Emma Andersson är musikbloggare på wahwah.se och ljudteknikern som även släpper egen musik under namnet Huskes. Det var fyra år sedan hon släppte Lycka till och En av mig. Efter det blev det tyst. Tills nu.
Idag är Huskes aktuell med med singeln Tänktochtänkt. Med en härligt synthig produktion och sköna beats får vi en snygg mix av vemod och dans, samtidigt som artisten reflekterar över en relation som behöver vara över men som inte riktigt går att släppa.
Jag bad Emma berätta lite mer om sig själv och musiken som du kan läsa i denna intervju.
Äntligen tillbaka med ny musik. Sist vi hörde dig var ju 2018. Vad är det som gjort att det tagit så lång tid att släppa nytt?
Jag hade nog en mini livskris 2019 där jag inte riktigt visste vad jag skulle syssla med, och att satsa på musiken kändes inte riktigt hållbart, så då blev det tyst istället. Nu när jag har hittat min plats i arbetslivet och hittat tillbaka till Uppsala känns det som att jag äntligen hittade tillbaka till min musik igen och kunde prodda klart låtar.
Nya singeln Tänktochtänkt, varför valde du att skriva ihop orden och vad handlar låten om?
Dels för att jag sjunger ihop orden i andra versen så att de låter som att de sitter ihop, och dels för att sticka ut litegrann. Låten handlar om en destruktiv relation som behöver vara över men som man inte riktigt kan släppa taget om.
Hur arbetade du fram Tänktochtänkt?
Redan 2017 skrev jag det mesta låten, den hette då Behöver dig och vissa stycken var annorlunda, men grundprodden och verserna är kvar. När jag sen har kört låten live massa gånger har den formats och fått nya intstrument och melodier som sedan hamnade i slutresultatet. Att ändra på låtar efter att jag spelat dom live har jag inte riktigt arbetat med förr, men låten får verkligen växa fram tillsammans med publiken och andra musiker då.
Det blir en härlig retro-tsunami i slutet av låten med elgitarren. Vad fick dig att välja den?
Jag lyssnade på Ingrid Witts låt Hold me close och blev så inspirerad av gitarrsolot! Först använde jag mig av en synth plugin med gitarrliknande ljud, men i höstas när låten skulle bli klar bad jag min chef Arne lägga ett gitarrsolo på låten istället och då kändes det verkligen helt rätt.
Vad inspirerar dig när du skriver musik i allmänhet?
När jag proddar musiken blir jag inspirerad av att lyssna på andra, gärna artister med andra genrer och så lånar jag idéer från olika stilar. Oftast blir jag inspirerad av svensk hiphop. Till texterna blir jag som så många andra influerad av mitt egna liv och mina relationer, och ibland av tv-serier och filmer när man vill drömma sig bort lite.
Du är utbildad ljudtekniker. Hur kom du in på det?
Jag studerade en tvåårig artistutbildning i Borlänge och fick sedan erbjudande att bygga på utbildningen med ett år på Musikhögskolan i Örebro för att få en kandidatexamen i musikproduktion. I Örebro valde jag ljudteknik som inriktning för att jag ville lära mig mer och eftersom jag stått mycket på scenen själv hade jag ganska enkelt för att lära mig livemusik delen och fastnade totalt för att jobba med live.
Hur har Pandemin varit för dig med just det yrket?
I många månader var det riktigt tufft! På företaget jag jobbar på blev vi permitterade helt och hållet, och den lilla tid vi kunde jobba satsade vi på livestreaming. Vi höll i över 50 konserter livestreamade konserter på vårt lager för att försöka hålla Uppsalas musikscen igång på något sätt, och jag började jobba mycket mer som bildproducent och bildtekniker. Jag är glad att vi klarade att hålla oss kvar, och nu finns det mer jobb än någonsin som ljudtekniker!
Du driver även musikbloggen wahwah.se Hur växte den fram?
Jag har länge varit intresserad av att skriva och tänkt att det vore roligt att skriva om musik, och när jag under pandemin hade så lite att göra föll det sig naturligt att starta en blogg.
Vad tycker du är det roligaste samt mest frustrerande med att ha musikblogg?
Det roligaste är att få så mycket uppskattning från både läsare och från artisterna själva. Det märks verkligen att det behövs fler forum att nå ut i för artister och jag har försökt att skriva om så många debutanter jag bara kan. Det mest frustrerande är dels att man inte hinner med alla man skulle vilja skriva om, och när de man vill skriva om inte har skickat med rätt info som presstext och pressbilder.
Jag brukar ofta få frågan vem som är ”den mest kända jag intervjuat”, men vem är din drömintervju och varför?
Det känns som att det finns så många, men om jag verkligen får drömma skulle jag nog säga Lykke Li. Hon känns så stor och långt borta från Sveriges musikscen men ändå så jordnära och trevlig, och hennes musik är så intressant.
Du skriver att du vill bidra till en mer jämställd musikscen, vilket jag applåderar. Hur vill du göra det rent konkret.
Jag vill uppmuntra fler kvinnor och icke-män att våga testa mansdominerade yrken även när det känns svårt. Jag var så rädd för att jobba som live-ljudtekniker, för man får ständigt kommentarer om utseende, frågor som “när kommer den riktiga ljudteknikern?” och förvånade blickar över ens närvaro. Men ju fler som vågar desto bättre blir det, och just på min firma arbetar det många kvinnor och vi har en trygg miljö som jag önskar fler kunde få.
När det gäller Wahwah hoppas jag kunna göra min lilla del genom att lägga energi på att lyfta artister, låtskrivare och producenter som inte är män, då vi alla vet hur stor procent av musikbranschen som är just män – när man till exempel hör siffror på hur stor procenten är av manliga låtskrivare i melodifestivalen.
Ny singel ute idag. Hur firar du singelsläppet?
Jag har en liten spelning i en trång och mysig källare mitt i Uppsala där det kommer samlas massa härliga vänner och dansa in denna nya låt, och så blir det såklart en hel del bubbel!
Slutligen, vad är planen för sommaren?
Jag ska ut på turné som backlinetekniker och så blir det en hel del gig som ljudtekniker. Jag kommer nog spela en del live själv också, och så är planen att vara ledig så mycket som möjligt inför den kommande intensiva post-pandemic musikhösten!