Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Facebook Twitter Instagram RSS YouTube
    PopmuzikPopmuzik
    • Blogg
      • Club
      • Cover
      • Disco
      • Debut
      • Electro
      • Göteborg
      • HBTQ
      • House
      • Indie
      • Intervju
      • Melodifestival
      • Nostalgi
      • Pop
      • Popfavoriter
      • Recensioner
      • R&B
      • Synth
      • Tankar
      • Videor
    • Popcast
    • Konsertkalender
    • Skicka in musik
    • Om Popmuzik
      • PR-hjälp
      • Pressbilder + Pressrelease
      • JLX
      • Integritetsinformation
    PopmuzikPopmuzik
    Apple Music Svensk Pop

    Dagen efter schlager 6 – Stockholm

    2012 11 mars, 2012By Johan Alexed
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

    Då har vi en vinnare i Melodifestivalen 2012.
    Med all rätt blev det Loreen som tog hem en jordskredsseger och kommer att representera Sverige i Azerbajdzjan i Maj.
    Det känns för mig fantastiskt kul att en otroligt duktig artist tillsammans med en riktigt bra låt, som även hade kommit högt på topplistorna utanför tävlingen, vinner.
    Det som var mest imponerande var nog inte att Loreen vann – för det skulle hon ju, utan hur mycket hon vann med.
    När vi hade gett poäng till åtta av bidragen hade vi fortfarande inte kommit över 10%-strecket för rösterna (och knappt 30% av den totala röstmassan). Att sedan Danny som blev två, fick de tredje mesta rösterna i Melodifestivalens historia med 458.000 samtal för att sedan bli slagen av Loreens 670.000 är utklassning i form av öppet mål och magsjukt motståndarlag.
    Nu hoppas jag inte Danny känner sig helt nedslagen efter detta.
    Han gjorde ett fantastiskt framträdande och hade verkligen lagt ner hela sin själ i numret. Så visst är det surt idag och en vecka till.
    Men det är svårt att slå ett sådant fantastiskt nummer och låt som Loreen faktiskt levererade (u-ringningen till trots).

    Johan Gustav Comba

    Kollar man på resten av resultattavlan är det väl inga större frågetecken.
    Thorsten Flink fick de tredje flesta rösterna av svenska folket, vilket kändes naturligt – för det är den största ytterligheten till ettan och tvåan.
    Att Ulrik Munther fick fler internationella röster än telefonrösten var lite förvånande. Men hans tredjeplats var faktiskt högre än jag trodde han skulle komma.
    Största frågetecknet blev dock varför Lisa Miskovsky – som hade en av kvällens bästa låtar – fick minst telefonröster.
    Nu var det väl ingen som fick så mycket mer i poäng än vad hon fick av de sex som fick lägst. Men ändå förvånande att skämtet Ranelid med sin spraysolbränna – eller vad det nu är – fick fler än både henne och David Lindgren .

    Det producent Björkman kan vara extra nöjd med är att det känns som Melodifestivalen fått en nytändning i år.
    Visst, det brukar vara ett av de mest tittade programmen i landet varje år.
    Men engagemanget har aldrig varit så här stort.
    Vi har röstat mer i år än någonsin tidigare och det känns som fler personer som inte brukar titta på Melodifestivalen faktiskt har sett på det.
    Kanske är finalen i Globen, som mer kändes som en kommersiell radiostation i musik, ett bevis på att den ”riktiga” musiken äntligen fått plats även i detta forum.
    Det är något som jag hävdat länge – att Melodifestivalen behöver bli mer uppdaterat till vilken musik som faktiskt folk lyssnar på.
    Detta kan tyvärr betyda att den rena schlagern (som i år bestod av Christer Sjögren med Lotta Engberg och Timoteij ) faktiskt inte längre har ett hem att gå till. Schlagers spelas ju uteslutande i Melodifestivalssammanhang och når sällan topplisteplaceringar utanför tävlingen – så varför ska vi envisas med att ha den typen av musik som bara funkar i sex veckor per år?
    Nu slutar nog inte folk skriva rena schlagers med tonartshöjningar ändå. Men de kommer bli färre och de kommer troligen aldrig mer att vinna.

    Det som varit sämst under dessa sex veckor har tyvärr varit manuset.
    Den vanligtvis talangfulla Edward af Sillen har lite gått på tomgång i år och skratten har varit få och kanske inte så hjärtliga.
    Nu är det svårt att göra ett manus som tilltalar tre miljoner tittare från tre år till hundra. Men jag vill bara poängtera de saker som jag stört mig på så kanske detta kan bli bättre till nästa gång.
    Dialogen Sarah Dawn Finer , Helena Bergström och Gina Dirawi fört mellan låtarna har verkligen känt som skrivna av en och samma person.
    Det är med andra ord tre olika individer som pratar med samma tunga.
    Nu begär jag inte att det ska vara dramatenkaraktärer på programledarna. Men alla använder exakt samma uttryck och skämt, vilket gör tre personer ganska onödiga – det hade räckt med en. Vad jag kunde höra fanns liksom ingen variation i någons presentation, vilket var synd.
    Sedan har jag inte gillat de där Bergström-sketcherna.
    Jo, jag har väl uppskattat en del av skämten, men inte direkt så att jag skrattat hejdlöst, eller ens lett igenkännande.
    Med det sagt tyckte jag att Globen-finalen kändes bättre.
    Baku, Baku-låten var underhållande i sitt Broadwaynummer och Sarah Dawn Finer som brittisk EBU-representant var kanske det roligaste jag sett i år (faktiskt).
    Så jag vet att manuset kan bli bättre än vad det varit – finalen var ett bevis på det.

