Leen är tillbaka i bloggen för att ge oss den rytmiska singeln Natt och dag. En låt som blir sångerskans första på svenska, efter att ha bland annat släppt singlarna Way too loud och Still make your tea.
På den nya singeln Natt och dag bjuder Leen oss på ett härligt medryckande arrangemang i versen och grunden av låten byggs upp av synthar, medan Leen röst ger en vemodig känsla över det hela, vilket jag uppskattade.
Låten i sig är i producerad av Elias Lang och Olivia Lundberg och inspirationen till ljudbilden är hämtad från bland annat Det bästa kanske inte hänt än med Molly Sandén.
Jag bad Leen berätta lite mer om övergången till att sjunga på svenska och låten i sig.
Hej Leen. Du är tillbaka med ny musik, vilket alltid är trevligt. Varför valde du att skriva Natt och dag på svenska?
Jag har alltid älskat svenska språket och när jag kom till Sverige så tyckte jag att svenska lät så melodisk och det kändes som att folk sjöng hela tiden. Men mitt ordförråd var inte tillräckligt bra för att kunna utrycka lika starkt på svenska som jag utrycker på Arabiska eller Engelska. Men genom åren upptäckte jag hur varje språk är så himla unikt i sig och jag brann jättemycket för att testa skriva på svenska och se vart detta språk med sina unika fina vägar kommer att ta mig. Nu kan jag känna på svenska som jag känner på mitt modersmål och därför vill jag skriva på svenska. Att leka med ord är det bästa jag vet och att kunna göra det på tre olika språk är så himla kul. Varje språk väcker känslor, bilder och atmosfärer som den andra inte väcker på samma sätt.
Vad kände du var utmaningen med att skriva text på svenska mot engelska?
Det var en hel ny upplevelse, hel annan känsla av tillfredsställelse. Det var en utmaning att få mitt uttal att låta så svenskt så möjligt för att jag inte ville förstöra de naturliga melodier som redan finns i språket.
Är det ett låtspråk du vill fortsätta utveckla eller blir det mer engelska låtar framöver?
Jaaa, jag vill skriva mer och mer på svenska. Nu pratar jag bättre svenska än engelska, men kärleken till engelska språket kommer inte försvinna.
Vad inspirerade dig till texten i Natt och dag?
Bara viljan till att skriva på svenksa. Jag satte mig och började spela lite chords på min gitarr och så föddes låten. Jag hade ingen koncept eller ett speciellt ämne jag ville prata om, utan bara viljan att släcka elden inom mig som brinner för att skriva på svenska.
Hur arbetar ni fram arrangemanget av låten?
Jag började med en gitarrversion men refrängen var otydlig och oklar. Min kompis Elias Lang började prodda och jag satt tillsammans med honom och började prodda refrängen med inspiration från Molly Sandéns låt Det bästa kanske inte hänt än. En vecka senare kände jag att beatet i låten måste förändras och jag kom med förslag till Elias och där hittade vi det och strukturen på låten blev klar. Låten låg i ett år utan att utvecklas men sen bestämde jag mig för att fortsätta jobba med den och då började jag spela in sång och Olivia Lundberg fortsätt prodda låten efter Elias tills vi fick en klar låt.
Du skriver att låten Det bästa kanske inte hänt än med Molly Sandén var en inspirationskälla för ljudbilden. På vilket sätt?
Jag ville att min låt ska bli lika drivande som hennes. Jag tyckte så mycket om låten och produktionen därför ville jag få en liknande produktion. Kanske min låt är inte alls är lik Molly Sandéns låt, men att bara lyssna på Det bästa kanske inte hänt än har gjort att jag började lyssna på svensk pop och det har lett till att jag ville skriva på svenska.
Vilket parti i Natt och dag är den personliga favorit?
Pre-Chorus, ”Jag vill inte bli en kvinna som du syr under natten, jag tänker inte vara en sak som du kan mäta med måtten” för att det var så det kändes hela tiden när jag växte upp. Medvetet försökte samhället sy mig, alltså forma mig, till den kvinnan som samhället ville och mäta min vikt, min midja, min röst, min hårlängd och göra mig till en sak som går att kontrollera och som går att sälja eftersom jag var endast en kropp.
Vad kan vi nu se fram emot under hösten och vintern från dig?
Mer musik for sure, men förhoppningsvis också mer teater. Jag har äntligen börjat plugga teater på teaterhögskolan i Luleå och där väcks min kreativitet vardagligen. Jag kommer inte bara skriva låtar, utan kanske föreställningar, scener, poesi. Jag kommer bara fortsätta att skriva.
Slutligen, hur ska du fira släppet av Natt och dag?
Jag kommer vara i Stockholm med människor som jag älskar och har saknat jättemycket. Jag kommer vara i staden som har hjälpt mig att födas på nytt eftersom nu bor jag i Luleå för att skolan ligger där så betyder det jättemycket för mig att vara i Stockholm nu. Det blir bästa firandet.