Det var i November 2017 som Patric Sundling och hans musikprojekt Julian Azar släppte singeln Rivers in Spain. Efter det har det varit tyst från Julian Azar. Tills nu.
För några veckor sedan fick jag en presentation från Patric om nya låten Svart svan, hans första på svenska. Jag tyckte det passade bra att han fick berätta lite mer om åren, nya låten och varför det blev svenska denna gång.

Sist vi hörde från dig var 2017 och singeln Rivers in Spain. Vad har du haft för dig under dessa år?

Rivers in Spain var startskottet på något nytt, det var inte exakt den musiken jag ville fortsätta skriva genremässigt men det var förklaringen och steget som gjorde att jag förstod att mitt musikaliska skapande behövde samexistera men inte inom ramen för samma projekt. Åren efter gick åt till att dela upp skapandet i flera projekt vilket gjorde det möjligt för solokarriären att vidareutvecklas utan krav på extern bekräftelse. Jag har under de senaste åren även arbetat mycket med mig själv och som individ försökt identifiera vad som driver mig som artist och vad som är viktigt för mig.

När du nu är tillbaka får vi din första låt på svenska. Varför valde du att sjunga på ditt modersmål och vad känner du är största skillnaden på att sjunga och skriva på svenska jämfört med engelska?

En del i vidareutvecklingen var att våga mer, våga vara rakare och inte anonymisera mig själv och känslorna som finns i musiken genom att använda mig av engelska. Genom att göra detta så blir musiken satt i rätt kontext och återspeglar exakt det jag vill säga. Det är en frihet men även väldigt skrämmande.

Berätta om Svart svan. Vad handlar låten om?

Låten är en ursäkt till alla i min närhet som har försummats, det är en blinkning om att jag ser dom, att vi ser varandra och att även om en tyst vänskap inte blommar så står rötterna starkt kvar i marken. Låten är även en flirt med svart svan teorin (Black Swan Theroy) där jag leker med tanken att mitt nya singelsläpp och det som komma skall är en osannolik och oförutsägbar händelse som kan få allvarliga konsekvenser. Om konsekvenserna blir allvarliga återstår dock att se.

Hur arbetade du fram låten?

Låten skrevs en förmiddag och var initialt en glad melodi som kom ur att jag lyssnat på Nadja EvelinaBeach House. Jag tror t o m första utkastet hette Nadja. Efter att utkastet gått varmt på repeat under dagen så satte jag mig ner på kvällen och funderade om det kunde ta en annan vändning, det i sig vart en helt ny låt som andas mer nostalgi och vemod och dagen efter var demoinspelningen av Svart svan klar. Min process efter en färdig låtidé är att jobba vidare med mina vänner Jimmy Loefgren (gitarr) och Dennis Tkacuk Lundkvist (producent) för att ta låten från demo till en färdig produktion.

Hade du någon musik som inspirerade dig under arbetet med låten?

Även om Nadja Evelina bara är en artist jag lyssnat på ungefär en dag så var det ändå ett startskott, i övrigt så tror jag att folk som lyssnar på texten hör att jag hämtar inspiration framför allt från Kent som är och alltid kommer vara en outtömlig inspirationskälla för mig.

Vad kan vi mer förvänta oss av dig under 2022?

För att minimera kraven och istället agera lustfyllt för mitt eget välmående så har jag inte så högt ställda krav på musiken under 2022. Jag har en hel del demoinspelningar på hög efter 4 år av tystnad som jag och mina vänner arbetar med. Mest troligt kommer ytterligare en singel innan sommaren som går under arbetsnamnet Svår att döda där jag arbetar tillsammans med Kalle Widén från Studio Enheten. Utöver det ska jag bli småbarnsförälder så en vaggvisa eller kärleksförklaring till min dotter kommer säkerligen att se dagens ljus innan året är slut.

Vad tyckte du?
Like
Love
Care
Wow

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.