Alva Fährlin och hennes Säg Mig är tillbaka med sin vispop. Sist du hörde sångerskan i bloggen var med den lysande singeln Val d’Isère, som handlade om att springa händelserna i förväg och planera ett helt liv med den man just mött. Nu blickar Säg Mig istället på en trasig relation på Lärt dig. Där personen inte längre bli sedd av sin partner. En relation som helt enkelt dör ut för att den andre inte uppmärksammar ens behov. Trots att man hintat, sagt och försökt att få den andre att öppna ögonen och känslorna. Tillslut finns det ingen annan utväg än just avslut.
Om låten berättar sångerskan:
“Av alla låtar på albumet så är detta den mest personliga och sårade, så varför är den så svängig? Det kan jag faktiskt inte svara på. Jag tycker att det är lite läskigt att göra låtar med mycket kraft i, men Lärt dig hade inte kunnat vara en ballad för då hade det inte funnits plats för den energi och frigörelse som den förtjänade. Det var utmanande för mig att producera och sjunga in den, men man behöver ju också utmana sig själv ibland, för att kunna växa vidare.”
Musiken är härligt organisk med lekfull och svängig melodi. Det är trumpet, gitarr och skratt som ger den där indiefolk-känslan som gör att Säg Migs låtar och finurligt träffsäkra texter skulle kunna ses som en svensk version av Belle & Sebastian. Jag blev i alla fall väldigt glad av denna vemodiga lycka.
Känner du igen dig i texten och situationen? Har du varit i samma sits, där din partner slutat se och uppmärksamma dig?
Jag bad Alva berätta mer om låten, hur arbetet med låten var och lite om alla blommor som varit ett tema på omslagen och pressbilderna.
Låt oss först prata blommor. Har du gröna fingrar?
Nja… egentligen inte, men det beror förstås på vem man jämför med. Jag tycker om att ha växter hemma, men har nog de vanligaste och mest lättskötta sorterna för det mesta (de som har alldeles för specika behov har fått gå det darwinistiska ödet till mötes, tyvärr). Jag försöker få liv i mitt citronträd, det var trots allt rätt dyrt, men jag har insett mina begränsningar och köper inte så många nya växter nuförtiden. Det ger lika mycket tillfredsställelse för mig att utveckla sticklingsarsenalen, och det är betydligt billigare.
Vilka är dina favoritblommor och varför?
Jag har haft några genom åren. Min enda tatuering föreställer ju löjtnantshjärtan, så de får definitivt vara med på listan. Väldigt länge var det så att jag bara sett en enda buske med löjtnantshjärtan, och den växer i min mormor och morfars trädgård. Så det påminner mig om dem, och om min barndom. Jag har också en förkärlek för liljekonvaljer och förgätmigej. Har alltid tyckt om såna små blommor, snarare än stora rosor eller tulpaner. Små blommor behöver inte vara vackra individuellt, de är vackra i grupp och det tycker jag om.
Varför blev det just blommor på dina singelomslag och vem är det som målat dem?
Det är en konstnär som heter Sofia Hultqvist Kott som har målat blommorna. Från början var det tänkt att hon skulle måla omslaget till mitt debutalbum, men det blev inte av och då kändes det självklart att göra något ihop nu istället. Vi är vänner sedan ett par år tillbaka, och det är alltid lättare att jobba med någon som känner en väl, och som också känner ens konstnärskap och förstår sig på det. Jag ville ha blommor på omslagen för att få in mer färg än tidigare, men jag ville inte gå åt det abstrakta hållet utan snarare att det skulle förmedla en tidlös eller traditionell känsla. Blommor var vackra för hundra år sedan, och kommer att vara vackra om hundra år igen. Det är något jag eftersträvar i min musik; den får gärna vara vacker eller betydelsefull oberoende av tidens gång.
Du berättar att detta är den mest personliga låten på albumet. Hur var det att vara där ensam i en relation och vad fick dig att ta steget bort från den?
