Sony Music väljer att plocka ner större delen av sin musik från SoundCloud.
Företaget vill – som så många andra som skapar och distribuerar konst – fokusera på att få mer pengar för att de och deras artister själva lägger upp låtarna där.
Det verkar inte som Sony Music förstått vad SoundCloud är. Det är en portal där artister kan sprida sin musik inom dess nätverk. Ett sätt att bli upptäckt som artist och få musikälskare att upptäcka musiken. Den är skapad som en indieplattform i första hand.
Visst, för detta finns även YouTube, men där ska man slåss med kattvideor och söta barn som ramlar och slår sig. På SoundCloud är musiken i fokus.
Efter påtryckningar har SoundCloud blivit mer effektiva på att hantera upphovsrättskyddat material. Frustrerade DJs klagar över att deras DJ-set tas ner för att de innehåller en viss låt. Artister själva klagar på att de inte kan ladda upp sin egna låt för att den har copyrightskydd från dess skivbolag.
Den en gång uppstickande musiknätverket formas sakta men säkert till en mer rumsren plattform efter storbolagens pipor. På både gott och ont.
För mig är SoundCloud ett fantastiskt ställe att upptäcka ny musik.
Jag använder det dagligen när jag letar låtar till bloggen, och det är verkligen format för att skapa en hel kedja – från artisten i sovrummet eller studion, via bloggaren och fram till lyssnaren.
Det är här musikvärlden är som bäst.
Sonys agerande är dock inte helt förvånande.
De tänker pengar i första hans och musik i andra. Det är deras jobb.
Samtidigt missar de som sagt poängen med redskapet som SoundCloud är.
Det är ett sätt att promota musiken. Det betyder inte att man måste ha 100% pengar tillbaka för en marknadsföringskampanj. Om bloggare och musikälskare kan dela och sprida låten betyder det i slutändan att folk lägger in låten i sina spellistor på plattformar där de faktiskt tjänar mer pengar (hej Spotify).
Det är som om Sony tror att de köpt en helikopter när de i själva verket köpt en cykel. SoundCloud är inte stället de stora pengarna finns. De pengar bolaget betalat ut till upphovshen (ca 2 miljoner på mindre än ett år) är mer en symbolisk summa för att gå halva vägen och tillfredsställa ett par pengakåta herrar som egentligen inte bryr sig så mycket om musik.
Men i slutänden kanske det inte gör så mycket om Sony Music tar bort sina låtar från SoundCloud.
Det är ju indieartisterna och remixar som är intressantast på sidan. Det enda som egentligen händer är att det blir svårare för Sonys artister att nå ut till sina lyssnare. För om det viktigaste är full betalning för 50.000 strömmar är de ändå väldigt fel ute.