Har ni tänkt på vilken maktfaktor Melodifestivalen är för Svensk musik?
Får man en hit i tävlingen – och det betyder inte att man behöver komma direkt högt på prispallen, utan mer vara låten som folk ändå gillar. Lite som Samir & Viktor i fjol eller De Vet Du i år. Då har man snitslad bana från Februari / Mars till ny singel innan sommaren, sommarturné, samt visa upp artisten i årets två kommande musikprogram: Allsång På Skansen och Sommarkrysset.
Men lite tur har skivbolaget med andra ord skapat möjligheter i sex månader på en singel.
Just nu äger Melodifestivalen sju av tio placeringar på Spotifys topplista. Wiktoria, Nano, Robin Bengtsson, FO&O, Benjamin Ingrosso, Jon Henrik Fjällgren och Anton Hagman. Visst, det är bara dagen efter finalen och just nu är det nyhetens behag. Men skivbolagen har ändå en bra grund att sparka igång de kommande sex månaderna med. Det är ju nu de ska få samla in pengar via streams och konsertbiljetter för alla de mantimmar och investeringar de gjort under själva festivalen. Så att ha en hit i Melodifestivalen – om än en mindre sådan – kan med andra ord skapa mycket jobb för artisten och stora möjligheter för bolaget.
Alla vet dock att det är få artister som lyckats återupprepa succén från Melodifestivalen med en singel som släpps utanför tävlingen. Det kan i och för sig ändå bli en halv till någon miljon i streams om man har tur på singel nummer två eller tre. Se bara på Wiktoria vars singel Yesterday R.I.P nu nått 450.000 streams och hennes senaste singel innan festivalen – Unthink You – är uppe på 1.100.000. Det är definitivt en bra början som hade varit en mycket tyngre uppförsbacke om hon inte lanserades i Melodifestivalen i fjol. Hennes Save Me har dock 14 miljoner streams och As I Lay Me Down ligger just nu på 4.6 miljoner på två veckor. Där ser man verkligen vilken impact Melodifestivalen har för musiken. Speciellt om den nu håller artisten och låten vid liv i ett halvår. Det gör ju tävlingen ännu mer unik. För det är inte många singlar som har den livslängden numera.