Efter debutsingeln Linnea förra månaden är det nu dags för William Ewerblad, Max Setterström och Viggo Runsten i NAIVT att ge oss andra singeln.
Med en härligt lekfull känsla och ett arrangemang som andas tidlös pop kan du här njuta av All den succé. Med låten får vi följa med på en resa av framgång och drömmar. Här reflekterar herrarna över prioriteringarna av vad som verkligen är lycka, istället för att bara sträva efter det som förväntas av oss i livet.

Arrangemanget är som sagt lekfullt showtune-doftande och det andas ljuvligt 70-tal över det hela. Det är ju inte ett arrangemang och stil vi hör allt för ofta i dagens pop, vilket gör NAIVT till en frisk (retro)fläkt skulle man kunna säga.

Jag skickade över lite frågor till trion så vi kan lära känna dem lite mer.

Hur träffades ni och vad fick er att bilda NAIVT?

Vi är i grund och botten gamla klasskamrater. William och Max har känt varandra i över 10 år sedan mellanstadiet, medans Viggo kom in i bilden på gymnasiet. Det var aldrig självklart att vi skulle starta ett band men 2021 satt jag, William, hemma och skrev gamla ”outlaw western” country låtar. Nöjd och stolt, valde jag att skicka mina röstmemo demos till både Max och Viggo. Främst för att jag var stolt över att ha lyckats skriva låtar som jag själv hade gillat att lyssna på ifall de hade släppts av etablerade countryartister. Max som studerade på Piteå Musikhögskola som rockmusiker frågade om vi inte skulle prova att spela in och producera upp dessa låtar, främst för eget bruk. Då jag känner mig rätt medioker på både gitarr och piano så frågade jag Viggo om han ville spela piano på demos:arna, vilket han gärna gjorde. Ett par dagar innan vi skulle till studion satt jag och Viggo och jammade lite. Han visade ett pianoarrangemang han hade kommit på, vilket var grunden till singeln vi släpper på fredag, All den succé och jag började genast skriva ihop en text och melodi. Där och då insåg vi att, ”vänta, varför inte skriva fler svenska låtar och försöka göra det här seriöst?” Helt plötsligt hade vi två dagar på att skriva så många svenska låtar vi kunde och resten är historia. 

Är ni lika naiva som namnet, eller hur landade ni i det? 

Det är svårt att erkänna att vi är så pass naiva som vårt bandnamn, men dessvärre är det nog rätt beskrivning av bandet. När vi lyckades få låna en studio på The Kennel så kom vi dit och insåg att vi knappt visste hur vi spelade in. Vi tyckte själva att vi var så bra och det skulle bli enkelt men det motbevisades rätt snabbt. Men vi jobbade dag och natt och tryckte absolut på varenda knapp som gick att trycka på. Vi är otroligt stolta över vad vi har åstadkommit men samtidigt har vi nog fortfarande inte insett vilken chans vi har fått. I sinnet är vi fortfarande tre naiva ungdomar som har jäkligt roligt varje gång i studion. 

Valet av bandnamn var en punkt som vi faktiskt hade glömt bort när det började bli dags för att släppa första singeln. Vi försökte vara kreativa i flera dagar men inget förslag kändes bra. Till slut kom dem från The Kennel och rekommenderade NAIVT av just den anledningen att dem tyckte att vi genom hela processen oskuldsfullt bara hade roligt och skrev musik som vi själva tycker är fantastisk. Helt avskärmade från hur topplistorna eller hur alla andra svenska artister låter. 

Era låtar doftar tidlös pop, vilket jag tycker är härligt. Hur arbetade ni fram ert sound? 

