Hanna Holter är en artist från Stockholm på 23 år. Du kunde höra henne sjunga tillsammans med Albin Johnsén tidigare i år på låten I ett andetag. Innan det hade Hanna ett annat musikprojekt där hon sjöng på engelska.

Följ på Apple Music

Med singeln Samma vatten släpper Hanna sin första singel på svenska, något som en vän till peppade henne till att göra efter att ha hört Hanna sjunga på svenska. Ibland är det just den där putten man behöver som artist för att faktiskt hamna rätt. Tur var väl det, för Samma vatten låter riktigt bra.

Det är drömliknande och lite svävande med R&B-rytmerna och syntharna som målar upp låten. Lite som att man kan sluta ögonen och bara låta Samma vatten liksom ta med en genom musiklandskapet. Låten i sig handlar om att slitas mellan att gå fram till den där personen man verkligen bara vill va och prata med, men att man så lätt drar sig tillbaka och låter övertänkandet ta över en.

Känner du igen dig i låtens tankar om att övertänka och med det inte våga göra det du faktiskt vill?
Jag kände i alla fall att jag fick ställa några frågor till Hanna om låten, om den musikutbildning hon går just nu och om vad hon ser på framtiden. Du kan läsa intervjun här nedan. Uppskattar du mina intervjuer i bloggen får du gärna ge ett litet stöd som Patreon. Då bloggen enbart drivs av passionen för musiken och inte har några rika finansiärer i ryggen eller reklam, så är jag otroligt tacksam för de som vill stötta bloggen, så fler artister kan upptäckas här.

Pressbild

Du studerar på APAcademy i Stockholm. Hur är den utbildningen och vad känner du har utvecklats mest för dig i ditt musikskapande under dessa år?

APAcademy är en otroligt bra utbildning för personer som drömmer och att jobba i musikbranchen. Utöver att man verkligen får utveckla sina kunskaper rent tekniskt inom musikproduktion och musikaliskt så får man en direkt inblick och kontakter från branschen då vi kontinuerligt får uppdrag från skivbolag, artister mm. Sjukt bra!
Min egen utveckling har verkligen gått från botten till toppen de här två åren. Inte bara rent tekniskt med producerandet, men mitt självförtroende är något helt annat nu. Jag har verkligen lärt mig att tro på mig själv och att jag kan. Det är väl någonting som många brottas med, så kallat ”impostor syndrom”, att man känner sig som en bluff, hähä. Det har jag fortfarande, massor, men idag känner jag mig trygg i att jag faktiskt kan göra musik, att jag kan kalla mig själv för producent osv. Så självförtroendet är verkligen något som utvecklats under utbildningen.

Vilka artister har inspirerat dig mycket genom åren och på vilket sätt?

När jag var yngre och gick gymnasiet lyssnade jag främst på massa gamla soulartister. Jag var inte ett stort fan av svensk pop om man säger så, vilket är lite ironiskt för att det mer eller mindre är det jag gör idag haha… Men jag har aaaalltid älskat Oskar Linnros. Texterna, melodierna, produktionerna… det är så jävla bra!! Han har verkligen inspirerat mig musikaliskt, men jag skulle inte säga att min musik är så lik hans. Sen gillar jag verkligen Seinabo Sey, Cleo Sol, många softsoul-artister tar jag inspiration ifrån! Jag gillar artister som sätter en känsla med sitt sound. Artister som gör det inspirerar mig, och det är lite oavsett genre.

Du släppte singeln I ett andetag med Albin Johnsén tidigare i år. Hur kom det samarbetet till och hur var låtskrivarprocessen?

Ja! Det började faktiskt i höstas på min utbildning. Vi fick ett uppdrag direkt från Albin som sökte låtar till sitt kommande album. Jag, Elsa Sjöberg och Ludvig Niklasson, sjuuuukt bra låtskrivare och producenter, gjorde till en början en upptempolåt och hade en dag över innan vi skulle va klara, så vi började på en ballad sista dagen vilket blev I ett andetag! Albin gillade låten och ville skriva på den. Det var faktiskt inte tanken att jag skulle va med på låten från början. När vi skrev demon sjöng jag och Albin gillade min sång och refrängerna och frågade om jag ville köra en duett, och det passade lägligt för mig i och med att jag skulle starta ett eget svenskt artistprojekt! Så så kom det samarbetet till!

Nämn tre låtar som du tycker är perfekta i en sommarspellista, gärna med motivering.

Oj, det finns många!! Två sommarlåtar jag verkligen haft på repeat senaste veckorna är Kraftverket i Grundfors och Häxan Karaba med Cleo! De ska man ha på sin sommarspellista. Sen tycker jag att Airforce blue med Waterbaby ger sjukt mycket sommarvibe. Men det finns för många för att bara nämna tre haha! Pink dress med Humble the Great, allt med Daniela Rathana typ och samma med Oskar Linnros, haha. Skulle kunna rada upp hur många låtar som helst!

