Belle Skjefstad är artisten som skriver, producerar och mixar sina egna låtar. Med andra ord den moderna stjärnan! Som därtill har det lilla extra för visuella koncept och älskar att kombinera musik och visuellt. Idag släpps singeln MOTORVÄGEN här bereder Belle ut en futuristisk produktion med vackra sakrala körer och trum-komp av ingen annan än Adam Tensta. Strax innan släppet hörde vi av oss till multitalangen för några frågor kring låten och artisteriet.

Följ på Apple Music

Idag släpps singeln MOTORVÄGEN berätta lite om hur titeln kommit till? 

Det var faktiskt Adam tenstas Idé. Jag hade tänkt döpa den till ”CD Smulor” som makes no sense nu när jag tänker på det, så jag är glad att han fångade upp det! 

Vad handlar låten om? 

När jag och min storebror var små så brukade vi springa upp till motorvägen utanför vårat hus och lägga oss i mitten av den medan vi blundade. Ibland la sig en av oss på motorvägen och den andra höll utkik för bilar. Vem kunde blunda längst? Jag minns hur jag låg där i ren eufori, kände adrenalinet i kroppen, ibland kollade jag upp mot stjärnorna. Det var alldeles tyst i natten. När vi hörde eller såg en bil så skrek vi och sprang. Låten är en hyllning till dumma saker vi gör i livet! Jag känner sån enorm press att jag måste ”leva korrekt” och jag pallar inte det. Livsstil bloggar/ influencers/sociala medier över lag lär folk att det finns rätt och fel sätt att leva, folk slutar utforska själv. Låten är en uppmaning till alla att göra något dumt, att våga göra bort sig själv så att vi kan utforska varje del av vår mänskliga upplevelse. Jag tror vi aldrig slutar bete oss som vi gjorde när vi var små, vi bara gör andra saker som för vuxna är mer socialt accepterat.

Kommer du ihåg vart inspirationen till låten kom ifrån och hur känslan var när den precis skrivits? 

Den här idén har varit i min skalle i många år, men det var aldrig bestämt att det skulle bli en låt. Jag fascineras så sjukt mycket av vad jag och mina kompisar gjorde som barn. Att springa upp till vägen och lägga sig där, vafan gjorde vi det för? Tillslut kände jag att jag inte ville ha ett svar, jag ville bara leva ut det. Introt har jag jobbat med sen i höstas 2021, sen kom hela låten i vintras på en kväll. Jag mindes hur jag stog i mitt gamla vardagsrum mitt i natten och spelade in låten, hur jag själv stog och hoppade och dansade och kände låten fånga det jag själv kände när jag som barn låg på mitten av motorvägen, blundade i tystnaden och lät adrenalinet pumpa. Frivilligt förlorad i extas. 

Låten bär på en hel del effektfulla körarrangemang, var det självklart från början eller är det något som vuxit fram? 

Det är så jag skriver låtar, även om jag väljer andra element sen. Min röst är mitt centrum, med den kan jag vara mest lekfull. Första delen ”introt” är som en introduktionsdel av en bok, den finns bara som ett audiospår i mono. hela det projektet blev förlorat. Är sjukt glad över att jag mixade den ända filen jag har kvar tillräckligt bra för att använda. Men det positiva med det var att jag sen klippte delar av kören som kom att sträcka sig låten ut och satte karaktären på låten.

Ljudbilden är avskalad men ändå bred och något futuristisk. Hur har du kommit fram till att det här såhär det ska låta? 

Mina låtar är avskalade eftersom det är såna låtar jag själv dras till. ”avskaldheten” säger nog mer om hur känslig jag är som person, än att det skulle vara ett koncept jag satt mig in i. Hade mått som bäst om jag gick runt i solglasögon, hörselkåpor och mjukiskläder medan jag mumsar på en ekologisk banan. Då är jag nog i samma level som dom flesta!

Låten börjar i mono så kändes bra att bredda ut den under låtens gång, det blir en snygg effekt som jag är fett nöjd med! Inget var bestämt i förväg, jag tycker oftast det är lättare att fråga låten vad den vill istället för att fråga mig själv vad jag vill. Om jag skulle säga till mig själv ”jag vill att det ska låta futuristiskt” så skulle det nog inte göra det för mig, det blir bättre för mig när jag tänker att låten leder.

Är den här låten representativ för ditt sound? 

100%! 

Adam Tensta har bidragit med trum- och perc ljud. Hur kom ni i kontakt och hur har samarbetet fungerat? 

Adam tensta driver en utbildning som heter FRAMÅT där jag går nu. I vintras såg jag på hans instagram att en kunde joina en open session med honom om han wibe’ade med det en har. Så jag skickade in min låt och fick komma! Svin kul, det gick bra. Det var givade att kolla på när han avgjorde att något var klart, det tar jag med mig. 