Vi tror att det som gör vårt sound är att vi alla har olika idéer som vi alltid respekterar och provar. Att kompromissa har nästan blivit ett skällsord men vi har ett arbetssätt som funkar och vi nöjer oss inte förrän alla är nöjda. Varje låt har egentligen börjat som en ”countryvisa” när William suttit med sin gitarr och tagit fram ackorden till melodierna som kommit upp i huvudet. När vi sen ses i studion och väljer en låt att jobba på så är det alltid samma två steg att börja med. För det första så kan ju ”självfallet” inte varje låt gå i tonart D utan vi får byta tonart från Williams memoinspelning. För det andra så blir det tråkigt med 3-4 raka ackord, så det utvecklas och fylls på med ytterligare ackordbyten, färgningar samt övergångsackord.
Någonting vi tycker är viktigt är att allting är inspelat live, därav har vi gjort så mycket vi kunnat med riktiga instrument. Det leder till långa inspelningsdagar men i slutändan blir det ett genuint sound vilket vi personligen tror hörs igenom, och något vi tycker svenska musikindustrin borde uppskatta och hitta tillbaka till. Dessutom använder vi ofta väldigt mycket stämmor. Det kommer höras mer i kommande låtar och det bidrar en stor del till känslan vi strävar efter.
När vi diskuterat och även provat några kommande låtar med ”fans” så är just ”genuint” och ”autentiskt” ofta återkommande ord, vilket för dem nästan verkar vara en ny upplevelse. Det tillförs en extra känsla när en låt inte är helt tillrättalagd och perfekt i dess spelande och sång.
Gällande sången så kunde vi inte bestämma vem av oss som skulle sjunga då både William och Viggo sjunger på väldigt olika sätt och dessutom tycker att det är roligt. Därmed delas låtarna upp i duetter med en stor kontrast mellan sångstilarna. Det är någonting vi själva uppskattar och hoppas bidrar till att det känns äkta och härligt.

Vem gör vad i gruppen och vad är era respektive styrkor? 

Vi är tre personer i gruppen, Max, Viggo och William. 

Max är huvudansvarig producent och spelar främst gitarr men har nu under studioinspelningen även spelat bas. Han har dedikerat sig åt sitt spelande under åren och det märks. Max är en grym gitarrist som många drömmer om att bli som, och hans största styrka är sitt tålamod. Vi är alla tre väldigt bestämda med hur vi vill ha det, och när Max producerar upp det hela så kan han lägga ofantligt många timmar på få det så noggrant och snyggt som han kan. Sen kommer vi in med vår feedback och diskuterar tillsammans fram slutversionen. Max är otroligt duktig på att driva arbetet framåt. Av oss tre är han absolut den proffsigaste när det kommer till själva musikskapandet. 

Viggo är både sångare och pianist. Då han är väldigt inspirerad av starka pianister som Billy Joel och Stevie Wonder så leder det i studion alltid till att pianot får en stor plats i arrangemanget. Även om vår musik inte är pianobaserad så gör Viggos pianospel så att låtarna får liv och vi kan inte tänka oss någon bättre där bakom tangenterna. Både Max och Viggo har kunskapen att spela allt, och om en av dem provar någonting så hoppar den andra direkt in och utvecklar det vidare. När vi kommer till studion så har vi ofta inte någon färdig plan utan låtidéerna formas i realtid under timmarna vi spenderar där. Viggo är väldigt duktig på att sjunga. Han har en stark röst och är otroligt tonsäker vilket även leder till att stämmorna blir intressanta och välgjorda. Viggo är huvudsakligen ansvarig för att både sjunga in och bestämma stämmorna och där är han ett geni i våra ögon. På All den succé så är också alla adlibs från Viggo. Dem är väldigt sällan planerade, utan improviseras fram tills vi känner oss nöjda. Det är först när vi lyssnat på den färdiga refrängen med adlibs som vi känner om låten är bra eller fantastisk.

William ansvarar främst för att skriva alla låtar men han sjunger även leadsång. Williams röstmemon är full av melodier som han får upp i huvudet. Han har en stark känsla för just melodier och vi tror att det beror på att han under sin uppväxt lyssnat mycket på visor. När vi andra 2012 lyssnade på Imagine Dragons och Avicci satt William och hade Lill-Babs eller Robert Broberg på högsta volym i hörlurarna. Detta återspeglas även i hans sång. Ofta sjunger han med andra betoningar eller rytmer än vad Max och Viggo har planerat och det leder till ett härligt gung som ger lite variation till Viggos verser. William skriver ofta texter med alldeles för många ord i varje takt men på något sätt lyckas han klämma in alla orden i melodin utan att det låter onaturligt. Fraseringarna blir istället ytterligare lite av ett signum i vår musik.

Sammanfattningsvis skulle vi säga att vi alla har våra olika styrkor och variationen har lett till att vi kommit till det stadie vi är idag. Soundet är antagligen inte helt i fas med det som görs idag men hur kul är det att låta som kopior av allt annat? Vi går helt vår egna väg.

