Något som jag alltid beundrat Spotify för är deras förmåga att skapa en plattform som är så integrerat i sociala medier. Att du han dela det mesta från appen till andra sociala nätverk. Att deras API:er tillåter folk att använda musik från Spotify i andra appar eller webbsidor som sedan kopplas ihop med Spotify.
Det är inte för inte som folk delar Spotify Wrapped i början av varje December som galningar eller statistik från Spotify for Artsist. Det är väldesignat att delas och enkelt att få ut ens budskap.
”Min låt finns i denna stora Spotify-spellista” *swosh* ut på nätet.
”Så många har streamat min nya låt under helgen!” *swosh* ut på nätet.
Saker som inte bara marknadsför ens egna släppt, utan även ger gratisreklam för miljarder till Spotify. Bara att ta av hatten och applådera Spotify för detta.

DOLBY ATMOS

I går höll Spotify sitt event Stream On där de presenterade nyheter till appen.
En del spännande saker visades upp, men också en hel del saker som fick mig att på allvar inse att Spotify egentligen inte är tjänsten för att lyssna på musik. De tar nu verkligen steget ut för att bli en social mediaplattform på riktigt. Något som säkert kommer få en del att fly och andra att älska.

Det nya designen handlar om att användaren i första hand bara ska skrolla genom ett flöde.
Ett vertikalt TikTok-liknande flöde byggt på algoritmer som ska para ihop dig med låtar som du vill lyssna på. När du skrollar igenom hör du en snutt av låten och sedan kan du klicka igång om du vill höra hela.
Till detta får vi en hel del rörligt innehåll som artisten skapat, så kallade Clips. Det ska bli lite som TikTok eller Instagram Stories / Reels, där video efter video visas upp och jag antar att man egentligen bara kan rulla igenom ens hemskärm för att få bitesize med musik och videor, som spelas tillräckligt kort för att inte generera några royalties till artisten, men tillräckligt långt och mycket för att hålla tittaren sysselsatt. (Det finns nog en klar anledning till varför Clips måste vara under 30 sekunder, för att just inte behöva betala stora royalties-avgifter).

För mig bekräftar detta system inte bara Spotify som främst en social mediaplattform klädd till en musiktjänst, men också att de är en tjänst för den som bara vill lyssna på låtar. Inte så mycket lyssna på musik. För mig är det en stor skillnad där. Att upptäcka musiken, artisten, personen bakom och katalogen. Det är lite så som jag helst gör. Det Spotify gör med sitt flöde är att blanda ut låtar till höger och vänster. ”Du gillade denna låt, här kommer en låt till”.
Visst, många kommer säkert att upptäcka nya artister även i Spotifys TikTok-flöde. Men innerst inne känns det som att Spotify vill att personer med kort koncentrationsförmåga bara ska nöja sig med mindre än 30 sekunder av musik och rörliga hälsningar från artister för att få den där bussresan att gå lite fortare.

Apple Music testade ju något likande detta med Connect i samband med lanseringen av tjänsten 2015. Då fick man ett flöde av inlägg från artister man följde med musik och videor. Då blev det ingen hit överhuvudtaget. Nu i eran av just TikTok och algoritmer kanske världen är mogen för denna lodräta musiktjänst? Den som bara serverar dig 30 sekunder av varje sak innan du slungas vidare till nästa. Där musiken kanske inte är det viktigaste, utan bara ett flöde att helt enkelt slå ihjäl tiden med. Frågan är om det då kanske inte dröjer länge innan låtar överlag kommer att bli under 120 sekunder bara för att vara helt anpassade för det korta flödesformatet. Det som i första hand är till för att fängsla folk på sociala medier och kanske inte för att bygga upp en riktig bra låt med inledning, mitt och slut?
Vi får se var musiken går och hur den anpassar sig med detta nya format. Men det känns som väldens största och mäktigaste musikplattform behöver sätta musik inom parantes och lägga till ett ”sociala” framför (musik)plattform, för det är ju uppenbarligen där de helst vill vara.

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Svensk Pop Apple Music
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Podcast

SKICKA IN DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011