    Nu finns det bara en sak kvar för SVT att göra – det är att börja spara pengar till värdskapet av Eurovision 2013 – för detta kommer bli stort.

    Nordiska Favoriter

    Om du gillar Popmuzik får du gärna stötta oss som Patreon.
    Tack så mycket!

    ”Patreon”

    Share. Facebook Twitter LinkedIn Tumblr Pinterest
    Previous ArticleMusikvideo: Sam Sparro – Happiness
    Next Article Musik: Madonna – Girl gone wild (Offer Nissim remix)
    Johan Alexed
    • Website

    Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.

    Poptips

    melodifestival

    Melodifestivalen 2022 – Deltävling 2

    nostalgi

    Andrew Gold – Thank you for being a friend

    premiär

    Videopremiär: Patrik Jean – Tears run dry (Acoustic)

    Mest besökta inläggen just nu
    • Malak - Heather
      Malak - Heather
    • Axel Schylström – Din blomstertid nu kommer
      Axel Schylström – Din blomstertid nu kommer
    • De bästa låtarna från 90-talet
      De bästa låtarna från 90-talet
    • De bästa låtarna från 70-talet (Spellista)
      De bästa låtarna från 70-talet (Spellista)
    • De bästa låtarna från 80-talet (Spellista)
      De bästa låtarna från 80-talet (Spellista)
    • E L L A berättar om nya singeln Tusen gånger om
      E L L A berättar om nya singeln Tusen gånger om
    • Tove Lo – 2 Die 4
      Tove Lo – 2 Die 4
    • Folke Nikanor + Anja Bigrell - Kommer du?
      Folke Nikanor + Anja Bigrell - Kommer du?
    • Sivero - Holding on
      Sivero - Holding on
    • Leo Minore berättar mer om musikvideon och singeln Restart
      Leo Minore berättar mer om musikvideon och singeln Restart
    Johan Gustav Comba
    Följ bloggens spellistor
    Popmuzik på Instagram
    Sundsvallsbandet Leo Minore släpper singeln Restart med tillhörande musikvideo. I bloggen berättar de mer om det visuella, auditiva och bandet själva.
    19-åriga E L L A berättar om nya singeln Tusen gånger om och varför hon valde en luftballong som omslagsbild. Hela intervjun läser ni i bloggen.
    Lake Omne släpper den luftiga och filmiska singeln Free. I bloggen berättar de mer om sig själva och låten. Så klicka dig dit och läs.
    Till starka basgångar, stråkar och effektade elgitarrer lyckas Calvin Harris någonstans lägga fällben för sig själv på Funk Wav Bounces Vol. 2. Många gånger känns det som att plattan går på tomgång. Trots att Harris ämnar att göra kommersiellt framgångsrik funk väljer han svåra melodier och udda artistval. Harris uppfinner dessvärre inte inte dans-pophjulet på nytt med Funk Wav Bounces Vol. 2. Men det finns helt klart en hel del låtar som förtjänar att lyftas fram och som räddar detta annars oinspirerade album.
    Sebastian och Johan listar sina Popfavoriter för veckan. Hitta dina nya favoriter i bloggen och fyll på din spellista med den bästa musiken just nu.
    Lauv ger oss 13 spår som är så pass brutalt ärliga att vem som helst kan förstå budskapet och ta till sig texterna. Lika lysande som alltid fortsätter Lauv sprida budskapet om att det är okej att inte alltid må bra. Även om det på ytan kan se ut som att man har allting. All 4 Nothing är ett riktigt starkt popalbum, men borde snarare betraktas som en helhet än hit-späckad radioklar samling. Vilket är den fundamentala tanken med en platta, att det finns en röd tråd och vision.
    Patreon
    Buy me a coffee
    Skicka musik till Popmuzik

    Jag har valt Patreon som plattform för den som vill stötta eller skicka musik till bloggen.
    Som Patreon hjälper du bloggen att överleva samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma. Det är bara de inskick som kommer från Patreons som vi garanterat lyssnar på och återkopplar om.
    Välj bara vilken nivå utifrån hur regelbundet du planerar att skicka musik till bloggen eller hur mycket du vill stötta.
    Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här.

    Du som Patreon gör det möjligt för bloggen att fortsätta lyfta fram bra och spännande artister och deras musik.

    Tack för att du väljer att bli Patreon-medlem.

    Become a Patron!
    Send music to Popmuzik

    I have chosen Patreon as a platform for those who want to support or send music to the blog.
    As a Patreon, you help the blog survive while you can submit new songs and artists to discover. It is only the submissions that come from Patreons that we guarantee we will to listen to and give feedback on.
    Just choose which level based on how regularly you plan to submit music to the blog or how much you wish to support.
    You can read more about the blog's Patreon here.

    You as Patreon make it possible for the blog to continue to highlight great songs and exciting artists.

    Thank you for choosing to become a Patreon member.

    Become a Patron!
    Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
    Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
    Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Musikinspiration från Göteborg sedan 2011.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.