Jag har ju alltid uppskattat band som Portishead och Hooverphonic. Det är lite av den känslan vi bjuds på när Klara Gunnarsson här släpper singeln Heavy Clouds.

Låten är behagligt drömmande med mjuka trummor och kosmiska synthar. Det är liksom en mix av triphop och psykedelia och jag tycker det var sjukt läckert.
Heavy Clouds handlar om ensamhet och rädslan över att bli övergiven, men också om att försöka hitta sin egen röst. Något som även kommer att gå som en röd tråd genom Klaras kommande album Songs of Mine som släpps i November.

Om nya singeln berättar Klara:

”Melodin till versen i Heavy Clouds bara kom till mig från ingenstans, så som det kan vara med vissa låtar. När jag satte mig i studion med sångmelodin i huvudet kom hela låten och produktionen till mig på en gång, och jag tror att jag hade en färdig demo på mindre än 2 timmar… Den kreativa processen skedde i ett enda flöde och det kändes väldigt lätt och kul att skapa. I produktionen inspirerades jag mycket av moderna produktioner med ett analogt och retro sound. Jag tycker att den här låten representerar mycket av vem jag är och vad jag gör för musik.”

Klara själv är född och uppvuxen på Öland men är numera bosatt i Stockholm. Hennes musik har gått från mer akustisk singer-songwriter med influenser från jazz och soul, till att nu få en mer elektronisk prägel.

Jag bad Klara berätta mer om sig själv och musiken i en intervju, som du kan läsa här.

Foto: Linnéa Tammerås

Hur kom musiken på allvar in i ditt liv, där du kände att detta vill jag satsa på? 

Mina föräldrar lyssnade väldigt mycket på musik, allt från Mozart till Bob Dylan när jag växte upp och jag fick en gitarr av min mormor när jag var liten, så musiken har alltid funnits där så länge jag kan minnas. Egentligen kände jag att jag ville satsa på musiken redan när jag var liten och jag har hållit fast vid det sedan dess. Jag har aldrig haft någon annan plan om vad jag ska göra med mitt liv utan musiken har varit allt jag kan och allt jag velat göra. 

Vilka artister har främst inspirerat dig mycket genom åren och på vilket sätt? 

När jag var yngre var Michael Jackson och Stevie Wonder mina stora idoler när det kommer till musik och de har nog format mitt sätt att skriva musik på det sättet att jag gillar harmoniskt intressanta arrangemang. Som jag nämnde så lyssnade mina föräldrar på Bob Dylan när jag växte upp och jag tror att både han och Neil Young har influerat mitt sätt att skriva låtar med min gitarr. På senare år började jag lyssna mer på band som Beatles och Beach Boys som utan tvekan har influerat Heavy Clouds och den kommande skivan med tanke på det psykedeliska och blinkningen till 60/70-talet. Mer moderna artister och band som inspirerar mig med deras sound är Mac DeMarco, Men I Trust och Pearl and The Oysters. Jag gillar att deras sound har ett retro sound trots att det är modernt. 

Du har fått in mer elektroniska element i din musik, från att ha varit mer akustisk. Hur kom den förändringen till i din ljudbild? 

Jag tror det är så att gitarren är mitt verktyg när det kommer till att skapa och få fram låtar, men sedan när det kommer till att spela in och producera musiken tycker jag att det är otroligt kul med syntar. Jag blir väldigt kreativ och finner det mer stimulerande att göra produktioner som inte bara innehåller gitarr och sång, även om det inte heller behöver vara fel såklart. Jag började hålla på mer med syntar omkring den tiden när jag skrev Heavy Clouds, och då implementerade jag det och kände att jag hade hittat ett coolt sound som jag ville fortsätta bygga på. Gitarren kommer nog alltid finnas med mig mer eller mindre, men jag tycker det är roligt att ständigt testa nya saker och utveckla musiken.

Personligen älskar jag den drömliknande känslan i Heavy Clouds. Hur landade du i produktionen och hur arbetade ni fram låten från demo till det vi hör idag? 

När jag började producera låten utgick jag från en sångmelodi som kom till mig ganska plötsligt när jag var hemma. Under den tiden var jag väldigt inspirerad av produktioner med influenser från 60/70-talet och psykedeliska sound så jag bestämde mig för att  försöka bygga en sådan produktion runt sångmelodin. Jag programmerade de lekfulla och trippiga syntarna för att skapa det psykedeliska soundet, och för mig är det dem som skapar den drömliknande känslan. Jag spelade in min egen sång, och jag kan aldrig hålla mig när det kommer till stämmor så jag spelade in flera lager av mina egna stämmor vilket är det man hör i låtens outro. Från början hade demon syntbas och midi-trummor, men jag ville spela in riktiga trummor och bas för att förstärka det analoga soundet och tog hjälp av otroliga musiker, nämligen Kevin Hamring på bas och Astrid Söfelde på trummor. Sedan har Oliver Krieg hjälpt mig genom att putsa upp produktionen och han har även mixat låten. Martin Lindgren står för masteringen. 

Du berättar att Heavy Clouds handlar om ensamhet och rädslan över att bli övergiven. Hur ter sig den känslan hos dig och på vilket sätt kände du att det var ett tema som du ville gå djupare i på denna låt?

Ofta när jag skapar en låt så tänker jag inte i förväg på vad jag vill skriva om. Jag tror att jag nästan alltid skriver om någonting som jag går igenom utan någon riktig tanke bakom det. Så var det även i det här fallet med Heavy Clouds. När jag skapade sångmelodin och sjöng så kom orden rätt så naturligt och det skapades ur en känsla av att vilja höra av sig och släppa in någon men att inte våga. Man väljer att vara tyst och isolera sig framför att potentiellt bli dissad och övergiven. Jag tror det är något jag känner ofta och det är definitivt ett tema som är återkommande genom hela albumet. 

Foto: Linnéa Tammerås

Du arbetar tillsammans med Oliver Krieg på låten och kommande albumet. Hur kom ert samarbete till och vad känner du han gör för att lyfta fram det bästa i din musik? 

Jag tycker att Oliver gör otroligt snygga produktioner så jag ville att han skulle hjälpa mig att färdigställa mina produktioner och mixa mina låtar. Oliver har hjälpt mig mycket med att göra låtarnas ljudbild rikare och har hört vad som behövs göras för att färdigställa låtarna. Vissa produktioner var mer färdiga när jag kom med dem till honom och några mer ofärdiga. De som var mer ofärdiga har Oliver varit med som musiker på och han har också hjälpt mig med inspelning. 

Är singeln en bra fingervisning för hur ditt album Songs of Mine kommer att låta och vad kan vi mer förvänta oss av albumet i stort? 

Albumet består av 8 låtar, och genrerna skiftar mellan indie pop, soul, rock och jazz men det genomgående temat är drömskt, stämmor, lekfulla syntar och personliga texter. På det sättet skulle jag säga att Heavy Clouds är en bra representant av albumet, men det finns definitivt låtar som kommer att överraska. Jag ser Songs of Mine som en inblick i min värld och man får verkligen följa med på en resa. 

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011