Det är en hektisk period för Darin .
Han har precis sammanställt sitt nya album Fjärilar i Magen som släpps den 25:e September. Skivan är inte bara hans första på svenska, det är även hans första album som independent artist under egna bolaget Dex Music .
Samtidigt har stora delar av Asien samt Australien plockat upp hans nu tre år gamla singel Nobody Knows som ska lansera sångaren stort i 14 länder under hösten tillsammans med en nyinspelad video som släpptes förra veckan. Till detta ska han åka på turné i bland annat Kina under hösten och möta sina nya fans.
Så ena delen av Darin sitter och skriver vispop på svenska medan den andra sjunger dansanta radiohits i Singapore.
”Ja det känns lite konstigt att gå tillbaka till den stilen. Men samtidigt är det ju låtar jag kan och har jobbat med tidigare, så det känns ändå naturligt. Stilmässigt, med kläder och så, håller jag mig till det jag har nu, för det känns mest naturligt.”

Just idag har Darin en väldigt casual look med svart t-shirt och jeans. Han ha även på sig ett par stilrena glasögon och ansiktet klär i en lätt skäggstubb när vi ses på hotellet i Göteborg. Han har precis varit i Oslo för en del promojobb, samt intervjuats av radio här i Göteborg.
Våran träff är sista innan han ska ta sig mot Stockholm igen och fortsätta jobbet med releasen av albumet.


-Hur är rollen med att driva ett eget skivbolag?

Det är mycket mer att göra, för det är så många beslut som ska tas som jag normalt inte ens har tänkt på. Men jag har plockat in bra folk och satt ihop mitt eget lilla dream team som jag jobbar med.

-Är just att vara egen något som du känner att du vill fortsätta med även efter skivan tror du?

Just nu känns det väldigt bra, sedan får vi se i framtiden. Har man inte tiden är det väldigt skönt med ett skivbolag som gör allt. Med det här projektet har jag varit så sjukt noggrann med allt från texterna till hur gitarrerna och stråkarna skulle spelas till omslaget. Allt kändes så personligt att jag inte ville släppa det. Samtidigt är det en stor risk i och med att man investerar allt själv och inte har ett skivbolag som tar risken.

-Samtidigt är väl stor risk om man heter Darin inte lika stor risk som om man heter Kalle Karlsson?

Nu har det ju gått bra med första singeln, men man ska inte ta något för givet. Men jag hoppas att även skivan ska tas emot bra.

Första gången jag hörde Ta mig tillbaka kände jag att det var en otroligt stark låt.
Den hade något som verkade tilltala alla, och påminde både om något som Simon & Garfunkel skulle ha kunnat släppa, samtidigt som den hade en text som var av idag, och väldigt personlig. En låt som uppskattades av alla, från tonåringar till farmor.
Med singel nummer två, den mer upptempo Julia , bekräftade Darin lite av det jag hade på känn. Jag tror att han med Fjärilar i Magen gjort årets Mazarin , skivan som Per Gessle släppte ganska förutsättningslöst men som visade sig bli skivan alla skulle ha 2003. Visst, musikbranchen ser inte ut så som den gjorde då, men i dagens mått mätt så skulle det kunna bli en lika stor hit. Den kan bli skivan alla ska lyssna på (i dagens streamade samhälle). Det är den som bygger broarna mellan ung och gammal. Från de som gillar dansanta låtar och de som gillar visor.

-Fjärilar i Magen, vad anspelar titeln på?

Det kommer från första låten jag skrev för plattan. Det är en låt som heter Lagom . Men jag skrev den först på engelska och då kallade jag den för Butterflies . Sedan skrev jag om den på svenska för att testa och när jag spelade in sången kändes det grymt skönt. 
När vi sedan skulle komma på titlar för albumet hade vi massa idéer, men det var alltid någon som inte var helt nöjd med de olika förslagen. Så jag satt och brainstormade med Ollie Olsson och David Zacharias som producerat skivan, samt Johan Söderholm som är min manager. Då kom jag att tänka på en låttext som stack ut och som jag gillade. Det var just meningen ”Fjärilar i magen, jag vill allt förutom Lagom”. Så jag frågade vad de tyckte om just Fjärilar i Magen , och det var den första titeln vi alla gillade. Sedan funderade jag på titeln och kände att den representerade hela perioden, för allt var så nytt. Nytt sound, språk och stil.

-Sedan är det ju även en lite förväntansfull titel.

Precis!

-Ni har ju ett skogstema på alla bilder. Varför?

Det började med att allt spelades in organiskt, med riktiga instrument. Jag kände att det gick så bra ihop med en organisk bakgrund som skog. Så vi letade upp fina skogar i Sverige och hamnade faktiskt i Botaniska Trädgården här i Göteborg. Jag fick kontakt med en grym fotograf från Göteborg som heter Daniel Grizelj , så jag åkte hit och tog bilderna och det kändes väldigt bra.

-Du har ju en låt som heter Göteborg . Den blir man ju såklart lite nyfiken på.

Den handlar om en långdistansrelation. Jag är i Stockholm och hon är i Göteborg, och jag sjunger ”kom hem från jävla Göteborg, det är så mörkt och grått här utan dig” det är typ det som den handlar om. Saknad.