Du har skrivit, producerat och mixat låten. Vilka är de största fördelarna med att göra allt detta själv? 

Det blir mer genuint när jag gör allt själv, varje sekund av låten står jag för. Det är en mäktig känsla. Sen brukar jag alltid dela med mig av min process till någon jag litar på! Den första person jag skickar till är oftast min storebror, han är alltid ärlig och fattar vad jag vill. Ju mer jag delar med mig av det jag gör desto fortare får jag ett djupare perspektiv på vad jag håller på med.

Pressbild

Singeln kommer med en tillhörande musikvideo, berätta lite om konceptet kring den? 

Musikvideon har filmats av Linnéa duran från Söderhamn och Johann Ljunggren i samarbete med filmresurs Gävleborg, sen är den klippt av mig. Musikvideon skulle fånga historien om mig och min storebror yttligare ett steg, så vi hade en tydlig bild att jobba med. Det var viktigt för mig att bära neon gula kläder i rent praktiskt syfte för att synas eftersom jag inte ville dö under inspelningen. Vi hade ju inget tillstånd eller så. Det är fint hur dom gula kläderna blir en tydlig symbol för lekfullhet och liv, det är viktigt för mig!

Det känns som att det visuella spelar en stor del i ditt artisteri, skulle du säga att det stämmer? 

Ja! Det går hand i hand. Ibland kan jag jobba ”bakåtvänt” där jag gör klart skivomslaget och sen skriver låten.

Du är även grafisk formgivare utanför musiken, hur kan du knyta ihop detta med ditt musikaliska uttryck? 

Det knyts ihop skit bra. Det är verkligen lyxigt att vara grafisk formgivare så att jag kan styra mitt varumärke själv, jag vet exakt hur jag vill att allt ska se ut. Tack vare att jag är musik producent och har därför musikproducent kompisar så får jag ju enklare gig som grafisk formgivare med! Men jag tackar verkligen inte nej till samarbeten inom det visuella området heller, vill gärna se någon måla en rosa döskalle med jordgubbs ögon.

För de som inte känner dig såväl, vilken musikalisk bakgrund kommer du ifrån? 

Jag var ett teaterbarn och uppvuxen i en teaterfamilj. Det var extremt mycket kör och sång i föreställningarna som vi var med i. Det var som att vara med i en cirkus och när vi gick hem så fortsatte alltid ”byggandet” av olika pjäser där hemma.

Min första sånglärare i lågstadiet var en opera sångare, det var ändå sjukt. Efter det tog jag gitarr och piano lektioner och spelade i lite coverband som 15 åring och en till föreställning som 17 åring. Sen dess har jag pluggat konst, musik produktion på universitets nivå i England och gigat lite här och var i Sverige innan pandemin. Jag har alltid skrivit egen musik, men har gjort det mycket i hemlighet, kanske för att det var just skrivandet som var det mest viktigaste i mitt liv. Jag tror jag skyddade det!

Vad inspirerar dig när du skriver musik? 

När något känns äkta. Jag struntar verkligen blankt i om en person (eller jag) spelar på ett rätt ostämt piano eller en skruttig gitarr, om det inte känns viktigt så låter det inte viktigt för mig, både live och produktionsmässigt. Jag vill se på när folk förlorar sig själva i något.

Om vi skulle titta igenom dina Spotify-spellistor, vad är den mest oväntade låten vi skulle hitta där? 

Det mest oväntade har jag nog inte släppt än, arbetar just nu med en EP som handlar om Disney-prinsessors sexliv. Stay tuned 

Nu släpps alltså MOTORVÄGEN, har du några förväntningar på låten? 

Jag bara hoppas ingen tror att jag vill ta livet av mig, haha. Jag håller tummarna för att folk fattar att jag leker med det som känns ”farligt” snarare än att jag skulle vara självmordsbenägen, för det är jag verkligen inte.

Hur vill du att lyssnaren ska motta låten? 

Jag vill att dom som lyssnar får en känsla av att vakna, att dom tillåter sig själva att tappa bort sig själv i eufori, bara under några minuter på samma sätt som jag gjorde när jag låg på motorvägen som barn. 

Ska du göra något kul på releasedagen? 

Jag ska äta jordgubbar och ligga på golvet! Det är så mycket som händer i mitt liv just nu att jag förtjänar lite golvliggandes. Bra för ryggen. Mottaglighet och passivitet borde inte förväxlas.

Vad kan vi förvänta oss från dig under musikåret 2022? 

En EP! En spelning i Malmö med Basic Baby den 30e Juli! Och förhoppningsvis fler roliga samarbeten!

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Svensk Pop Apple Music
Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Skicka in din musik

SKICKA IN DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog's Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011