Intervju Viktor Olsson - Alla lämnar till slut (EP)

Viktor Olsson släpper idag sin nya EP Alla lämnar till slut .
Efter att Viktor förra året gav oss sitt fina debutalbum Stenungsund har jag längtat efter att få höra de nya låtarna. Debuten var ett temaalbum om uppväxten och de senaste åren, vad skulle hans texter handla om nu? Viktor står nu på en ny plats och blickar ut över en ny horisont. Låtarna är personliga på ett annat sätt än tidigare och de innehåller både nerv och makalöst fina svängar.

I början på månaden fick vi första låten Mil av ljus . Jag blev helt såld på den och det är den låt jag lyssnat på mest i februari. När jag nu äntligen fick höra samtliga låtar så hoppades jag på att han sparat det bästa till sist. Det hade han, bokstavligt talat. Sista spåret heter Stenarna i själen och den får mig att bara vilja luta mig tillbaka, sluta ögonen och lyssna på varje ord han sjunger. Den är så bra så jag vet inte vilket ben jag ska stå på eller vilka ord jag ska använda. Här visar Viktor vilken fantastisk låtskrivare han är, lika stor som någon av vem som helst av de största. Det låter som en låt som skulle kunna ligga etta på svensktoppen i 52 veckor, det är ju för övrigt en sak han inte gjort ännu. Ingen skugga över de andra låtarna som är fantastiskt fina, kanske är detta årets bästa svenska EP.

Jag är väldigt tacksam över fikastunderna jag får med Viktor och även denna gång träffades vi för att prata om de nya låtarna och du kan läsa intervjun här!

Berätta lite om din nya EP

Det är fyra låtar som är inspelade i Stockholm på Atlantis studio och den här gången har Måns Lundberg producerat. Jag har velat jobba med honom enda sedan Deportees släppte Islands & Shores 2011. Jag kom ihåg att jag ville veta vem som låt bakom ljudbilden och nu dök chansen upp att jobba med honom och alla bitar föll på plats.

När jag kom hem efter att ha varit ute och spelat i somras visste jag inte riktigt hur nästa grej skulle låta och hur det skulle bli. Man kan ju inte veta när man sätter sig ner om det kommer bli någonting. Jag har ju bara mig själv att lita på när jag ska göra nya låtar. Sen fick jag ett samtal från min manager Anders om att han fått en förfrågan om jag ville följa med Anna Ternheim på hennes Skandinavienturné. Det tackar man ju inte nej till, jag älskar hennes musik. Då kände jag också att jag vill ha något nytt med mig, att spela lite nya låtar. Jag fick frågan i oktober och det var för kort tid för att göra ett helt album.

Du berör lite andra ämnen nu. Hur var det att ta sig an skrivprocessen från ett annat håll?

Jag ville bort från den fysiska beskrivningen av gator och så vidare och vända blicken mer inåt, för att det var utmanande och ett nytt sätt att skriva på. Det känns att om jag gjort något så vill jag sedan göra tvärt emot. Stenungsund, även i fall det är mycket instrument så är det en ganska naken och avskalad ljudbild. Här är det lite större anslag, men kanske lite mer nakna texter. Jag försöker hitta kontraster som ska starta någon slags eld. Det tog ganska lång tid och jag var lite nervös när jag visste att jag ville skriva om mer personliga grejer. Tanken fanns någonstans också att detta kommer att mötas av någon form av reaktion. När Stenungsund släpptes så visste jag ju inte vad som skulle hända, men det är klart att jag hade en dröm. 

En textrad i Låt det bli morgon går nåt i stil med att du är fånge i alla förväntningar. Är det därifrån som den textraden kommer?

Ja, det tror jag. Det kan absolut vara så men också förväntningar som finns på en överhuvud taget. Det är mycket att leva upp till och kanske förväntningar man har på sig själv också. Jag drivs väldigt mycket av prestation. Jag vill alltid prestera och inte göra mig själv besviken. Då blir det ibland att jag ställer lite för höga förväntningar på mig själv. Då kan jag bli fångad och låst i den tanken.

Uppenbarligen så lyckades du väldigt väl med att göra något fint.  

Ja jag hoppas det, det känns så i alla fall. Jag är jättenöjd med de här låtarna som blev. Det är spännande det här när man sitter med låtarna. Först i några månader och tragglar dem akustiskt, tills man blir helt slut på dem i det utförandet. Sen tar man in dem i studion där låtarna får nytt liv och nöter dem där tills man blir helt slut på dem igen och sen ges dem ut. Sen tänker jag ”vad var det som hände?”. Men det känns roligt och att det blev låtar och nu när låtarna väl släpps är allt jobb värt det. 

