Den australiensiska sångerskan Starley är i Stockholm denna helg för att medverka i Sommarkrysset på TV4. Hon berättar att hon ofta var i Stockholm när hon bodde i London och jobbade som låtskrivare.
”Jag känner dock inte till så mycket av staden. Då var det mest att gå från hotellet till studion. Men lite har jag lärt mig i alla fall, haha.”
-Är du duktig på att upptäcka nya städer som du kommer till när du är på turné eller kör PR-jobb?
”Oftast hinner jag inte med det så mycket tyvärr. Men ikväll ska vi faktiskt ut och turista i Stockholm, så då hoppas jag att jag får lära mig lite mer, haha.”
Starley berättar att hon kommer från en familj med tre bröder och en syster. Hennes morfar härstammade från Japan och Filippinerna, medan hennes mamma var född i Australien. Hennes pappa kom från ön Mauritius utanför Madagaskar. Så en ordentlig mix av nationaliteter.
Det var filmen La Bamba som fick henne att intressera sig för musiken. Just att Ritchie Valen skrev sina egna låtar och sedan Mariah Carey, som även hon blev en stor inspirationskälla för Starley, så kände hon att hon ville kunna skriva själv.
”När jag var 14 år hjälpte mina föräldrar mig att finansiera en inspelning av en låt jag själv hade skrivit. Jag skrev verkligen varje dag, så fort jag kom hem från skolan.”
Men skivbolagen i Australien var inte lika imponerade av Starley. De sa att hon var tvungen att rakpermanenta håret eller gå ner i vikt eller bara sjunga mer pop för att bli något.
”Det var inte så bra för mitt självförtroende. Jag hade väldigt bra stöd hemifrån, så det kändes inte som någon risk att jag skulle få ätstörningar eller så. Jag var ändå ett hälsosamt barn med några få extrakilon. Men jag känner att det är alltid din resa och ingen ska tala om för en hur du ska vara eller se ut eller klä dig för att få ens något jobb. Men samtidigt trodde jag att jag aldrig skulle kunna bli en sångerska på grund av mitt utseende. Tyvärr tar man åt sig sådant om man är ung och det är många unga kvinnor och män som utsätts för det.”
-Men visst är det sjukt att i en branch som i grunden handlar om sång och röst, fokuserar så mycket på just utseendet?
”Ja, det borde bara handla om musiken. Hur du än ser ut eller hur du klär dig. Om folk älskar din musik så kommer folk älska dig för det ändå. Men många i ledande positioner tänker så bakvänt. Tack för att det finns så många andra sätt att ta sig fram som musiker idag utan att behöva gå via ett stort skivbolag. Streamingtjänster tillexempel. Där kan man låta lyssnaren bestämma istället för dem.”
Nederlaget med skivbolagen i Australien ledde till att Starley istället satsade på en karriär som låtskrivare i London.
Åren där var väldigt utvecklande för Starley. Dock kände hon tillslut att de kanske inte tog henne så långt som hon hade hoppats. Efter några år flyttade hon hem till sina föräldrar i Australien igen.
”Jag blev lite deprimerad och började träna väldigt mycket. Jag kände att jag lagt ner så mycket tid på musiken och det gjorde mig ledsen.”
Starley funderade istället på att bli personlig tränade och började kolla upp utbildningar för det innan hon vände sig till Gud om råd. Det resulterade i att hon skrev låten Call on me.
”När jag skrivit låten kände jag att det var jag som skulle sjunga den.”
Sagt och gjort. Hon tog med låten till skivbolag och blev signad till Tinted Records.
Första singeln som släpptes med Starley som sångerska var låten Into you med producentduon Odd Mob.
”Odd Mob var signade till min label Tinted Records och min A&R föreslog att jag skulle vara med på deras nya låt i och med att jag var ett nytt namn och inte släppt något innan vi släpper Call on me.
Jag var inte helt övertygad, men han tyckte jag skulle spela in låten och se om jag gillade den, vilket jag gjorde. Det blev en grym partylåt.
Sedan hjälpte Odd Mob mig att producera delar av Call on me.
Into you blev faktiskt den största klubbhiten i Australien förra året. Det var första gången jag hörde mig själv på radio!
Harry Hope från Odd Mob – han har faktiskt samma efternamn som jag – hjälpte även till med produktionen på Touch me.
-Så de influerade dig att släppa massa klubbremixar på dina låtar, eller gillade du att klubba sedan tidigare?
”Främst var det väl för att jag är signad till en dance label. Men jag kände att jag ville komma in i musikbranschen via en sådan label i och med att jag ändå har dansbakgrund. Det skulle göra det möjligt för mig att släppa låtar som både funkar på klubbar men som jag även kan göra akustiska versioner av.
Men det var viktigt för mig att nå ut till klubbarna, för att jag själv älskar att dansa så mycket. Så snart det blir kväll hittar du mig ute och dansar, haha.
-Var det frustrerande att The Ryan Riback-remixen blev större än originalet?
”Egentligen inte. Det är ju samma låt. Den var bara snabbare och hade mer energi. I början tänkte jag nog att jag ville att min röst skulle höras rätt. På det viset remixen var uppbygd kände jag att min röst förlorades lite. Men jag fick dem att mixa om min röst för radioversionen, vilket kändes bra.
Hur folk än väljer att konsumera din musik är det bästa sättet säger jag. Om de älskar en viss version av låten så är det lugnt i och med att det är samma låt, text och ackord.”
-Jag läste att Touch me var influerad av låten Tell me av Groove Theory. Hur kom den till?
”Jag är vän med Bryce Wilson som är ena halvan i Groove Theory. För två år sedan sa jag att jag ville göra en version på den låten i och med att det är en av mina favoritlåtar. Jag och en vän gjorde om den till en mer urban r&b-version. När jag hade signat med Tinted Records fick jag dem att låta The Monsters and the Strangerz från Los Angeles att producera låten. Det blev väldigt bra och även Bryce älskade den.
Den heter Touch me istället för Tell me för jag tolkar den mer så nu. I en relation kan man bli väldigt bekväm och istället för att ta reda på vad ens partner vill och prova att göra nya saker så kanske man mer gör samma saker hela tiden. Jag tycker det är viktigt att hålla passionen och ens relation spännande. Att lära sig hur personen vill bli berörd, om det så är mentalt eller fysiskt. Så det var så jag tog mig ann den tolkningen.”
Starley
@Facebook