Tio år och nu fyra album senare är Newkid en av Sveriges absolut största artister. Under de senaste två åren har Alexander sett sin karriär blomstra, men samtidigt behövt anpassa sig till en pågående pandemi. Något som många gånger varit svårt att förhålla sig till, men i allt detta är det musiken som förenat hans publik och gett utrymme för reflektion. Tillsammans med sina fans och sin unika talang för att skapa tidlösa pop-bangers har Newkid byggt upp något som är så pass stort att kunna fylla arenor. Vilket är precis vad sångaren ska göra i mars då han intar Avicii Arena i Stockholm. Men innan denna monumentala spelning är det dags för albumsläpp och passande nog har sångaren döpt nya plattan till Vi, som en hyllning till alla som varit med på artistens resa. Strax innan albumsläpp växlade jag några ord med Newkid om det gångna två åren samt vad som ligger framför honom. 

Aktuell med nytt album, tio år sedan första plattan och spelning på Avicii Arena. Vad är det för känslor som går igenom kroppen inför allt detta? 

Hur mycket känslor som helst! Men om vi fokuserar på att prata live-delen, som är det största grejen för mig just nu och kanske även mest osäkra. Så är det varit väldigt tudelat. Ena sidan av det är att jag sjukt nog ska spela i Avicii Arena. Vilket är en helt annan typ av spelning vad gäller förberedelser. Vi har redan hållit på med planeringen i ett halvår och jag lever som i en dröm där jag inte har några begränsningar utan bara kan trycka på med en fet show. Men å andra sidan så har vi restriktioner som hela tiden förändras och läget är återigen mycket allvarligare. Den kontrasten och ha en konstant känsla där jag hela tiden måste ”ladda om” inför flyttade datum, eller att det kanske inte ens blir av är svår. I mitt mindset måste jag hela tiden utgå ifrån att vi ska spela och jag lägger all min energi i det, men därför blir det också ett stort tomrum när saker förändras. Med det sagt är det mycket känslor kopplade till vad som ska hända i det närmaste, men det enda jag längtar efter just nu är att få spela live. Jag har ändå haft två av mina mest framgångsrika år i karriären under pandemiåren, där jag inte kunnat träffa alla nya lyssnare eller känna energin som har byggts upp den här tiden. 

Nya albumet är betitlat Vi som en hyllning till vad du och dina fans byggt upp. Det är också ett väldigt självreflekterande album där du själv säger att du tänkt mer kring vad som är viktigt i livet. Skulle du säga att det är pandemin som gjort att du börjat reflekterar mer eller är du en analytisk person?

Jag har alltid varit en väldigt reflekterande person. Men just för att pandemin har avgränsa folk från varandra så pass mycket, så har min tankar hela tiden gått till vilka relationer jag har varit ifrån de senaste två åren. Jag har exempelvis inte träffat min förädlar lika mycket, umgåtts med vänner eller varit ute på krog eller klubb. Framförallt har jag inte träffat mina fans vilket gjort att jag tänkt väldigt mycket på hur stor del av de som lyssnar är och att jag göra musik för dem. Därav har namnet på plattan också blivit just ”Vi”. Men man kanske undra vilka jag menar när jag säger vi. Här innefattas dels den närmaste kretsen av vänner, jag har även med en låt på plattan som heter just Vänner. Därtill singeln Aldrig haft något annat val som är tillägnad mina föräldrar, som definitivt är en stor del av mitt ”vi” men såklart även min publik. Jag tror att jag automatiskt fick en röd tråd genom plattan mycket tack vare pandemin. Många av de funderingar jag hade vid den tiden när jag började skriva var relationer och framförallt avsaknaden av relationer. Så pandemin förstärkte helt klart detta. 

Foto: Pressbild

Det låter som ett otroligt viktigt och personligt album för dig, vad har de betytt att skriva det? 

Det har varit en bra och lärorik process. Men en sak som jag tycker är extra fet med den här plattan är att det är första albumet jag skrivit ihop med andra. Innan har jag skrivit allting själv och suttit och bollat ensam oftast. Men vad som varit så skönt den här gången är att vi kunnat samlas tre/fyra personer och prata med varandra om hur vi upplevt saker. Det gör också att alla kan komma med sina uppfattningar och erfarenheter. På det sättet har det varit en helt annan typ av erfarenhet och lett till givande samtal som kulminerat i låtarna. Bara samtalen i sig kan jag tycka har varit väldigt viktiga och även läkande på många sätt att ha med sig. Så som svar på frågan,  det här albumet har betytt mycket för mig att skriva och har även absolut hjälpt mig. 

Du säger att skapandeprocessen varit något annorlunda för dig den här gången. Har det varit lättare eller svåra att skriva plattan därav? 

Både och. Tidvis har processen betytt att vi varit på två olika platser och spelat in. Tidigare har jag gillat att vara i studion och enbart ha den energin, så att arbetat på var sitt håll har helt klart varit utmanade och speciellt på sitt sätt. Personligen har jag nog ändå uppskattat de gångerna vi kunnat vara tillsammans och skriva. Men jag tycker i allmänhet att det varit lättare att skriva de här plattan för jag har vetat vad jag vill säga. Jag har gått dag in och dag ut och antecknat saker på min mobil om massa teman jag tänkt på och reflekterar över, något som sedan blivit till låtar. Så allt har skett väldigt naturligt. 

