Christina Perri har precis varit i Sverige för lite promotion inför hennes kommande album Head or Heart som släpps i Mars. 
Skivan följer upp hennes debutalbum Lovestrong. från 2011 som blev hyllad av både publik och kritiker. Samma år användes även hennes nyskrivna låt A Thousand Years som ledmotiv till filmen Twilight: Breaking Dawn som blev en enorm succé för henne.
Men nu skulle vi prata lite om nya skivan, så jag ringde upp henne när hon ändå var i landet.

Det första som man slås av är vilken positiv energi Perri har.
När jag frågar om hon haft en bra dag i Sverige, svarar hon att det har hon absolut haft. Hennes inställning är att alltid ha det trevligt när hon reser. Hon var så nöjd med att hon hade besökt Wasa-museet och upplevt mycket av vår vackra huvudstad.
Framförallt är hon pratglad och väldigt öppen med sina svar, vilket alltid är en trevlig upplevelse när jag intervjuar artister.

-Då var det dags för nytt album.
När började du jobba på det?

Jag kan faktiskt ge dig exakt datum på det.
Jag började med låten Trust den 23:e Oktober 2012, som även blir först spåret på skivan.
När jag började skriva den fick jag en form av uppenbarelse och lyckades komma på ett namn på skivan, låten och texten samtidigt.
Jag hade just då ingen plan på att göra ett andra album. Men jag blev så inspirerad av ögonblicket.
Mitt första album skrev jag helt själv, iklädd pyjamas och det var ingen som lyssnade. Nu när folk börjat lyssna är jag lite rädd att jag ska få negativ respons, men det jag skrivit är 100% äkta. Så det är faktiskt det som gör att jag tror så mycket på det.

-När du säger att det är 100% du, är det fyllt av historier från ditt liv?

Det enda sättet för mig att skriva är att skriva om saker som jag faktiskt varit med om. -Visst, A Thousand Years var annorlunda för jag är ingen vampyr, även om jag önskar att jag vore det…
Men för mitt egna album skriver jag bara min egna sanning.
Detta albumet handlar om det jag varit med om under de senaset åren. En samling av berättelser om att lita på huvudet eller hjärtat. Ibland litar vi på vårt hjärta och blir sårade, och då bestämmer vi oss för att göra tvärtom nästa gång.

-Hade du någon tydlig idé om hur du ville att skivan skulle vara?

Det enda jag visste var att jag inte ville att den skulle låta som mitt första album, även om jag inte ville släppa det helt och hållet.
Det är oftast det andra albumets stora problem, att man antingen låter för likt första, eller förändras för mycket. Jag försökte hamna någonstans mittemellan.
Det ledde till att jag fick säga ja till vissa saker som jag inte var van vid, som att arbeta med lite annorlunda instrument och flera producenter istället för bara en.
Ett av målen var faktiskt att jag ville att det skulle kännas stort och pampigt när jag spelade det i bilen. Lite som det gör när man lyssnar på en platta med Coldplay .
Där skulle jag nog säga att jag lyckades och det låter ändå jag – fast 2.0.

-Hur viktiga var de olika producenternas roller i processen att få skivan dit du ville?

Det jag älskar mest är att trots att jag samarbetade med flera olika producenter blev albumet precis så som jag ville att det skulle vara.
Sedan gjordes majoriteten av albumet av mig och Jake Gosling som producerade nio av spåren.
Jag spenderade mer eller mindre hela sommaren tillsammans med Jake och jag har aldrig tidigare haft ett så bra kreativt samarbete med någon. Jag litade helt på honom, vilket fick mig att göra saker som jag aldrig trodde att jag skulle kunna göra. Jag till och med beatboxar på en låt! Haha!
Det jag lärde mig i den processen var att våga säga ja till saker och ting.

-Var det Jake som introducerade dig för Ed Sheeran?

Jag kände faktiskt Ed sedan tidigare i och med att vi ligger på samma skivbolag. Men jag träffade Ed många gånger under tiden som jag spelade in skivan.

-Vad var det som gjorde att ni spelade in Be mine forever tillsammans?

Jag skrev låten i början av 2013.
Då var jag upp över öronen förälskad och tror inte jag någonsin varit så kär i hela mitt liv. Jag fick till och med be om ursäkt flera gånger, för att jag mest bara var kär och lycklig.
Låten i sig skrev jag faktiskt som en duett. Sex månader senare var Ed och hälsade på oss i studion just den dagen som vi jobbade med låten. Han frågade om han fick sjunga låten med mig – och det var klart att han fick.
Det är faktiskt en av mina favoriter på skivan.

-Är du fortfarande lika kär?

Nej. Det tog slut, och det var nog den värsta känslan någonsin.
Men man får se allt det positiva som kommit ut av det hela istället.

-Du släppte förresten en underbar julskiva, A Very Merry Perry Christmas för några år sedan.
Vilken är din favoritjullåt?

Det är Merry Christmas Darling av The Carpenters .

-Du hade ju även med en egenskriven jullåt på skivan.

Ja, det var verkligen läskigt att skriva en jullåt.
Saken är den att jag är verkligen besatt av julen!
Så jag trodde att det skulle bli hur lätt som helst att skriva en jullåt eftersom jag har så mycket julkänsla.
Men när jag satte mig ner insåg jag att det var mycket svårare än jag trodde. Det slutade med att jag och min bror David satte oss ner och skrev om våra egna jular. Texten blev därför väldigt personlig för mig.

-Förresten, vad är grejen med att aldrig ha versaler i början av låttitlarna?

Ah, du har lagt märke till det.
Jag har ett litet tvångsbeteende när det kommer till bokstäver. Antingen ska det bara vara små bokstäver rakt igenom, eller enbart stora. De får liksom inte mixas.

-Hur kom det sig att du fick frågan att skriva en låt till Twilight: Breaking Dawn-filmen?

Jag är ett stort Twilight-fan. Så när de frågade runt bland mitt skivbolag om jag ville bidra med en låt svimmade jag. Jag är verkligen så förälskad i böckerna och blev väldigt hedrad när de frågade mig.
Men först trodde jag inte att jag hade någon chans att få vara med på soundtracket i och med att det var så många som skickat in låtar. Men jag fick ha med min låt i både det ett och två, samt spela in en musikvideo med skådespelarna.
Det var den absolut bästa Twiligt-upplevelsen någonsin!

-Så, är du team Edward eller Jacob?

Edward, absolut!

Videon till A Thousand Years :

Videon till nya singeln Human :

Christina @
Facebook
Twitter

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011