Textraden Alla lämnar till slut, från Mil av ljus. Varför fick den namnge EP:n?

Den sammanfattar ganska väl och binder ihop med det förra. Stenungsund handlade ganska mycket om att lämna någonting, i det här fallet var det en stad. Jag tror att det passade ihop med det jag ville göra nu men det fanns flera olika innebörder i den. Jag kände också att den band ihop de fyra låtarna på EP:n. Den raden ringade in hela kontentan. 

När jag lyssnar på skivan känns det som att du står vid en ny horisont, med nya mål framför dig. Som något slags avstamp, men att inte veta riktigt vart man är på väg.  

Så är det och så har jag litegrann känt hela mitt liv, en rotlös känsla. 

Vi måste prata om Stenarna i själen. Vilken fin låt, helt makalös. Det är inte alla som kan skriva sådana texter.

Vissa saker behöver man få ur sig. När jag skrev den så kände jag att det var ett ämne jag inte rört vid innan och något som jag tror att många känner någonstans. Den låten var väldigt viktig och när jag skrev den så öppnade den även upp för de andra låtarna, den kom in på hela temat. Jag är jättestolt över den och är även nöjd över hur den blev i studion. 

Du får gärna berätta om de andra låtarna också, vi fortsätter med Mil av ljus.

Jag hade melodi och refräng väldigt länge. Den är egentligen ett ihopslag av två olika låtar, de gick samman och det är det som är det roliga någonstans att sitta och pussla med låtarna. Det var den andra låten som skrevs. Jag älskar korta poplåtar. Jag läste en kommentar där en person skrev skrev att de ville ha en till vers i låten. Jag gillar den känslan att folk ska vilja höra lite mer, att man inte tröttar ut folk. Då vill man spola tillbaka och höra den igen.

Jag skall göra det igen, berätta om den.

Det kan handla litegrann om att bli förbisedd. Att man har mycket att ge men att man inte får visa upp det. Det var också en låt som jag länge hade refräng på. Den handlar om att visa upp sin fulla potential. Man får sällan göra det, man visar ofta upp en väldigt liten del av sig själv och det är få människor som kommer en mycket nära. Men även hur svårt det kan vara att släppa in någon ny nära det som känns. 

Sist ut är då låten Låt det bli morgon.

Den skrevs natten innan min födelsedag. Den handlar om att ibland måste man bara våga kasta sig ut. Jag fyllde 23 och var osäker på vad jag skulle göra nu. Kom hem efter att ha varit ute och spelat mycket och folk frågade mycket om hur det kändes när jag hade förverkligat mina drömmar, att jag gjort allt jag drömt om. Jag tänkte för mig själv att jag aldrig skall prata högt om mina drömmar igen. Men tänkte att nu är det bara till att köra. När jag skrev den låten bestämde jag mig bara för att vara helt ärlig. Jag ville inte hålla igen med mina tankar. Vänner som går åt motsatt håll. Jag tror att alla låtar handlar om att acceptera att man är den man är, man gör vad man gör och man blir vad man blir. 

Är det bestämt om eller när du ska ge dig och spela själv, efter turnén du gör med Anna Ternheim?

Nu har vi premiär i Malmö på fredag och håller på fram till april, sen får vi se. Inget är bestämt.

Det kanske blir som förra året att det poppar upp en massa saker.

Ja, det blir det nog. Jag ser fram emot att komma ut och lira en massa. 

Kan vi förvänta oss ett album senare i år?

Jag kan inte lova något, det ska man aldrig göra. Jag är rastlös och gillar inte att vänta så något mer släpp kan jag nog lova. Jag vill inte stressa fram någonting så vi får se hur många låtar det kan bli. 

Vad händer annars under året?

Jag hoppas att det blir ett år fyllt av händelser. Jag satte en ganska bra standard förra året tycker jag, nu är det bara till att öka. Jag vill bygga mitt artisteri på lång sikt och fortsätta skriva låtar. Jag slutar inte vare sig jag vill eller inte, jag måste skriva. För varje dag som går och för varje låt jag skriver så betyder det lite mer. Det låter mer och mer som jag. Jag försöker bli bättre och mer distinkt i mitt skrivande. Jag försöker alltid hitta kärnan i mitt låtskrivande och utveckla det. 

Lyssna på Viktors nya EP här!

Viktor Olsson @
Facebook

Share.

Susanna heter jag och är skribent på Popmuzik. Jag älskar att snöa in på en bra låt. Oftast lyssnar jag på indiepop/rock men en bra låt är en bra låt oavsett genre. Artister som spelas flitigt i mina lurar är exempelvis Hurula, Kitok, Rhodes, Arctic Monkeys och Brian Fallon.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011