”Vi bara bygger” är en återkommande fras som känns väldigt mycket Newkid, men finns det någon tydlig målbild för när du byggt klart?

Det är lite det som är paketerat i uttrycket, att jag inte riktigt ser det målet utan att det är just ”Vi bygger” och inte ”Vi har byggt”. Först var det bara ett uttryck som jag använde till mig själv för påminnas om att jag inte kan göra detta ensam. Just ”att bygga” innebär för mig att staplar saker ovanpå varandra och det är väl någonstans det man gör i en karriär. Med det sagt spelar det egentligen ingen roll vad vi bygger, så länge vi tar oss framåt och njuter av det. Det blir också en slags vinkning till de som är med på min resa och gör detta projekt möjligt. Vad gäller Avicii Arena exempelvis behöver vi vara rätt många där inne för att det ska bli vad vi tänkt. Vi alla är med och bygger upp till den här upplevelsen. Så det är ett bra sätt att påminna mig själv, men också inkluderande gentemot de personer som exempelvis lägger upp min nya låt på sin Instagram storie eller berättar för sina polare om att jag släppt ny platta. 

Det känns som att du är en artist som ger tillbaka väldigt mycket till dina fans och vill inkludera dem som du säger. Men hur har du gjort för att nå ut och förhålla dig till dina fans när du inte kunnat vara ute och spela eller träffa dem? 

Har jag tid sitter jag gärna väldigt länge och funderar över hur jag kan nå ut, och tid var väl det enda man haft ett tag. Så när jag gjorde Karantän Vibbar exempelvis, hade jag tid att skapa ett koncept och tid att snacka med folk samt ha omröstningar osv. Men problemet när jag sedan går in i album-processen blir jag väldigt ”tunnelseende” vilket gör det svårare att kommunicera med fansen. Men vad vi har gjort för att komma åt det här problemet är att vi filmat allt jag gjort de senaste två åren så man kommer få en inblick och återblick. Jag vet inte exakt vad det kommer bli, men vi har sjukt mycket material. Allt ifrån när plattan skrevs, till samtal jag haft hemma eller när vi sitter i studion och får reda på nya restriktioner. 

Foto: Pressbild

Om vi nu skiftar fokus och pratar lite om sound. Hur växte ljudbilden för albumet fram, var det tydligt att det skulle vara bombastiskt och arena-liknande från start?

En sak som är så nice med den här plattan är att jag bara gått på feeling och skitit i vad jag tycker att jag ”ska göra”. Vad jag ville göra med den här plattan var att jag ville skriva den på piano först och därefter producera alla låtar under en sammanhängande tajt period. Vad som passade så perfekt var att vi under processen fick reda på att vi skulle spela i Avicii Arena. Så varje gång vi skulle producera upp en låt blundade jag och såg arena-spelningen framför mig. Därför gick också soundet åt det hållet, det var alltså inget jag tänkte i förväg. Utan allt föll sig naturligt och låtarna hamnade mer åt det arena-liknande hållet. Vilket såklart i efterhand kommer vara en fin tidstämpel att plattan gjordes det året jag fick reda på att jag skulle ha min första arena-spelning. 

Jag måste fråga vad din reaktion var när du fick frågan om att spela i Avicii Arena? 

Personen som bokar mig är en nära vän och har hjälpt mig med saker i min karriär i över tio år. Men han är också smått galen och när han sa att vi skulle göra det här var min första reaktion; ”Wow, det här är sjukt!” Men samtidigt visste jag att han och jag skulle klara av att göra det. Han har gjort det här i femton år och har på senare tid sett min resa, där jag fått ett stort genombrott för hela svenska folket. Så från hans perspektiv finns en stor publik. Jag har inte vart ute och sett publiken som sagt, så det enda jag kan förhålla mig till är streams. För mig är det sjukt att jag kan fylla en arena. Så att vara ”framgångsrik” under pandemin är återigen väldigt speciellt eftersom jag knappt känner min nya publik. 

Det låter väldigt abstrakt för dig? 

Precis, innan pandemin kunde jag någonstans veta att en låt som streamat bra drog mycket människor och skulle innebära hög allsång. Men till skillnad från då har jag och min publik blivit fem, sex gånger fler. Jag kan känna det bara jag går på stan att många fler känner igen mig. Men det är väl också den absolut största skillnaden eftersom jag mest har siffror att gå på i övrigt. 

Det visuella konceptet kring albumet tycker jag är otroligt snyggt. Hur kom ni fram till det lite mystiska och dessa fräcka rök-bubblor som vi ser?

