Är Melodifestivalen död?

Efter 17 år i samma spår går saker tillslut på rutin.
Det gäller allt. Jobb, förhållande, så även Melodifestivalen.
De senaste åren har festivalen gått på rutin och programmakarna har varit nöjda.
Programmet är Sveriges största underhållningsprogram med ett par till tre miljoner tittare varje avsnitt och tillslut blir man fartblind. Man tror att engagemanget inte längre behövs, för tittarna kommer ändå. Detta har gjort att SVT inte tar programmet på allvar längre. De har blivit feta och lata.

Förra året var det en katastrof i manusväg, där Clara Henry och David Lindgren fick kämpa för att hålla god min och ångan uppe under sex avsnitt. Vi hade nog inte sett ett sådant lågvattenmärke sedan den helt ofokuserade och hopplösa duo som var Anders Jansson och Nour El-Refai 2014.
Däremellan har det mest puttrat på. I år är det dags igen. Det bara puttrar på. Inget fokus eller finess. Manusförfattarna kastar in lite hipp som happ och det blir aldrig tydligt för varesig programmet eller tittarna vad det är de egentligen vill. Framförallt lyfts aldrig programmet.

Med ett dåligt program kommer de dåliga låtarna.
Det är inte så att 2018 är ett sämre år musikmässigt. Men är inramningen sämre blir innehållet sämre. Innehållet i Melodifestivalen är låtarna. Det är inget snack om något annat. Men om vi för tredje veckan behöver se Anna Book göra en fejkreklam, så har man inte direkt jobbat för att göra det vi upplever mellan låtarna underhållande eller i framkant.
Tyvärr behöver musikbranschen Melodifestivalen. Det finns ingen annan platform att lansera 28 låtar samt 10 till 15 för programmet nya artister på varje år. Men nu är vi snart tillbaka till det mörka 90-talet, när Melodifestivalen betydde dödsstöten för ens karriär om man inte ville vara en schlagerartist resten av livet. Just det som programmet så snyggt jobbat bort under 2000-talet. Men nu är risken stor att vi hamnar där igen.

Jag tror att staben för Melodifestivalen har blivit så rädda för sitt egna program att de inte vågar utmana eller utveckla det längre. De tror att om de bara sitter stilla i båten kommer tittarna att bänka sig vid just SVT varje vecka. Då är de nöjda med det. Det finns ingen annan förklaring när programmet inte längre engagerar.

Melodifestivalen behöver nytt liv.
Nu har vi kört sedan 2002 med fyra deltävlingar, en andra chans (eller vinnarens val som det hette från början) och en final. Dags att tänka om.
Att inte ha manus eller idéer till ens ett avsnitt talar sitt tydliga språk att sex avsnitt är några för många.
Dra ner till tre deltävlingar och en final. Från varje deltävling går fyra bidrag till final för att fylla upp 12 platser.
För mig som ändå gillar Melodifestivalen är det tråkigt att dra ner på programmet, men som sagt. Hellre fyra bra program än sex hopplösa. Då är det bättre att fokusera på det man har och göra det bättre.
En annan stark anledning att dra ner på antal program är att det kostar massa pengar att dra runt detta i olika städer i sex veckor. Om nu pengarna inte räcker till en (vettig) manusförfattare och regissör, då kanske man ska hålla det hela på färre platser och avsnitt för att faktiskt ha råd med det som är viktigast: innehållet. Programmet i sig blir faktiskt inte bättre av att det är i Skellefteå, Växjö eller Gävle. Det blir roligt för staden, men om man märker att kostnaden blir för höga för att hålla en viss kvalité på programmet. Då är just själva turnén det första man kanske ska se över…

Fokus på musiken.
Varje år hör vi hur låtar kanske diskas för att de spelats innan deltävlingen eller innan en finalist släppt låten vid ett visst datum. Detta är såklart mest spel för gallerierna för att skapa kvällstidningsrubriker, och med andra ord en helt meningslös regel. Ingen låt som gått från en deltävling har hittills diskas, trots att det är rubriker om det VARJE år.
Detta är med andra ord en regel för ingen. Då är det ingen idé att ha den säger jag.
I och med att det är musiken som ska vara i fokus, så är det också musiken folk ska lyssna på.
Varje torsdag inför en deltävling borde låtarna släppas på samtliga streamingtjäsnter. Vill folk lyssna in sig på låten så kan de göra det före och efter programmet, hur det än går i tävlingen. Det gör att en bra men kanske svårare låt har möjlighet att klara sig i en deltävling om folk fått lyssna in sig på den. Då är det förhoppningsvis den bättre låten som går vidare, istället för den som är mest ögonblicklig eller den som enbart lyfts fram av en känd och just nu het artist.
Det finns inget i reglerna för just uttagningen till ESC som förhindrar detta, då bland annat Finland och Norge släpper låtarna innan sina uttagningar. Detta är enbart en hitte-på regel från SVT.

Gör om appen!
Jag har skrivit det förr, och jag skriver det nu igen.
Appen är just nu enbart till för att ge ett stort röstantal istället för en bra röstning. Det är väl käckt för SVT att det får engagemang, men om folket flyr det sjunkande skeppet när det inte är ett bra program, blir det genast plågsamt med en app som förstör mer än den gör nytta.
Ge varje appanvändare 15 röster. Dessa får de disponera hur de vill bland låtarna. 15 på en eller 10 på en och 5 på en annan. Eller sprida ut några på alla. När rösterna är slut är det ringa eller SMS som gäller.
Det gör att röstningen blir mer dynamisk än idag. Nu är det mer att folk slänger fem röster på en artist och fem på den andra artisten, för att slutligen bara göra ett nollsummespel där vi har ett högt engagemang men odynamiskt resultat.
Har man möjlighet att lägga 15 röster på den låt man faktiskt anser vara ens favoritlåt, så händer ju något i röstningen och det blir ännu mer spännande.

Slutligen.
Ett program i Melodifestivalens kaliber kostar pengar. Att tro att det är okej att göra ett dåligt och oengagerat program för att man vill spara några kronor i andra änden, då är man farligt fel ute. Det är programmet vi tittare ser, och det är där de ska leverera.
Jag har ändå varit med denna bubbla i några år. Det är ganska tydligt hur de skär ner även bakom kulisserna för att spara pengar. Från Delicatobollar och läsk i pressrummet till torra kakor och saft. Bort med konfettin för att spara några kronor. Bort med kommunfesterna. Bort med manuset. Bort med den redaktionella sidan om Melodifestivalen på SVTs hemsida.
Nu finns bara ett tomt skelett kvar och ett oengagerat program.
Ändå imponerande hur man förstör något som byggts upp så starkt under hela 2000-talet på bara några få år.
Snart är vi tyvärr tillbaka på 90-talet igen…
Nu tror jag inte att programmet i sig kommer att dö. Men fortsätter det som det gör så mister det helt sin betydelse och det vore sjukt tragiskt.

Vad tyckte du?
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry
You have reacted on "Är Melodifestivalen död?" A few seconds ago

Comments are closed.