En kollega till mig som sysslade med inköp när jag jobbade på Skivhugget brukade tipsa mig om nya singlar som han tyckte borda passa mig. Detta var ju alltid bra för att upptäcka ny musik men samtidig inte lika bra för plånboken…
Det blev full pott när jag fick höra singeln Dance with me av mina då favoritproducenter Tin Tin Out. Redan till det inledande pianot och mer melankoliska känslan som byggs upp i låten kände jag att jag var helt såld. När låten sedan blommade ut i Tin Tin Outs klubbiga pop med sin läckra basgång, körsång och snygga synthslingor var det ju bara att lägga singeln i högen med singlar som jag skulle köpa den veckan. Personligen blir jag alltid lika glad när jag hör låten även idag, så det får ses som ett bra betyg för en låt från 1997.
På Dance with me sjunger Tony Hadley från Spandau Ballet och den rösten är verkligen en perfekt kombination med Tin Tin Outs produktion av filmiska pianon och dansanta rytmer. Producentduon kunde ju vara lite vin och vatten när det begav sig. Ibland blev det på tok mycket dubmixar och mest basgång och trummor, men när de som sagt gjorde de där popiga remixarna så var de helt magiska.
Bästa exemplet på Tin Tin Out toppar och dalar var deras två jobb för Erasure. Deras remix av Fingers & thumbs (cold summer’s day) är helt over the top och en av de bästa remixarna som någonsin gjorts. När de sedan remixade Oh L’amour ett par år senare är det bara tråk. Tunga housetrummor mixas med fågelkvitter och melodierna är som bortblåsta. På den singeln var Matt Dareys remix av samma låt mer som Tin Tin Out var på Fingers & thumbs (cold summer’s day) – helt otroligt bra!
Men som sagt, Dance with me var en av deras absolut höjdpunkter.