När jag skulle träffa Monarchy för denna intervju, var jag i ärlighetens namn lite nervös.
Inte för att det var min allra första intervju med en grupp överhuvudtaget, utan för att gruppen vill vara anonyma som individer.

Sångaren Ra Black och producenten Andrew Armstrong brukar alltid träffar sin publik och intervjuare iklädda masker för att inte avslöja sina riktiga identiteter.
Under en intervju för en brittisk tidning jag läst tidigare i år, hade de till och med utfört själva intervjun via en webkamera. Journalisten släpptes in i ett litet rum med enbart en dator på ett bord, via den fick han då genomföra intervjun med Monarchy från ett helt annat rum.
Jag var med andra ord lite orolig för hur detta skulle gå innan jag släpptes in i konferensrummet.
Som tur var satt killarna i rummet, ikläda sina masker de senare skulle bära på Popagandascenen för deras första konsert i Sverige.

Andrew förklarar att de har deras masker för att de vill få lyssnaren att fokusera på musiken och inte så mycket på personerna bakom dem.
”För Monarchy är musiken det absolut viktigaste. Det är egentligen bara på senare tid som artister blivit mer en produkt i sig själva än den musik de spelar in”, påminner Andrew mig.
”Förr fanns inte så mycket information om en artist eller en grupp som det gör idag med Facebook och Twitter, men folk blev ändå stora fans av dem”, fortsätter han.
”På den tiden kunde man på sin höjd läsa en intervju med en grupp när de precis släppt ett album och tidningen fyllde ut texten med en eller max ett par bilder. Det var med andra ord inte så viktigt hur gruppen eller artisten såg ut – all fokus låg på musiken.”

Både Ra och Andrew har jobbat med andra musikprojekt innan de till slut introducerades av en gemensam vän i deras hemstad London. Vännen tyckte att de borde träffas för att båda hade en liknande musiksmak, vilket han hade helt rätt i.
De två Australienfödda herrarna grundade då tillsammans Monarchy.

Innan Monarchy signades till Mercury / Universal Music hade de inte varit ute och spelat några livegig överhuvudtaget. De diskuterade länge med sitt skivbolag hur de skulle stiga upp på popscenen för första gången. Efter en hel del smått galna idéer fastnade alla vid förslaget att de skulle göra en livesändning ut i rymden.
Inte att de skulle åka upp på någon form av farkost och spela in i total tyngdlöshet eller liknande, utan att gruppens konsert skickades ut via en sändare rakt ut i universum.
Det var vid NASAs högkvarter i Cape Canaveral i Florida den 17:e Juni i år, som världen – eller mer vårt universum – fick uppleva Monarchy live för första gången.
Ingen annan publik var inbjuden.

Rymden och universum är även en viktig del i Monarchys image.
Alla bilder som finns med gruppen och på deras singelomslag har någon form av rymdtema. Allt ifrån ett oändlig universum, stjärnhimlen och planeter eller dem stående i moln med sina olika masker.
Ra beskriver deras texter som ganska enkla i och med att de ofta handlar om kärlek och relationer. ”Men om man målar upp låtarna över en rymdbakgrund blir de genast så mycket fylligare.”

Ska man beskriva Monarchys musik är det som att blanda en hel del av dagens elektroartister till en enda grupp. Det är det elektropopiga som Lady GaGa levererar. Det funktigt dansanta som Daft Punk står för, samt det kommersiella från en Scissor Sisters-hitsingel.
Med Ras otroligt själsfyllda röst och Andrews välpolerade produktion görs låtarna till mer än bara enkla poplåtar om kärlek. De är fyllda med smarta ljud, röst-harmonier och avancerade arrangemang. En mix som gör att de som bara vill ha en enkel poplåt i bakgrunden kan uppskatta gruppens musik lika mycket som en person som analyserar och verkligen fokuserar på att lyssna på hur en låt är uppbygd.
Monarchy lyckas med andra ord med det det otroligt svåra att i grunden göra okommersiell musik att bli otroligt kommersiell.

Under året har Monarchy remixat ett antal artister.
Allt ifrån stora namn som Lady GaGa, Jamiroquai och Kelis, till nya lite mindre artister som Fyfe Dangerfield, Ellie Goulding och Penguin Prison.
”Att få remixa ser vi som något som föder vår egna kreativitet”, säger Andrew. ”Att kunna jobba och inte vara lika petnoga som vi är med vår egna musik för en gång skull”, skrattar han.
Då en remix oftast görs under en ganska kort tidsram, lyckas killarna ändå få in en hel del Monarchy-känsla i mixarna.
Lyssna gärna på remixen av Hollywood med Marina and the Diamonds så märker ni hur typisk den känns en Monarchylåt, samtidigt som den behållit originalet och ändå gjort den så mycket bättre.

Monarchy vill som sagt inte tala om vilka de egentligen är eller berätta om sitt privatliv på nätet, men de jobbar ändå mycket flitigt med sociala medier för att nå ut till sina lyssnare.
Regelbundet uppdaterar gruppen sitt Twitterflöde med förslag på bra musik eller var deras fans kan hitta en remix de precis gjort.
Under året har Monarchy lagt upp en hel del av sina låtar på nätet så folk får tillfälle att lyssna till deras musik. YouTube, My Space samt SoundCloud har varit viktiga kanaler för att nå ut till sina nya fans.
För att prova något nytt ”kapade” gruppen Spotify i Storbritannien under tre dagar tidigare i somras. Under den perioden visades massa reklambilder för gruppen i musikspelaren. Den reklam kunde sedan lyssnaren använda för att aktivera låtar, videor och bilder i den iPhone-app gruppen släppte i samband med kapningen.
De skapade även en enorm playlist med sina favoritspår vem som helst kan lyssna till.

Andrew berättar att han började lite smått med att fylla upp spellistan med musik han gillar och till slut blev den 55 spår med allt ifrån gruppens stora inspirationskällor Daft Punk och Stevie Wonder till grupper som dykt upp under de senaste åren vars musik befinner sig i ungefär samma genre som Monarchy själva.
Även en del av deras egna remixar som finns tillgängliga på Spotify fick plats i spellistan.
Detta var alltså långt innan deras första singel Love get out of my way var släppt, vilket den gjorde i slutet av Augusti via bland annat Spotify och iTunes.
Det har varit på tapeten ganska länge att gruppens skiva skulle släppas (under våren, sommaren, i slutet av Augusti) frågar jag var det egentligen är som händer.

Andrew förklarar att musikbolaget ville släppa en singel nu i slutet av Augusti och sedan en till innan albumet kommer ut på marknaden.
Men om man släpper en låt i slutet av Augusti bör man vänta i minst tre månader innan det är lämpligt att släppa singel nummer två.
Då är vi inne i December med allt vad det innebär i form av singlar och album från enorma artister så som U2, Madonna, Lady GaGa och framför allt X-Factor.
Så singel nummer två och albumet får snällt vänta tills efter julen.
Men då har vi i mitt tycke något fantastiskt att se fram emot även nästa år!

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011