Nej, resultatet i Melodifestivalen handlar inte om att kidsen tagit över tävlingen med appen som vänder upp och ner på alla klassiska schlagerregler. Det handlar om att musik och smak utvecklas – om man är intresserad av musik vill säga. Om man även har koll på musik som släpps de andra månaderna än bara de som fokuserar kring Melodifestivalen och Eurovision så är detta kanske inte världens största skräll. Men den Twitterstorm som blåste upp när After Dark åkte ut är ganska oskälig. Det var ett snyggt promotionnummer för krogshowen och en rolig låt. Det hade varit kul med en andra chansen, men festivalen står inte och faller med att schlagern inte slår igenom längre. Visst, jag tycker också det är sjukt kul med klassisk schlager, men jag ser hellre att Melodifestivalen representeras av topplistemusik av det år vi är i och inte av den som vi hade för 30 år sedan.
Så ja, schlagern må vara död nu – men det var ganska längesedan man sa Schlagerfestivalen.

Sedan kan man absolut tycka att det är olika kvalité på låtarna som faktiskt går vidare. Jag tycker Lisa Ajax har en ganska blek Rix FM-låt. Inte superdålig, men inte direkt final-stark. Samtidigt tyckte jag inte SMILO eller SaRaha var hell-dåliga heller. De var som Henrik Schyffert sa i sin stand-up ”de var helt okej”. Jag märker för övrigt att jag har bättre hittkänsla på onsdagens genomlyssning av låtarna än efter jag blivit färgade av repetitionerna i arenan och kollegors åsikter. Borde bara köra på det jag skriver på onsdagen känner jag.

Dock är jag själaglad att Oscar Zia gick vidare till final utan några större hinder. Hans snygga nummer och ärliga låt var mer än värd det . Inget snack. En fjäder i hatten till Rickard Engfors som tog TV-tekniken till programmet istället för att visa upp teknik i TV.

Men. Jag kan inte riktigt förstå hur Swingfly bommade såpass. Den låten var ju grym! En som jag kommer lyssna på långt in på våren.
En låt som dock växte till sig under veckan var Boris René som jag inte alls gick igång på första dagen, men som kristaliserade sig snabbt när jag såg numret (och hörde den igen). Grymt att han gick till andra chansen.
Det är faktiskt det jag tycker varit roligast med detta årets tävling. Ett starkt namn i bagaget gör dig inte till en självklar vinnare. Som bloggare som brukar nosa upp nya namn tycker jag det är sjukt kul. Det är helt rätt utveckling för programmet, att det på något sätt är en låt som går vidare och inte bara en artist. Som sagt, det finns alltid subjektiva tankar om hur bra eller dålig en låt är, men det är ju ändå vad majoriteten tycker som vinner.

Tyckte programmet tog sig rejält idag efter gårdagens halvljumma genrep. Det är ju nytänk på programmet denna vecka, och det tycker jag är kul. Mer dialog och mindre Las Vegas-show. Men efter lite filande så tyckte jag Henrik, Gina , Edward och David rodde hem detta på ett snyggt sätt ytterligare en vecka.
Jag uppskattade även Schyfferts stand-up. Det var hjärtligt, elakt och sann. Vilket gjorde det extra kul tycker jag.

En annan sak som är roligt är att röstsifrorna håller i sig. nästan 4,4 miljoner röster damp ner denna vecka. Melodifestivalen engagerar med andra ord, trots att den inte längre är schlager.
Vi får se hur allt utvecklar sig nästa vecka, för då ses vi i Gävle!

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011