Annelie Åkerlund är personen bakom artisten Åkra. Hon har tidigare släppt musik under eget namn, men har ni hittat sin musikstil och med det valt att släppa sina låtar som just Åkra. Det är ju alltid kul att både upptäcka debutanter men också artister som lite fått en nytändning och verkligen hittat sin personliga stil. Om du gillar att upptäcka ny musik av just svenska artister, eller om du vill hitta mer bra musiktips överlag så får du gärna bli Patreon och stötta bloggen. Det är ett fint sätt att visa uppskattning och se till att fler artister har en plattform att synas på. Kanske är det en artist som du känner som får möjlighet att upptäckas här tack vare ditt Patreon-engagemang.

DOLBY ATMOS

Men låt oss nu fokusera på artisten Åkra från Stockholm, som här åter-debuterar med singeln The Tide. Här bjuds vi på en drömliknande låt som snyggt hamnar i lanskapet mellan folk, pop och indie. Det är vemodigt och behagligt, samtidigt som artisten sjunger om att befinna sig på olika platser i en relation. Två personer som försöker förstå varandra och tillsammans hitta ett gemensamt rörelsemönster.

Låten i sig bjuder på ett spännande ljudlandskap skulle jag säga. Det inleds med gitarr för att sedan byggas på med synthar och sköna rytmer som liksom gör så att låten gungar fram och omsluter en.

Om arbetet med The Tide berättar Åkra:

“Under den här perioden lyssnade jag mycket på albumet Sátt av isländska Ásgeir och hittade ett lugn i den. Här kom också idén att jag ville skriva något som flätade samman melodier. Hur ljuden rörde sig och tog vid från varandra påminde mig om en tidvattenvåg.”

Foto: Jakob Reinikainen Lindström

Jag ställde en knippe frågor till Annelie om Åkra och låten som du kan läsa i denna intervju.

Du berättar i sin pressrelease att du nu landat i ett sound som du kallar ditt. Hur har den resan varit att hitta hit och vad fick dig att inse att det var såhär Åkra skulle låta.

Nu efter några år av studier inom produktion & låtskrivning (Dreamhill i Örnsköldsvik och AMPS på fryshuset) och samarbeten med andra musiker har jag fått testa på mycket olika genrer och stilar och därtill också fått höra att “man kan höra att du varit med och skrivit låten” av flera vänner, trots att det varit en låt i en helt annan stil. På så vis har jag nog blivit mer medveten om vad det är jag gillar och blivit mer säker på att jag har ett sound.

Sen kan man nog säga att när jag lyssnat på en EP jag släppte under min tid på RML (rockmusikerlinjen, Fryshuset) som nu är 10 år sen(!) så kan jag höra hur mitt melodispråk är väldigt likt det jag har även idag, men idag är jag mer medveten om det än vad jag var då. Även ljuden och ljudlandskapen liknar mycket det jag gillar idag. Så det har liksom hängt med ändå. Den EP:n släppte jag under eget namn och spelades in med ett fullt band, så den har mer “liveig”-känsla. Lyssna gärna om du vill och se hur jag lät 10 år tidigare, om du hör några likheter med The Tide.

Om jag tittar tillbaka i bloggen ser jag att du släppte singeln Vidare 2021. Då på svenska och med ett synthigt retrosound och överlag en skönt medryckande poplåt som jag gillade. Den borde kanske ses som debutsingeln egentligen, men det är också en tydlig skillnad mellan Vidare och The Tide, så jag förstår nystarten med nya låten. Vad är dina tankar om den låten idag?

Precis, så var det. Vad kul att du gillade den! Exakt, den är ju egentligen debuten för Åkra men när jag skrev den låten så testade jag på att skriva på svenska för första gången och mer poppigt. Men ganska direkt efter den släpptes så kände jag att det här är ju inte riktigt min grej egentligen, men att det var kul att testa på. Men jag vill att låten får leva vidare, men nu är den är flyttad till en annan Spotifyprofil (Annelie Åkerlund) just för att den har en annan stil och känsla än mina nya låtar.

Vad har du för musikalisk bakgrund, och vilka artister har inspirerat dig personligen och på vilket sätt?

Jag har alltid tyckt om musik med akustisk gitarr. En tidig idol var Anna Ternheim, hur hon spelade gitarr och hennes melankoliska melodier och sound. Även Tallest Man on Earth har varit en stor inspirationskälla där jag stämde om gitarren i olika stämningar och satt och övade arpeggion hela nätterna. Senare började jag också upptäcka hur man kunde blanda organiska ljud såsom gitarr med analoga syntar, som också dom kan ha väldigt organiska ljud trots att de är små maskiner, haha. Och när man blandar dessa, då kan det bli så magiska ljudbilder! Det finns såklart en mängd med artister jag inspirerats av under åren med det finns vissa som jag alltid återgår till, det tycker jag är så häftigt ändå. Att deras musik satt så mycket spår i mig att det liksom känns “hemma” att lyssna på dem.

