Omfamnar dig av den varma känslan och de sköna rytmerna som gruppen Teranga Music bjuder på i låten Dance. Låtens medryckande känsla gör den perfekt att spela på dansgolvet eller festen. Framförallt ger den varma produktionen och mjuka beatsen tillsammans med gitarrerna låten en härlig bris av sommar. Något som jag kände verkligen behövs just nu.
Teranga Music är en grupp som startades av musikern och dokumentärfilmaren Erik Ahlbäck. Han besökte byn Toubab Dialaw i Senegal 2022 när han tillsammans med Karin Malmqvist spelade in en dokumentärfilm om musik. I byn träffade han och blev vän med några musiker som förenades genom musiken. Tillsammans med Wicked Salam, Babacar Dieng, Abdou, Papi-Key bildade de det som skulle bli Teranga Music. Tillsammans spelade dom in albumet SUBA där pop möter hiphop och R&B. Där allt andas av den senegalesiska musikscenen. Från det albumet kan du här nedan se musikvideon till låten Dance.
Låten i sig är ett spontant uttryck för musiken och det känns verkligen i låten vars rytmer och melodier bara tar med en på en härlig upplevelse i tre minuter.
Jag bad Erik berätta mer om bakgrunden till bandet, låten och dokumentären i en intervju som du kan läsa här nedan.
Vilken musikalisk bakgrund har du själv och vilket (eller vilka) instrument spelar du i första hand?
Folkmusik har på olika sätt varit närvarande i släkten, så musik har på något sätt alltid funnits med under uppväxten. Själv började jag spela gitarr och bas under tonåren och hamnade i både skate-punk och indie-pop band. Efter band-åldern började jag spela piano och sedan kanske 7-8 år tillbaka har det blivit en hobby att försöka skriva och producera egen musik.
Hur föddes idén att göra en musikdokumentär och vilka frågor ville ni att dokumentären skulle svara på?
Jag och min vän/kollega Karin Malmqvist tog under 2021 paus från våra vanliga jobb för att plugga dokumentärfilm under ett år och ville i samband med detta passa på att göra en film som på något sätt handlade om musik, då jag tycker det är ett fantastiskt sätt att uppleva historier på. Min farbror och faster som är folkmusiker hade flera kollegor och vänner som hade varit och spelat i byn Toubab Dialaw i Senegal. Nyfikna begav vi oss dit på vinst och förlust för att se om vi kunde lyckas göra något.
Hur var arbetet med att spela in dokumentären och hur länge höll ni på?
Projektet har utvecklats under flera år och vi har gjort inspelningar under tre resor till Senegal under 2022, 2023 och 2024, var och en ungefär en månad lång. Både kulturell och musikaliskt har det varit bland de starkaste upplevelserna i mitt liv. Arbetet med dokumentären är fortfarande pågående och vi jobbar just nu i postproduktion med att försöka klippa materialet.
Dokumentären är en historia om en oväntad vänskap som uppstår när fem män träffas och upptäcker en gemensam passion för musik och utspelar sig framförallt under den den månad när de försöker skriva och spela in sitt debutalbum. Den kravlösa vänskapen förvandlas snabbt till en utmanande resa där språkbarriärer, konstnärlig integritet och kulturella skillnader sätts på prov.
Hur föddes idén att bilda gruppen Teranga Music.
Bandet startade som en spontan del vid sidan om det redan pågående dokumentärfilmsprojektet. Eftersom vissa av oss lärde känna varandra i ett sammanhang som kretsade kring musik föll det sig naturligt att vi också spelade musik ihop. Vissa av killarna ingick då redan i dokumentären medans andra bara var kompisar som vi umgicks med medans under tiden vi var där. Inför resan i januari-februari 2024 hade jag tagit med mig olika skal och utkast på melodier och låtar och väl där växten idén om att försöka spela in ett album ihop fram och idén om att då också skapa en grupp kändes självklar.
Ungefär på samma sätt som danskarna använder ordet ”hygge” för att beskriva sin egen kultur använder man i Senegal ordet ”teranga” för att beskriva sin egen kultur. Ordet ”teranga” betyder ”gästfrihet” på Wolof och är något som man starkt identifierar sig med och känner en väldig stolthet kring i Senegal. Eftersom det var lite under just de omständigheterna som vi lärde känna varandra och spela musik ihop blev det namnet Teranga Music.
