När 3D-film kom var det mest effektsökeri. Det var liksom övertydliga 3D-effekter där saker hela tiden skulle falla ut ur bilden. En hand, en kniv, eller en bil som körde emot en. Storyn var inte det som kom i första hand i filmen utan effekten.

När 3D-tekniken mognat och blivit bättre under 10-talet användes den i första hand för att förstärka och sätta ett djup i filmen. Det viktigaste var inte 3D utan historien som man som filmskapare ville berätta. 3D blev mer något som höjde filmupplevelsen.

Samma skulle jag nog säga om det rumsliga ljudet på Apple Music. De första veckorna var det främst att skapa effekter där sångmixen försvann i ett myller av olika ljudspår. Det blev varesig snyggt eller något som funkade. Det mesta lät burkigt och som sagt, sången hamnade inte i centrum, utan istället långt ner i mixen.
Men ganska snabbt övergick dessa effekter till en mer dynamisk känsla. Där soundet fick fler dimensioner, men där sången var i centrum. Det var liksom den vägen mixarna var tvungna att ta. Att bygga spåren runt sången istället för att begrava den.

Det var mycket på grund av de ganska taffliga mixningarna första veckorna som gjorde att Dolby Atmos för musik inte kändes intressant för mig. Men nu har just den rumsliga mixningen blivit en av de starkare anledningarna att skaffa Apple Music skulle jag säga. Det är inget som längre tar över låten, utan det förstärker istället den. Just så som det ska vara. Låtarna blir fortfarande inte lika höga i ljudmixen som om de bara spelas upp i Lossless på plattformen. Du kommer uppleva volymnivån gå upp och ned när du lyssnar på en spellista som innehåller både Dolby Atmos- och Lossless-låtar, men om du har ett album som är helt mixtrat i Dolby Atmos är det helt klart en fröjd att lyssna på i hörlurar.

Själv tror jag att det fortfarande kommer att vara en hel del låtar som är mixade ”fel”, där sången drunknar i de andra ljudspåren. Men med den utvecklingen i mixningen som låtarna haft på denna korta tid så är det mer undantaget än regeln. Snart blir det nog svårt att vilja lyssna på musik i hörlurar utan just Dolby Atmos. För det är ett sound som helt klart får musiken att låta just rymligare och stå ut.
Just nu är det roligt att fler och fler äldre album mixas om i Dolby Atmos. Allt från klassiska album med bland annat The Beatles, Stone Temple Pilots och Rolling Sones till mer närtid av akter som Taylor Swift, Conan Gray, The Weeknd och Lady Gaga. Det verkar som både Apple Music och skivbolagen verkligen vill jobba med formatet, vilket känns hoppfullt för både formatet och musikplattformen.

Fortfarande väldigt synd att allt för många personer i Sverige aldrig kommer uppleva detta dock när de väljer Spotify över Apple Music. Men att detta är ett spännande tekniksteg för musik råder inte längre någon tvekan om.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011