Smutsiga ljud och änglakörer.
FKA Twigs gör musik som skaver på ett skönt sätt, och recensent Daniella tycker resultatet blev riktigt bra.
Det är de begåvade kvinnornas tid nu. Unga och talangfulla äntrar de världens scener med oundviklig hunger. Tahliah Debrett Barnett aka FKA twigs är inget undantag,
På nya, och första, plattan LP1 som kom ut i augusti 2014, visar hon med en ödmjuk attityd hur vår samtid låter för henne. Den är experimentell, drömsk och visar stolt upp hennes rötter i ett nytt futuristiskt dagsljus.
Den 26-åriga engelskan, med ursprung i både Jamaica och Spanien, har redan hunnit med en danskarriär i London, bakom artister som Jessie J , Taio Cruz och Kylie Minouge ; något jag tycker mig skymta i hennes lekfullhet med rytmiken i låtarna. Inte minst i den rap-liknande delen efter första refrängen i låten Hours , där hon låter sitt direkta uttryck framhäva det abstrakta i musiken.
FKA twigs har många samarbetspartners på skivan, men hon är med och producerar på flertalet av spåren. I den underbara, och kanske mest hittiga låten Two Weeks samarbetar hon med låtskrivaren och producenten Emile Hayne ( Lana Del Rey ). En annan stor låtskrivare på skivan är Paul Epworth ( Coldplays platta Ghost Stories från 2014) som har varit med och skrivit hennes låt Pendulum .
Hon låter dova, smutsiga ljud beblanda sig med änglakörer, och varvar naturens toner med de mest mekaniska läten du kan tänka dig. Det skulle kunna bli tårta på tårta ja; helt enkelt en stor jäkla röra, men jag är så glad över att det inte blir det.
Det här är musik när den skaver som allra skönast.
FKA Twigs @
Facebook