Ja, jag vet. Album och EP är kanske inte min starkaste sida, även om jag vill det. Att just lyssna på enbart låtar tar upp större delen av mitt musiklyssnande under dygnet, men jag tycker det är väldigt trevligt att lyssna på just album och EP. Jag borde helt klart bli bättre på att göra det oftare och framförallt recensera fler album. Kanske ett nyårslöfte till mig själv…
Men, jag har ändå lyssnat en hel del album i år. Heck, jag har regelbundet släppt upp recensioner på bloggen i år, så helt hopplös har jag inte varit, även om jag borde ha som mål att verkligen skriva ett par recensioner varje vecka.
I alla fall. Jag kände det var passande att lista 10 stycken som jag gillat extra mycket, så här kommer de:
10 The xx – I See You
Jag har ju aldrig varit ett stort fan av The xx. Jag tycker deras låtar är ganska sköna, men efter ett tag blir allt väldigt mycket samma och med det ganska ointressant. Något rätt har gruppen gjort när så många andra imiterar deras ljudbild i och för sig. Men som sagt, inte helt såld.
Med albumet I See You tyckte jag dock att gruppen hittat helt rätt för min del. Mer tillgängligt, inte lika inåtvänd och med en del riktigt starka låtar på albumet. Så för mig var detta ett stort steg i rätt riktning för gruppen.
9 Way Out West – Tuesday Maybe
House- breakbeatduon Way Out West har varit mina hjältar sedan debuten från 1997. Med nya albumet får jag ett välbehövligt återbesök i Nick Warren och Jody Wisternoffs läckra elektroniska värld. De uppfinner inte direkt hjulet, men jag är sjukt svag för detta och tycker det är otroligt skönt.
8 Tove Lo – Blue Lips
Tove Lo fortsätter sin sexuella frigörelse som började på Lady Wood, då Blue Lips har undertiteln Lady Wood phase II. Som vanligt bjuder Tove på starka poplåtar och en hel del filmer som bygger på känslan på albumet. Det är coolt och ambitiöst. Ingen har väl sålt musik så mycket på sex och kvinnlig frigörelse sedan Madonna.
7 Sam Smith – The thrill of it all
Det starkaste med Sam Smith är han själv. Hur han delar med sig av sina nederlag när det kommer till kärlek och hur mycket han verkligen vill ha just kärlek. Det är vackert och just uttrycket i Sams röst är svårt att inte bli berörd av.
6 Lorde – Melodrama
När Lorde nu äntligen följer upp debutalbumet Pure Heroine tar hon hjälp av i första hand Jack Antonoff och skapar en lysande och stark popplatta som blåser debutalbumet ur vattnet.
5 Lana Del Rey – Lust For Life
När det kändes som Lana Del Rey blivit en parodi på sig själv släpper hon karriärs starkaste album med Lust For Life. Bara det att hon ler på omslaget skvallrar om att det är en ny Lana som möter oss när vi klickar play. Det är fortfarande vemodigt, men nu känns det på riktigt igen och inte bara ”så här ska jag låta för att passa i mitt egna koncept” som varit fallet med hennes två senaste album.
4 Zara Larsson – So Good
Det är lätt att bli imponerad av Zara Larsson numera. Hon går från klarhet till klarhet. Hon jobbar med lysande producenter och låtskrivare som hjälper henne att lyfta sig själv till nya nivåer. Hennes klart starkaste år som artist är definitivt 2017, som absolut varit So Good för sångerskan.
3 Sophia Somajo – Freudian Slip
Det känns som 2017 blev året sångerskan och låtskrivaren Sophia Somajo verkligen slog igenom hos den breda massan. Efter att ha bubblat en del tidigare, blev hon i år än mer uppmärksammad som artisten och framförallt låtskrivaren Somajo.
Hennes EP Freudian Slip imponerade stort på mig. Sophie är verkligen ett bevis att total konstnärlig frihet inte behöver betyda att allt ska vara svårt eller okommersiellt. Här får vi sju lysande poplåtar som alla rör sig mellan bra till fantastiska.
2 The Sound of Arrows – Stay Free
Det tog sex år för The Sound Of Arrows att följa upp debuten Voyage. De gick ifrån den storslagna widescreen-poppen för att istället leverera ett mer vemodigt album där magin fortfarande är lika närvarande som sist. Men allt har ett mer vuxet och starkare helhet.
1 Taylor Swift – Reputation
Egentligen borde jag inte bry mig så mycket om Taylor Swift. Hon är ganska girig och väljer att inte låta hennes fans streama hennes album ens på betaltjänster som Apple Music för att hon vill ha ren försäljning. Hon tar nästan 10.000 kr för en konsterbiljett för de som vill stå nära henne under de få datum hon kör i Europa. Så nej, personen Taylor ger jag faktiskt inte så mycket för.
Men det är svårt att inte älska hennes musik och Reputation är verkligen ett lysande popalbum.
Rakt igenom starka poplåtar och det var Reputation som hjälpte till att bryta det mansdominerade året 2017 på topplistorna.
Likt Lorde har Taylor fått hjälp med produktionen av Jack Antonoff men även Max Martin och Shellback har varit med för att skapa årets starkaste pop-platta.