Jag var inte så ensam egentligen, jag hade ju stöd av nära och kära genom hela den situation som Lärt dig handlar om. Det var många som inte förstod sig på varför vi var tillsammans till att börja med, om jag har lärt mig något så är det att man ska lyssna noga på sina vänner om de känner så. Det är lätt att bli blind av kärlek, och då kan man behöva bli lite ställd mot väggen. Men även svåra relationer har ju fina sidor, annars hade det inte varit svårt att lämna. Jag tror att det var ett viktigt steg för mig personligen som togs där, när jag satte min gräns för vad jag är värd och vad jag har rätt att kräva i en relation. Och det är väl det som Lärt dig handlar om, att både kunna vara stolt över att man älskar sig själv nog att sätta ner foten, samtidigt som man är ledsen över att det inte blev som man tänkt.
När kände du att tiden var mogen att göra en låt av en trasig relation och hur kände du att du ck bearbeta händelsen och låten för att det skulle funka i text för dig?
Oj, det är svårt. Det finns nog inget bra svar på det. Jag har någon slags regel som lyder ungefär: om låten inger hopp får du släppa den, men om den bara gör dig ledsen så stannar den vid pianot. Innan jag själv ser ljuset är det svårt att skapa något som ger ljus åt andra, och det är ändå någon slags kärna i det jag gör: det måste ge ljus åt andra. Men det finns ett gyllene läge, precis när man är redo att trösta sig själv. Då kommer låtarna. Då är det dags.
Personligen så älskar jag ju den medryckande känslan och den organiska stilen på låten. Det fick mig att tänka på Belle & Sebastian. Hur arbetade du fram just arrangemanget i låten?
Här vill jag verkligen passa på att tacka de fantastiska musiker jag jobbar med. Jag brukar skriva text, melodi och ackord själv, sedan kan processen se lite olika ut. Lärt dig tog jag med till min gitarrist Jakob, och han tog fram ett plockkomp som vi båda tyckte om. Det här var under sommaren 2021, tror jag. Det året spelade vi in en livesession tillsammans med en saxofonist, och efter det låg låten i träda tills jag samlade bandet för att börja spela live på riktigt. I princip hela albumet är arrangerat i replokalen inför livespelningar, det var ett nytt sätt för mig att arbeta men jag har verkligen tyckt om det! Jag vill oftast inte gå in och pilla i exakt hur ett plockkomp ska vara, eller vilken ton basisten ska ha, så det var skönt att inte behöva göra det i så stor utsträckning den här gången. Men produktionsdelen efter inspelning var tuff, det är svårt att bestämma när det är klart, när man alltid hör nya saker i huvudet. Det sista jag la på var pianot; jag trodde verkligen inte att det skulle vara piano med, men när jag testade så insåg jag att det var den sista pusselbiten som saknades.
Tre singlar ute nu från kommande albumet Inte Nu Men Snart. Vad kan vi förvänta oss av de andra låtarna och hur känns det att snart få släppa ut dem?
De andra låtarna är också fina! En del är svängiga, det är en ballad, en lite mer indierockig, och så kommer det lite countrykänslor också. I något skede av produktionen undrade jag hur jag någonsin skulle få allt att passa ihop, men så är man ju oftast mer konsekvent än vad man själv tror. De flesta av de här låtarna har varit med mig väldigt länge, så det känns otroligt skönt att få släppa dem oavsett. Skillnaden nu gentemot förra albumet är att jag faktiskt har följare och lyssnare sedan innan, som frågar mig hur det går och när det kommer ny musik. I och med att vi spelat så mycket live också, så har de hunnit lära sig vissa låtar därifrån och verkligen tjatat på mig att de ska släppas. En ovan situation för mig, men rolig förstås. Jag är jättenöjd och stolt över alla som bidragit i den här albumprocessen, jag har lärt mig massor och det känns både overkligt och helt fantastiskt att äntligen få visa upp allt.
Om du gillar att hitta låtar som Lärt dig här i bloggen, så tycker jag du ska bokmärka sidan eller följa den via din RSS-läsare. På det viset missar du inga av de dagliga musiktips och de intervjuer som läggs upp i bloggen. Ett bra sätt att upptäcka ny musik och alla de artister som syns i bloggen. -Som faktiskt är den enda svenska musikblogg som uppdateras dagligen med ny musik och inlägg.
Med singeln får vi tredje smakprovet från Säg Migs kommande album med Inte Nu Men Snart, som släpps den tionde Maj.