Samsungs TV-apparater från 2018 och 2019 får stöd för Apples filmstreamingtjänst iTunes Movies under våren.
För många kom den som en chock. Eller kanske inte en chock, men en smula förvånande. Apple släpper en app till Samsungs TV-system där de kan hyra och se filmer via iTunes. Till detta får även TVn stöd för AirPlay 2, så att folk kan streama film och musik från iPhone eller iPad direkt till TVn.
När iPod introducerades 2001 var den enbart kompatibel med Mac. Ett år senare fick iPod även stöd för Windows och med det exploderade produktens populäritet. Det var då som gemene man skaffade en produkt från Apple, vilket ledde till iPhone och sedan en större Mac-dominans även på datorsidan – även om Apples marknadsandel av datakunder var så mycket lägre än den från Windows.
Det var när de gick från sitt egna ekosystem till att bli del av den stora massans produkter som de äntligen växte.
I dagsläget kan vilken TV som helst använda iTunes och Apple Music via Apple TV som är den lilla mediaboxen du kopplar till TVn via HDMI.
Men dagens TV har ju redan de flesta appar som du får med i Apple TV – förutom just iTunes och Apple Music. Ska du se YouTube, Netflix eller HBO så behöver du egentligen inte ha en Apple TV. Du kan se dessa direkt i TVn.
Under senare år börjar tjänsterna inom Apples ekosystem bli de som växer mest och snabbast.
Det är iCloud-lagring för bilder och filer. Det är Apple Music för att streama musiken. På sikt kommer Apple att släppa en TV-tjänst likt Netflix där de producerar eget innehåll, samt att de köpt upp Texture, som är en prenumerationstjäsnt för tidningar.
Samtidigt finns många av dessa tjänster redan idag till andra plattformar. Apple Music finns till Android, samt att du har iTunes och iCloud till Windows. Så det är ganska logiskt att Apple även släpper iTunes Movies till andra TVOS.
Kan de tjäna pengar på att folk streamar, hyr eller köper via deras egna portal, även om man inte har en Mac, iPhone eller Apple TV, så är det ju pengar rakt ner i fickan. Något som inte direkt stör försäljningen av deras hårdvara, utan bara gör kunden mer medveten om varumärket.
Själv hoppas jag att Apple även öppnar upp för Apple Music i fler smarta högtalare. Amazon Echo kan numera streama Apple Music likt Apples egna HomePod. Det är viktigt att finnas på så många plattformar som möjligt med en tjänst för att den ska kunna växa. Det finns liksom ingen anledning för Apple att inte låta alla smarta högtalare implementera Apple Music likt Spotify Connect (inte bara via AirPlay eller Bluetooth), om de så är Bang Olufsen, Libratone, Bose eller Harman Kardon. Ju fler som känner att de har användning av tjänsten i hela hemmet, desto större anledning att kunden väljer just Apple Music eller iTunes Movies eller vad det nu må vara. Lägg sedan till möjligheten att streama dina spellistor från Apple Music direkt i TV. Då finns liksom inga begränsningar i plattformar för tjänsten.
Samma kommer det ju vara med deras TV-satsning.
Om den från början redan finns tillgänglig på Apple TV samt alla Samsungs-TV har man en bra start för satsningen. Sedan kan inte steget vara allt för långt för att få med Sony, Philips och LG på tåget också och med det finns tjänsten på de flesta TV-plattformar. Vill man nå ut brett från dag ett så är det helt klart den vägen de måste gå.