Idag frös helvetet till is. Eller egentligen inte…
Det var bara det att Spotify-hataren Taylor Swift åter finns på Spotify.
Oväntat för många inklusive mig. Jag har liksom vant mig vid ett Swift-fritt Spotify.
Enligt en talesperson är hela hennes katalog tillbaka på Spotify av den enkla anledningen att hon nu sålt 10 miljoner exemplar av senaste albumet 1989 från 2014. Samma år Swift lämnade Spotify i ett statement att hennes konst minsann inte var gratis, men absolut fick streamas till en sämre intäkt på Youtube. Det var lagom krystad anledning om ni frågar mig. Men okej, Swift stod upp för folk som betalade för att streama musik. Gott så.
När Apple sedan skulle lansera Apple Music var Swifts vara eller inte vara länge oviss. Men efter ett öppet brev till Apple om att artister ska ha betalt som slutade i att Apple gick med på alla ”krav” och blev de ”goda killarna” mot Spotify, kunde Apple Musics kunder lyssna på hela Swifts katalog vid lanseringen.
Saken var bara den att de hade inte bara fått Swifts katalog. De hade även fått hennes själ.
Swift blev en poster girl för Apple Music och medverkade i en hel del reklamfilmer för tjänsten.
Hela grejen med Spotify handlade nog mer om att lansera Apple Music och hämta hem en stor check från företaget än att skydda den svaga underbetalda artisten. Men heck. Swift är en slipad affärskvinna som registrerat hennes textrader så ingen ska kunna tjäna pengar på att sätta dem på en poster eller t-shirt. Med andra ord inte så konstigt att hon gjorde som hon gjorde när Apple öppnade plånboken.
Så om anledningen är 10 miljoner sålda exemplar av 1989 eller 27 miljoner betalande kunder hos Apple Music eller att Katy Perry släpper sitt nya album Witness just idag lär vi nog inte få veta.
Dock är det så att Spotify fortfarande är gratis för den som vill lyssna på musik med reklam, vilket var precis det Swift inte gillade…
Största vinnaren på detta är ändå Swift, som numera kan casha hem pengar från världens största streamingtjänst också.