Du började släppa låtar på engelska och nu har du gått över till svenska efter pepp från din vän. Vad var det som höll dig tillbaka från att sjunga på svenska tidigare?

Alltså, jag hade nog bara aldrig tänkt på att köra på svenska för att jag alltid innan har skrivit på engelska. Sen skrev jag en skojlåt nån gång för typ 1,5 år sedan på svenska och hon sa att det lät jävligt bra, oså pratade vi lite mer om det och att det hade varit najs att köra mitt sound på svenska! När jag väl började skriva Samma vatten förra året, så kom texten till mig på typ 10 min. Det kändes så himla naturligt! Nu efter att ha skrivit en del på svenska så upplever jag också att mina texter blir mycket mer personliga och sårbara, typ, vilket känns fint. Och fun fact! Jag är inte skitbra på engelska heller, varken när det kommer till uttal eller ordförråd, så det var nog för det bästa att jag slutade köra på engelska, haha!

Det här med att ta mod till sig och gå fram till någon och inte övertänka. Hur har det hämmat dig och vad gjorde du för att ta modet till och faktiskt gå fram?

Jadu… haha! När jag var riktigt liten var jag nog inte så rädd för att ta för mig eller för att saker skulle gå fel, men sen kom tonåren och jag blev mer och mer av en övertänkare. Jag tror, eller jag vet, att jag ofta till en början tänker på allt som kan gå fel snarare än allt som kan gå bra. Det har väl gjort att jag ofta missat olika möjligheter. På kärleksfronten har jag nog bara varit jävligt blyg. Men å andra sidan kan jag va lite impulsiv också hähä. Jag pratade i telefon med min äldsta kompis en kväll och jag berättade om den här killen som jag var intresserad av. Då sa han ”vet du Hanna, nästa gång ni hamnar själva får du fan bjuda ut honom”. Så kom det en kväll då vi var ute ett gäng och jag hamnade ensam med han jag var intresserad av. Och jävlar vad jag velade i huvudet och övertänkte, men sen tog impulsiviteten över och jag slängde ur mig frågan. Jag tror att man i såna lägen får tänka ”vad är det värsta som kan hända?”. Och det värsta är ju faktiskt bara att man får ett nej. Hellre våga fråga än att gå o fundera på vad som hade hänt ifall man frågade.

Hur jobbade du fram arrangemanget i låten och hur har låten utvecklats från demo till det vi hör i dag?

Jag minns faktiskt inte riktigt. Jag tror att allt, hela arret och alla komponenter i låten kom ganska naturligt under demoperioden, även större delen av sången är inspelad som en ”slask” från början, haha, men jag tyckte det lät najs så jag behöll den sen istället för att spela om ny. Låten gjorde jag direkt i Logic och den blev klar ganska fort. Sen i höstas frågade jag min nära vän Ludvig som är grym producent (som jag nämnde ovan) om han ville hjälpa mig att mixa och mastera. Jag tror att det är väldigt bra att ta in nya öron på ens låt när det kommer till mix osv. Även om man själv kan så är det alltid bra med nya fräscha öron. Så när han kom in hörde han massa smågrejer som jag inte alls tänkt på innan. Typ layers med synthar, saker som skulle få låten mer dynamisk osv. Så vi satt faktiskt ganska länge o småpillade på låten, men de sakerna adderade verkligen så sjukt mycket till helheten! Så tips är att ta in fräscha öron under processen när man själv känner sig klar liksom.

Fint omslag till singeln. Vad är tanken bakom bilden?

Tack! Det är faktiskt inte supermycket tanke bakom den. Det är en bild på mig tagen nere på västkusten. Jag funderade över hur jag ville göra med omslag för samma vatten och kom fram till relativt snabbt att jag ville göra ett eget omslag utifrån en bild jag redan har, lite DIY. Jag tycker att bilden är väldigt fin för att den är enkel. Det är jag på bilden som står med händerna över ansiktet. Det tyckte jag passade låten väldigt bra. Det här att man typ gömmer sig lite och inte vågar. Sen ville jag att färgerna på bilden skulle matcha känslan i låten, och det kändes som blått o lila!

Vad är nästa steg för dig efter denna singel?

Jamen fortsätta släppa musik. Jag jobbar just nu på en låt med min kille Yosef Belgacem, för övrigt den bästa producenten jag vet, som är klar om inte allt för lång tid. Sen har vi väl insett att vi tänker ganska lika när det gäller o göra musik och vi samarbetar väldigt bra ihop, så vi kommer väl fortsätta samarbeta framöver. Men ja, mer musik!! Det är min plan. *ler*

Skicka in din musik
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

DOLBY ATMOS

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011