Idag inspireras jag mycket av norska artister som tex Emilie Nicolas, Susanne Sundfør, ARY, SKAAR för att nämna några. Det är något i melodierna och ljudlandskapen som dessa artister skapar som jag dras till.

Temat i bilderna och omslaget är grönt och växter. Hur arbetade ni fram den grafiska profilen för Åkra?

Jag har alltid tyckt om artister som byggt upp en tydlig visuell värld runt dem. När det samspelar med musiken tycker jag att det ger en ytterligare dimension. Hur The Tides grafiska profil skulle bli var inte alls självklart, jag testade mycket olika och landade tillslut i den grönblå väx/korall/vågor världen. (Vet inte riktig än vad det är, man får göra sin egen tolkning). Jag och en vän satte oss ner med vattenfärger och började spåna och sen la jag in resultatet i photoshop och lekte vidare. (Jag kommer nog göra ett inlägg på instagram om processen, så får ni steg för steg). Men jag kände att jag ville få känslan av något svepande och vågigt, då låten ger mig den känslan.

Var kommer namnet Åkra från förresten?

Från mitt efternamn Åkerlund. Sen kändes det kul att ha ett Å i artistnamnet trots att jag skriver musik på engelska, haha. Sen att det även var nära ‘Åker’ – fångar ju lite naturviben med.

Låt oss prata lite om låten The Tide.
Jag uppskattade definitivt känslan i låten. Det rytmiska arrangemanget och drömliknande stilen. Hur arbetade ni fram låten?

Jag spelade först in den akustiska gitarren Den är inspelad på en gammal Levin-gitarr från 1930-talet. Det låter så “träigt” och lite burkigt, himla fint. Så den la liksom grunden. Därefter satt jag med elgitarren och lekte runt på melodier. Jag ville hitta melodier som på något vis ”svarade” varandra. Tex att elgitarren gör en melodi och sedan svarar pianot. Beaten var i grunden en bit av en spliceloop som jag sedan delade upp i olika ljud, testade andra rytmer och la till fler samplingar. Jag gillade hur beatet drev låten framåt och att variationen i trumljuden gav en organisk och lekfull känsla.
Jag ville att elgitarrmelodin i introt skulle återkomma i refrängen, så att låten fick ett tydligt ID och testade lägga den under sångmelodin. Först hade jag elgitarren men ville sedan testa hur det skulle vara med ett fetare syntljud och testade då ett brassljud vilket kändes helt rätt mot bassynten. Sen kändes det som att de viktigaste byggstenarna var satta och jag fortsatte att lägga dit ambienta syntar, perc, stämmor etc.
Funderade på om jag skulle ha ett stick, men tyckte inte det behövdes. Och att det är roligare om lyssnarna känner “åh är den redan slut, jag vill lyssna igen!” och spelar en gång till än att låten blir för lång, haha.

Nu fick du en hel redogörelse här, men så såg min process ut i stora drag!

Foto: Jakob Reinikainen Lindström

Du beskriver att låten handlar om att befinna sig på olika platser i en relation och att försöka förstå varandras rörelsemönster. Är låten baserad på egna erfarenheter i en sådan relation och hur lyckas man förstå de där rörelsemönstren?

Jag tänker, att när man inte känner sig tex sedd/förstådd/bortvald i en relation så handlar det ofta om att kommunikationen inte finns där eller att man kommunicerar men inte når varandra fullt ut. När jag skrev The Tide ville jag på något sätt beskriva hur viktigt det är att hitta ett gemensamt sätt att kommunicera där båda förstår varandra till en viss grad eller iallafall hittar en balans. Att man kan känna en väldigt stark dragningskraft till någon men når man inte fram till varandra kan det vara väldigt lätt “drunkna” i relationen. Samtidigt kan personen man är med vara det syret som man behöver, trots att kommunikationen sviktar. Komplext men ack så vanligt!

Du berättar i pressutskicket att du lyssnat mycket på albumet Sátt av islänningen Ásgeir. Vad var det med det albumet som inspirerade dig i din musik?

Han har ett eget melodispråk som jag inte helt kan sätta fingret på vad det är, men det är unikt tycker jag. Melodier är otroligt viktigt för mig och de sätter känslan för hela låten, tycker jag. Om man lyssnar på det albumet, så försök lyssna på hur melodierna ständigt är närvarande i både vokalerna och instrumenten. Antingen svarar de varandra eller bara passar väldigt bra ihop och leder lyssnaren vidare. Jag ville försöka göra någonting liknande.

Med The Tide ute nu, vad kan vi förvänta oss mer av Åkra efter detta?

Under våren kommer jag släppa fler singlar och därefter kommer EP:n. Jag är även i full gång att repa med mitt band där vi kommer boka in spelningar i Stockholm, vilket jag ser väldigt mycket framemot. Jag ville bara få ut en låt först innan vi börjar boka in, känna att nu är det på riktigt, nu kör vi!

Vad tyckte du?
+1
1
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Följ på Apple Music
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Favoriter Apple Music

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011