Efter att ha dragit mer åt indiepop på sina första singlar och två EP:s tog Björn Rydhög ett steg mot en mer elektronisk ljudbild med singeln Just to be with you 2020. Det var på grund av, eller tack vare kanske man ska säga, producenten Johan Sigerud som Björns låtar fick en helt annan framtoning.

”Det började med gitarr i Tambourine Studio tillsammans med Måns Wikenmo som är en mer akustisk producent. Sedan träffade jag Johan Sigerud och han är mer inne på synth, elektro och hiphop. Precis när jag träffade honom hade jag börjat på en mer modern låt; Just to be with you. Så vi började med den sedan har jag fortsatt att jobba med honom.”

Björn och Johan har efter Just to be with you jobbat vidare och i fjol släpptes singlarna I don’t wanna be alone och Let’s not get old. Nu är det dags för deras fjärde låt ihop och med det andra låten från Björns kommande EP. Den nya singeln heter New day coming och är skriven tillsammans med Björns ständige vapendragare Olof Gråhamn.

”Olof är med i samma kompisgäng. Han är också en konstnärlig, kreativ själ. Vi hade känt varandra ganska länge innan vi började göra musik ihop. Olof hade just börjat spela trumpet och gjort en melodislinga. Dagen innan hade jag gjort en låt som jag kände funkade, men att det var något som fattades. Så jag satte ihop hans melodislinga med det jag hade gjort och det visade sig passa perfekt ihop. Det blev därmed vår första låt tillsammans. Sedan har det fortsatt så. Varje gång vi ses blir det en eller två nya låtar. Vi kompletterar varandra på något vis.”

Berätta lite om New day coming.

-Jag träffade Olof och vi jammade lite. Det tog ungefär lika lång tid att skriva New day coming som längden på låten. En halvtimme senare gjorde vi Let’s not get old som jag släppt och som också kommer vara med på EP:n. På en halvtimme hade vi gjort två av mina bästa låtar. Sedan är det finputsande i flera månader, men själva grunden kommer väldigt snabbt. Vilket är häftigt. 

Hade du någon låt som inspirerat dig när ni väl skulle sätta er ner och jobba med låtarna. 

-Ja, Sara Klang har ju en låt som heter New day coming och jag hade lyssnat en del på henne. Jag tycker hon är fantastisk och har en bra röst. Titeln kom kanske omedvetet därifrån. Sedan är det Kleerups tre ackord, G-Bm-A. Det är nästan löjligt att man kan göra en låt på tre ackord som går runt, haha. 

Max Martin har ju lyckats med det ganska bra under många många år. 

-Eller hur! Kan man lyckas gör det intressant med tre, fyra ackord så är det pop när det som allra bäst. 

Hur länge arbetar ni på en låt innan ni känner att den är klar? 

-Jag spelar in den på voicememo. Sedan gör jag en demo hemma i studion så gott jag kan. Efter det skickar jag den till Johan så jobbar han med det under ett par månader. Så det är så vi jobbat de senaste två, tre åren. 

Nu släpps låten med en fin musikvideon. Hur jobbade ni fram den? 

-Det var 376 Film i Malmö som gjorde den. De är väldigt duktiga och fått en del priser. De kombinerade lite gamla grejor de gjort med något nytt som passade till låten. Det var kärlek och celebratorisk stämning som jag ville ha. Jag tycker dom har lyckats med det. 

Sedan blir det en EP också. Något centralt tema på EP:n? 

-De teman som det brukar handla om är längtan efter gemenskap och längtan efter att bryta alienation. En låt handlar om min farmor och var ett sätt att hantera hennes bortgång.

När släpps EP:n?

-29 April är tanken. Det blir fem låtar plus en eller två remixar. 

Ah kul! Ja, det har kommit några remixar på dina tidigare låtar har jag sett. Är det något du gärna jobbar mer med, att få andra att tolka dina låtar som remixar?

Verkligen! 12-åriga Vilmer som är kusin till mina syskonbarn, gjorde en lekfull remix av Let’s not get old på en dag som blev jättefin och som jag nu har på min Soundcloud. Det är ju en annan typ av samarbete som är väldigt kul. 

Vad tyckte du?
Like
Love
Care
Wow

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.