Jag har haft en period där jag inspireras väldigt mycket av vad jag lyssnade på som barn. Typ sagoberättande och Disney med känslan av att ”allting är möjligt”. Men på just bubbel och rök-videon fick jag idén att vi skulle göra något som baserade sig på att rök var som luft som gick att se. Alltså symboliserar röken luft. Så sopbubblorna är fyllda med rök och då är det som att man fångar en bit luft i bubblorna. Konceptet kring plattan har därmed verkligen landat i en sago-feeling och drömsk värld. 

När vi ändå pratar Disney måste jag fråga, du släppte nyligen Vänner med Myra Granberg och den låten påminner mig så mycket om Colors of the Wind från Pocahontas, stämmer det? 

Det är så (haha). När jag var inne i studion och skrev den låten så tänkte jag att jag ville skriva något som jag själv hade uppskattat när jag var barn. Personligen älskade jag Färger i en vind när jag var liten och den typen av cinematiska melodier kände jag väldigt stark koppling till som liten. Även om jag inte förstod innebörden, så är känslan universell. Så det var den feelingen vi ville ha, du behöver inte ens prata svenska utan det handlar verkligen om att förmedla intryck och stämning med låten. 

Hur var det att arbeta tillsammans med Myra Granberg? 

Det var sjukt! Att skriva tillsammans med någon är väldigt speciellt eftersom allt handlar om dynamik emellan varandra. Det är väldigt viktigt för mig att man vågar vara ärliga med varandra. Så vad som är skönt med Myra är att hon förutom att vara en extremt talangfull låtskrivare, producent och artist även är en fin människa. Så det gick väldigt enkelt och vi gjorde det bara på ett par dagar. 

Foto: Pressbild

Det finns många grymma låtar på plattan där Främlingar tillhör en av mina favoriter, men är det någon som betyder lite extra för dig? 

Jag gillar Främlingar också eftersom texten reflekterar kring hur sjukt det är att främlingar blir vänner som även kan bli kärlek. Men gör man sedan slut så kan man återigen bli främlingar, hela den bågen tyckte jag är så intressant. Däremot älskar jag verkligen hela plattan och alla låtar har fått ha sin stund. Det här är låtar tagna ur 60-70 stycken vi skrivit och alla är valda av den anledningen att jag känt något speciellt för dem. Jag har haft olika favoriter vid olika tidpunkter, men alla låtar på den här plattan har någon gång varit min favvo. 

Du har haft en tio år lång karriär kantad med stora hits och en konstant kärlek till musiken. När du tittar tillbaka på den 21-åriga Alexander som precis uppflyttad till Stockholm från Uddevalla och slog igenom med Jag gråter bara i regnet, vad är den den största skillnaden då till idag på ett personligt plan?

Jag är väldigt mycket lugnare och tryggare i mig själv. På min första platta var jag precis kommen från Uddevalla med en jetpack på ryggen där jag skulle visa alla att de hade fel. Idag har jag gått igenom saker i livet som visar på hur viktigt det är att uttrycka kreativitet bortom ekonomiska intressen. När jag var 18 och lyssande på hip-hop var det enda jag ville att tjäna fett med cash och köra snabba bilar. Men med det jag har gjort de senaste tio åren ser jag hur lite det spelar roll och hur mycket viktigare det är att vara glad i det man gör. Något jag verkligen känner nu mera och har känt i skrivandet av det här albumet. Det känns som att jag gör något betydelsefullt för mig, men även för andra som hör av sig och har varit med om liknande saker. Att ha kommit till den insikten och förstått att jag gör skillnad har betytt jättemycket för mig och min trygghet. 

Vi utgår såklart ifrån att Avicii Arena blir av, så vad kan vi förvänta oss av den faktiska showen på scenen? 

Som namnet För all gånger vi inte kunde samlas hintar om så sparar jag inte på någonting. Jag och alla som kommer har längtat att gå på konserter i två år, vilket tas på största allvar! Jag vill inte att någon person som kommer på min konsert ska känna ”aha var det här allt”. Utan mitt mål är att ingen ska gå därifrån oberörd. Sa utan att gå in på vad man exakt kan förvänta sig när man är där, så kommer jag maxa och det kommer vara känslosamt både för mig och de som är på plats.

Härligt! och därefter blir det turné runtom i Sverige. 

Precis. 

En avslutande fråga. Vad är det bästa råden du kan ge till andra som vill lyckas livnära sig på sitt musikskapande? 

En sak som jag är väldigt glad över att jag har haft med mig under min musikkarriär är tålamod. Om du håller på med något tillräckligt länge så kommer det hända. Du kommer få en chans att synas, den chansen kom för mig 2020. Men när tillfället ges måste du vara beredd att ta det. Så fortsätta forma ditt hantverk, för någon gång kommer chansen komma och då vill man vara redo.  

Är det något avslutande du vill skicka med till lyssnarna inför albumet?  

Jag skulle vilja att folk som lyssnar på albumet skriver och säger vad de tycker så att vi inte slutar ha en dialog mellan varandra. Speciellt nu när allting är lite ovisst, förhoppningsvis syns vi i mars, men gör vi inte det så vill jag såklart ha feedback och känna kontakten med min fans. För det är något jag absolut inte tar för givet ell förlora. 

Foto: Pressbild
Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011