Ett perfekt tillfälle att lyssna på NAIVT är? 

Ett perfekt tillfälle för att lyssna på oss är när du har kombinationen av park, sol och kubb! 

Vilka artister och band förenar er? 

Några artister vi alla lyssnar på är Billy Joel, The Beach Boys och Hall & Oates. När någon har en favoritartist så har vi andra alltid någon eller några favoritlåtar från just den artisten också. William är exempelvis väldigt insnöad på Kenny Rogers vilket kanske inte är jättevanligt bland Sveriges 20-åringar men det lustiga är att även Max och Viggo har några av hans låtar i sina spellistor.

När ni inte skapar musik ihop, vad gör ni då? 

Senaste åren har all fokus legat på studierna. Max tog precis sin examen från Piteå Musikhögskola men Viggo ska till hösten påbörja sin Master inom systemvetenskap och William studerar till att bli civilingenjör. En faktor som gjort att det tagit längre tid för oss att slutföra första albumet är att vi alla har studerat i olika städer. Max var i Piteå, William i Uppsala och Viggo i Lund. Men nu är Max tillbaka i Stockholm, Viggo läser sin master i Stockholm och William tar tåget till Stockholm på 45 minuter så nu har vi alla möjligheter att köra igång på riktigt. 

Berätta om All den succé. Hur föddes idén till låten och hur arbetade ni fram den? 

I samband med att William under en jamsession spelade upp sina nyskrivna countrylåtar så visade Viggo upp ett pianoarrangemang på en idé han hade. Vi började direkt jobba på melodi och text och två dagar senare var inspelandet igång. Inspelningen av den slutliga sången fick vänta lite då den justerades över flera veckor. Detta var som sagt den första låten vi spelade in och vi hade inte erfarenheten av hur vi skulle recorda allting effektivt. Men vi grundade det med pianot och satt sedan tillsammans i närmare två dagar och adderade varje instrument och stämma för att bygga ihop känslan vi ville ha. Oavsett vem som är expert på vilket instrument så är många tagningar inspelade samtidigt då vi alla tre sitter tills vi är helt nöjda med vår produkt. Det tror vi är en spännande faktor. Allt låter inte perfekt men istället skapas det något autentiskt och live-liknande.

Den opolerade och nästan lite vilda känslan som hörs i våra låtar kommer nog från att varje instrument är inspelad i en tagning. Om det blev fel någonstans, så började vi om från början tills vi fick en tagning där vi alla var nöjda med varje instrument.

På tal om succé, Hur har ni mottagits av lyssnarna än så länge? 

Beroende på hur vi väljer att se på ordet succé så har vi åstadkommit olika mycket. Om vi mäter den i mängder spelningar och exponering så har vi nog en del kvar att jobba på. Det kan bara gå uppåt men vi skulle behöva hitta vår marknadsföringsnisch för att nå ut till fler samtidigt. 

Men mäter vi succén i den respons vi fått för vår debutsingel så skulle vi nog säga att vi har lyckats otroligt bra. Den feedback vi fått på låten har varit fantastisk och utifrån statistiken vi tagit del av så ser vi att de som väljer att lyssna på låten ofta lägger in den på sina personliga spellistor samt repeterar den. Inget har kommit gratis utan det är ständigt en kamp att hitta nya lyssnare. Vi har bara påbörjat uppbyggnaden av en följarbas men om vi kan fortsätta nå våra nuvarande lyssnares förväntningar så tror vi att vi har ovanligt lojala lyssnare.

Vad kan vi förvänta oss av NAIVT kommande månaderna?

Att få göra vår egen musik i precis den stil vi vill och att se hur den uppskattas är otroligt roligt. Vi är galet motiverade och har nu, i och med att både Max och Viggo är tillbaka i Stockholm, alla förutsättningar till att fortsätta släppa och utveckla vår musik. Vi har redan spelat in ett gäng låtar som vi finslipar och färdigställer för släpp. Samtidigt bygger vi långsamt en större följarskara som är taggade och väntar på att vi släpper mer. Framtiden är vår! Vi är på väg och vi kommer att fortsätta skriva och ge ut låtar vi älskar.

NAIVT

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011