar som var så sjukt independent och kunde så mycket som jag inte kunde för att jag varit på ett så stort bolag så länge.
Jag valde att gå från dem för ett år sedan. Även om det är läskigt och fett tufft att vara independent, så behövde jag det. Jag behövde vara själv och jobba på mig själv.

Berätta om Ingen ängel.

Jag skrev den i Malmö tillsammans med en låtskrivar-producent som heter David Fremberg som sitter på ett låtskrivarkollektiv som heter Hydra.
David kommer från rockvärlden och är en fett duktig musiker och fattade min vibe direkt. Vi satt i studion och han spelade ett riff som jag tyckte var asnice.
Jag har haft anteckningar i min mobil om att skriva något som handlar om att inte ta livet på så stort allvar. Ibland kanske man gör saker man inte borde, men man ändå behöver göra det.
Jag vill att texterna ska vara roliga, med glimten i ögat och finurliga.

Hur brukar du jobba fram dina låtar? Har du massa embryon i mobilen eller hur gör du?

Jag skriver ner text och idéer om teman jag vill skriva om eller fraser som jag kommer på som är roliga eller nice.
Sedan brukar jag vilja komma in i en session ganska fri. För jag tycker det är lättare att vibea på något ihop när man har en co-write session än att jag kommer in med en färdig idé och dom ska bara göra något av det.
Så jag brukar ha textidéer färdiga, så att jag vet vad låten ska handla om. För det kan vara svårt att skriva text tillsammans med någon om de är för personliga. Lite text färdigt och sedan börja vibea lite. Så brukar det oftast bli bra.

Det har jag fått känslan av Musikmakarna överlag, att det är mycket teamwork och att bygga något tillsammans.

Precis. Det tycker jag blir bäst. När man får folk inputs för att de ser och hör saker man själv inte märker.

Du har även varit med och skrivit låten Fire som är med i Estlands uttagning till Eurovision Song Contest.

Den är också skriven på Hydra i Malmö tillsammans med Andreas Stone och Linnea Deb.
Andreas har jobbat med artisten Elysa tidigare och vi skulle främst skriva bra låtar till henne som artist. När vi sedan hade gjort Fire blev hon eld och lågor, haha. Den ville hon skicka till Esti Laul. Så det var askul! Kändes som en gjuten låt för Eurovision.

Linnea är ju verkligen veteran i sammanhanget. Sedan är det ju kul att även du som varit med i Melodifestivalen som artist nu skriver låtar till Eurovision. Det passar kanske dig som känner till formatet väldigt bra.

Ja, för mig som låtskrivare är detta jättestort.
Jag vill såklart satsa på mitt artisteri. Men jag vill absolut även satsa som låtskrivare åt andra. För det tycker jag är jättekul. När man får göra andra typer av generar och låtar som kanske inte passat en själv som artist, men som man tycker är asbra.
Vi ska faktiskt åka till Estland i morgon och vara med och köra. Så man kan höra mig lite!

Det kommer sluta med att du får framföra en låt där också snart då.

Haha!

Har du jobbat mycket med andra artister med som låtskrivare?

Ja, men det har ju blivit mer och mer. Även genom Warner jobbade jag en del med deras artister. Men detta blir min debut med någon annan.

Vad kan vi se fram emot från dig under 2022?

Min plan är att fortsätta släppa låtar. Jag jobbar på en del låtar som är lovande, så det känns jättekul.
Jag känner att jag hittat min grej och nu handlar det om att bygga upp det och etablera ett sound så folk kan hitta mig.
Sedan ser jag fram emot att livescenerna öppnar upp igen så jag kan komma ut och spela lite.

DOLBY ATMOS
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Följ på Apple Music

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011