Wicked Salam är en ambitiös rappare som aldrig sett sig som något annat än artist. Han höll sin första konsert redan vid 13 års ålder och vid 35 vet han att talang inte räcker för att lyckas utan att disciplin är nyckeln till framgång.
Babacar Dieng är en traditionell trumslagare från en anrik griot-familj. Efter att ha bott 20 år i Europa flyttade han för 5 år sedan tillbaka till Senegal för att återupptäcka sitt musikaliska och kulturella arv.
Abdou är uppvuxen i Toubab Dialaw och kommer från en familj av fiskare, men för honom har musiken alltid haft en självklar och närvarande plats. Sedan ungdomen har han beskrivit sig själv som ”hardcore rapper” och gör ofta politiska texter som belyser sociala orättvisor.
Papi-Key är den en ung rappare och den enda av fyra syskon som håller på med musik. Han ägnar sig även åt film, dans och musikproduktion och har under flera år varit verksam på Ecole des Sables.
Hur var låtskrivar- och inspelningsprocessen av albumet SUBA?
Musiken är centralt i Toubab Dialaw och för många är utövandet en självklar del av livet. Musikscenen består till stor del av en ”jam”-kultur där musik improviseras fram. Under kvällar och sena rep har gruppen improviserat och lekfullt testat sig fram. När en person lyckas skapa något kring ett tema försöka de övriga följa samma stig och med sin unika röst berätta en egen historia som knyter an till ämnet. I regel har vi repat 2 kvällar och därefter tagit 1 dag i studion och spelat in 3 låtar. Vi har tillsammans rest runt inom landet och hittat lokala studios att spela in på. När månaden var över hade vi 14 låtar som vi var nöjda med.
”Suba” betyder ”imorgon” på Wolof.
Om vi tittar på just låten Dance, hur arbetade ni fram den låten?
Vi hade precis rest en 17 timmar lång biltur från Toubab Dialaw ner genom Gambia till Abéne i Casamance. Jag tror det var dagen efter att vi hade kommit fram. Alla var fortfarande trötta och vi hade lovat oss själva att ta en ledig dag från att repa, och jag tror bara vi skulle lyssna igenom några små utkast på låtar för att se vad vi ville jobba med kommande dag. Någon började på ett lekfullt sätt sjunga ”dance” till ett beat och därefter fastnade vi säker en timme i en ”lekfull trans” med alla fritt sjungandes och dansades. Halva låten skrevs nog där och då och andra halva i studion dagen efter.
Babacar som primärt spelar traditionella senegalesiska trummor sjunger i refrängen ”danka-danka-danka…”, vilket ska efterlikna ljudet av en sabar trumma. Låten är ett uttryck för den rytm, dans, passion och glädje som musik kan föra med sig. Den enda ambitionen som fanns var att göra något roligt och vi tycket att det är precis den energin som låten för med sig.
Vad tror du om framtiden för Teranga Music?
Under månaden som bandet bildades och musiken skrevs lyckades vi hålla 4 konserter samt få till en intervju i en radioshow, och sedan dess har gruppen haft 4 tv-intervjuer i Senegal och ska under nästa vecka göra en mindre turné inom landet. Jag tror 100 % att vi bara sett början Teranga Music. Även om framtiden för Teranga Music absolut finns i Senegal och Västafrika hade varit otroligt fett att få stöd för att kunna göra några spelningar i ihop i Sverige framöver.
Om du uppskattar att läsa om ny musik i bloggen, får du gärna stötta arbetet med Popmuzik som Patreon. Det hjälper en oberoende musikblogg otroligt mycket om du har möjlighet att bidra som Popmuzik Liker med 12 kr i månaden eller som Popmuzik Lover med 32 kr. Det gör det möjligt att driva bloggen vidare som en bred och nyfiken musikblogg där du dagligen kan få nya musiktips varvat med intervjuer och recensioner, samt att det faktiskt hjälper artister om de har en plattform som de kan nå ut med sin musik på. Tack för ditt stöd.