Just nu håller den franske musikern Anthony Gonzales , eller M83 som han kallar sig själv, på att promota sin kommande skiva Hurry Up, We’re Dreaming med lite intervjuer för press och bloggare runt om världen.
Being Blogged fick några minuter i telefon med Anthony från hans hotellrum i Amsterdam.
Varför döpte du gruppen efter en galax? (M83 = Messier 83)
Jag var ganska ung när jag valde namnet och jag var helt besatt av science fiction vid den tiden. Så just då var det helt självklart att bandet skulle vara döpt efter en galax.
Så om du hade döpt gruppen i dag hade du fortfarande valt samma namn?
Ja, jag tror det. Jag gillar namnet och att det bara är en bokstav och två siffror. Det är få som egentligen vet vad det verkligen betyder vilket gör det ganska coolt.
Ni började som en grupp, men nu är det mest du som är M83. Vad var det som gjorde att du tog vidare namnet som en soloartist?
Jag började faktiskt själv, men innan jag skulle spela in första albumet bad jag en av mina vänner att hjälpa mig, så då blev det en grupp. Men annars hade jag gjort allt på albumet själv.
Var planen med Hurry Up, We’re Dreaming att göra ett dubbelalbum eller blev det bara så när du väl börjat arbeta med musiken?
Man vet ju aldrig hur ett album kommer att bli när man väl börjar med det. Men i ett tidigt stadie förstod jag att jag hade tillräckligt med låtar för att faktiskt kunna göra ett dubbelalbum – vilket alltid varit en dröm för mig att få göra.
Redan när jag var ung var jag imponerad av storslagen och ambitiös musik, så jag hade väl mer eller mindre lovat mig själv att någon gång göra ett dubbelbum.
Varför har du valt en trollsmak på singel- och albumomslaget?
Det är faktiskt min lilla hyllning till science fiction-filmer från 80-talet. Så vi gjorde figuren till en blandning av E.T. och Alf .
Vilken artist fick dig att vilja göra musik?
Jag skulle säga Jean-Michel Jarre .
Jag såg en konsert med honom på TV när jag var ung och han var liksom omringad av keyboards, likt ett rymdskepp, vilket gjorde mig mäkta imponerad!
Det var det som fick mig att blir helt förälskad i synthar och elektronisk musik!
Det kommer ju en hel del stora elektroniska grupper från Frankrike. Varför tror du att just den genren är så stor där?
Jag tror att många artister i Frankrike är inspirerade av just Jarre, vilket gör att många vill jobba med elektronisk musik. Sedan tror jag även att många blivit influerade av Vangelis och Moroder eller elektroniska soundtrack till science fiction-filmer – vilket var enormt stort i Frankrike under 80-talet och sena 70-talet. Plus att vi hade mycket japansk animé på TV under samma tid. Så allt var liksom kopplat till rymden och just elektronisk musik.
Om du inte jobbade med musik, vad tor du att du skulle vilja jobba med då?
När jag var liten ville jag bli en professionell fotbollsspelare. Men jag är ju så otroligt lat och egentligen ganska dålig på det mesta så det var nog bra att jag blev musiker. Nu kan jag tillåta mig själv att inte behöva vara perfekt, för inom musik är det mycket din personliga stil som märks och jag tror att det är just det folk faktiskt vill höra.
Hur viktigt är det för dig att remixa andra artister?
Ska jag vara ärlig så är det inte så viktigt för mig längre.
-Missförstå mig rätt nu, jag tycker det är kul att göra remixar, men på senare tid har jag haft svårt att hitta tiden att kunna göra det på.
Finns det någon artist eller grupp som du skulle vilja jobba med, som att producera eller liknande?
Det finns nog tusentals personer som jag skulle vilja jobba med, men skulle jag välja en hade det nog blivit Billy Corgan från Smashing Pumpkins .
För mig är han viktig, i och med att jag växte upp med hans musik. Samtidigt som jag tror att han har samma kärlek för synthar som jag själv har vilket gör att jag tror och hoppas att vi kan bli en bra kombination ihop.
Albumet Hurry Up, We’re Dreaming släpps den 17:e Oktober.
Första singeln Mignight City finns redan nu att lyssna på: Spotify iTunes