-Är den självupplevd?

Nej faktiskt inte. Jag satt och snacka med Ollie medan vi och David jobbade. Vi lyckades alltid prata i och med att vi båda tycker om att göra det, medan David är sådan som tycker vi ska fortsätta jobba. Haha. Men det var så vi kom fram till låten Göteborg. 
Hans polare hade nämligen någon långdistansgrej. Han bodde på Kungsholmen där vi satt och skrev, och jag själv bodde på Kungsholmen under flera år, och när vi skulle komma på en annan stad för ett långdistansförhållande så blev det Göteborg. -Staden efter Stockholm jag har mest koll på.

-Vilka TV-spel spelade du när du var liten, som referens till i frasen ”livet i 8-bitar” i Ta mig tillbaka?

Det var främst Super Mario. Jag spelade trean väldigt mycket när det kom. Sedan spelade jag Duck Hunt väldigt mycket. Jag brukade alltid gå fram till TVn när jag blev irriterad och fuskade. Haha!
Efter det hade jag Sega Megadrive och då spelade jag Sonic.

Foto: Johan Alexed
Foto: Johan Alexed

-Titlarna känns väldigt enkla. Ett eller två ord. Har det bara blivit så eller har det en förklaring?

Jag har tänkt att varje låt ska vara egna. Även om det finns en röd tråd. Hade det varit naturligt med en lång titel så hade jag valt det.
Men jag tänkte på det när bookleten var klar att det såg väldigt snyggt ut.

-Vilken låt på skivan skulle du säga att du känner dig mest nöjd med?

Det är Göteborg .

-Är det singelmaterial?

Det är den egentligen inte. Men det var inte Ta mig tillbaka heller för mig. Men det är något med Göteborg som är stort, speciellt i refrängen. Du kommer märka när du hör den. Den är mäktig i refrängen och den är kul att sjunga. Det kände jag redan i studion när jag spelade in den. Det är något man inte märker när man skrivit en låt, utan det märker man först när jag spelat in den, att detta känns bra.

-När du skriver låtarna är det lätt att hitta flytet i texten?

När jag skrev det på svenska ville jag ju att det kom från mig. Jag tror det skulle märkas om det var jag eller inte, för det är så utlämnande och måste vara personligt och äkta. Då var det viktigt att det fanns en story, så att man inte bara skrev och man typ fick se vad som hände. Utan det måste finnas en kärna där man hittar vad låten ska handla om och så skriver man runtomkring det. Sedan kommer metaforer och fina ord som ska förklara det hela.

Lagom , känns ju väldigt svenskt. Vad är det för låt?

Det var den första låten jag skrev. Den handlar om hur jag ser på livet och hur viktigt det är att gå sin egna väg. Det passar så bra med att jag startade skivbolaget och följt min magkänsla. För ibland kan det vara läskigt att ta ett sådant stort steg. Så den handlar om att bara se framåt och gå sin egna väg, ta för sig och känna sig fri och inte skriva ner saker i sten.
-En annan titel jag fastnade för var Vilse i dig.

Det handlar om ett break up. Man har gjort slut. Inte att man blivit dumpad, men det har tagit slut. Det är lite bitter sweet. Man hör en låt och man dras tillbaka till den tiden. Man är ledsen över att det är slut, men samtidigt vet man att det var det var det naturliga.

-Sista låten då, Nattmänniska ?

Det handlar om mig. Jag är en nattmänniska. Jag lever på natten. 
Den är lite deppig, men jag gillar det här sorgsna lite mörka. Den handlar om en storstad. Jag tänkte mycket på Berlin när jag skrev den, för där vaknar staden till liv på natten. Det är ett albumspår, men det jag gillar med den är texten som jag tycker är det starka i låten.

-Vad har du för favoritmusik just nu?

Innan jag kom hit lyssnade jag på senaste skivan med Tame Impala . Jag gillar deras gamla grejer också.
Annars blandar blandar jag mycket gammalt och nytt.

Darin ska vara redaktör för Musikguiden i P3 (och har varit när denna intervju kommer upp) och rabblar en del låtar han tänkt spela som han gillar.


Scott McKenzies San Francisco . California Dreamin’ med The Mamas & The Papas tröttnar jag aldrig på. Lights out, Worlds Gone med Bombay Bicycle Club , So High med Ghost Loft , nya Lana Del Rey (High on the Beach ) -jag gillade hennes första platta väldigt mycket. Moby . Så väldigt blandat.

-Det känns ändå som att du har bra koll på ny musik.

Jag lyssnar på musik hela tiden och mer eller mindre lyssnar sönder allt. Så jag måste hela tiden hitta ny musik, och då letar jag ju bland både nytt och gammalt, för det kan ju vara saker man missat.


Innan vi går tar vi ett par bilder. Solljuset reflekteras i Darins glasögon när han vänder sig mot fönstret. Munnen ler lite finurligt, som om det var något som bubblade inombords. Men nu är det äntligen dags att släppa den där plattan som ger fjärilar i magen. Darins första album helt på egen hand.


Fjärilar i Magen släpps den 25:e September.



[wpbanners id=”5″]

Darin
@Facebook

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011