Efter att ha varit med på singlarna Everyone’s a psycho tillsammans med Killen Manjaro, Let me down med Discrete samt Change my mind med Love Harder, samt solodebuten Lose you är det dags för Welt att släppa en hel EP i början av nästa år. Först ut från den är Take care of me, som du kan höra i slutet av inlägget.

Popmuzik Podcast

Nya singeln bjuder in oss till en elektronisk musikvärld där lekfulla beats och mjuka synthar bygger upp arrangemanget. Det blir ögonblickligt och för mig som går extra mycket igång på just synthar tycket ju detta blev riktigt skönt.

Take care of me sjunger Welt om sina personliga erfarenheter som ung kvinna mitt i livets virvelvind – om hur man ska navigera i kärlekens toppar och dalar, att lära känna sig själv i hopplösheten och hitta sin plats i livet, inramat av storstadens brus och buller. 

”Spåret handlar om den naiva men fina känslan av att bara släppa allt när man är på väg att falla för någon och hoppas att den tar emot en.” 

Welt

Charmigt och härligt bubblande med andra ord, samt en bra aptitretare inför EP:n. Låter resten av låtarna så här så kommer det ju bli riktigt trevligt.

Jag fick till en intervju med Welt som här berättar med om singeln och musikskapande.

Du har ju släppt samarbeten med Love Harder, Discrete och Killen Manjaro. Hur kom dessa samarbeten till och hur har du som artist utvecklats genom dessa samarbeten?

Love Harder-samarbetet kom till genom att jag blev inbjuden till ett låtskrivare-camp där jag tillsammans med Gustav Gällhagen, Tom Schaeferdiek, Johan Gustavsson och Love Harder själv skrev Change my mind. Jag gillar låten, så jag ville ha kvar mitt namn när jag fick veta att den skulle släppas. Hannes (Killen Manjaro) och jag pluggade tillsammans uppe i Örnsköldsvik på Dream Hill och jag har sen första gången jag jobbade med honom tyckt att han är en otroligt talangfull producent. Vi skrev Everyone’s a psycho ihop med Dennis Svennebäck och Efraim Leo redan 2019, så det var jättekul när han berättade att han ville släppa den och självklart ville jag ha kvar min sång och släppa den ihop. Discrete träffade jag då jag blev ihopsatt i session med honom och kände direkt att vi klickade musikaliskt och jag älskar hans tempo och tankesätt i hur han gör musik. På andra sessionen vi hade skapades Let me down.

Jag inspireras ofta genom ljud och stämningar i musik och jag älskar att sitta vid datorn och skriva ner tankar och nynna in melodi-idéer i mobilen medan producenten leker fram olika ljud. Jag märker att jag skriver bäst musik när jag jobbar med någon som har liknande musiksmak där vi båda inspireras av varandras idéer. Något jag upplevt när jag t.ex. samarbetet med ovanstående producenter. Att jobba med andra jag ser upp till utvecklar hur jag ser mig själv och mitt artisteri och i att hitta mitt egna sound.

Du har även varit med och skrivit en del låtar till andra artister. Vad brukar vara din starkaste sida när det kommer till att just skriva till andra, när det inte är just din berättelse som ska lyftas fram?

Oavsett om det är min eller någon annans berättelse som ska berättas så gillar jag att sitta och prata om situationen som man vill skriva om, så att alla låtskrivare kan måla upp bilder om vad man vill säga. Vissa artister vet exakt vad dom vill säga, då brukar jag gilla att fungera som ett bollplank som artisten kan bolla sina tankar emot. Ibland börjar man från scratch och då brukar jag vara öppen och hellre komma med för mycket än för lite förslag både melodiskt och text-mässigt. Jag gillar också att vara involverad i produktionen, så att texten, melodin och ljudbilden är i synk.

När det kommer till dig själv, vad har du för musikaliska förebilder och på vilket sätt har de inspirerat dig?

Oooh jag har många och dom ändras ständigt. Men jag har alltid älskat Tove Lo, mycket för hennes texter och ljudbild. Flume har också följt med mig i många år och på det senaste är jag besatt av Raye. Även om min musik inte är så lik hennes, så inspireras jag mycket av hennes melodi-tänk, texter och sätt att berätta rått och ärligt.

När kände du att musiken var något som du ville satsa på och skriva låtar. Var det något som växte fram eller kände du ett kall så att säga?

Jag har alltid älskat musik men ville faktiskt först jobba med festivaler. Sen fick jag genom en utbildning jag gick en praktikplats som A&R på ett musikförlag och det va då jag mer och mer kände att jag var på fel sida av branschen. Jag ville ju skriva och sjunga och nu var det verkligen dags att låta mig själv våga testa det. Så då sökte jag in till skolan Dream Hill 2019 och där kom starten som låtskrivare och jag har sedan dess utvecklat mitt egna artistprojekt.

Pressbild

Har du några andra passioner vid sidan av musiken?

Jag har alltid älskat att resa och upptäcka nya platser och kulturer och har också bott flera år utomlands. Förutom det när jag är hemma och ledig älskar jag att titta på film och serier och är en reality-nörd.

Älskar den elektroniska produktionen och lekfullheten i Take care of me. Hur arbetade ni fram låten?

Tack!! Jag skrev den ihop med Ole Söderberg och vi ville hitta en liknande känsla som i All the stars av Kendrick Lemar och Sza och inspirerades framförallt av stråkarna och den maffiga känslan. Sedan tog jag vidare produktionen till Dennis Svennebäck för att få den ännu mer åt mitt sound.

Låten handlar om ung och naiv kärlek – hur mycket ser du dig själv i låten och var det isåfall någon särskild händelse som fick ligga till grund för låten?

Jag ser mig själv jättemycket i låten och som alla av mina låtar så skriver jag alltid om känslor och händelser som ligger mig nära och Take care of me är inget undantag. Låten kom faktiskt till någon kväll innan jag skulle träffa killen jag dejtade för sista gången och mycket i låten grundar sig i känslor jag hade för honom. Jag ville leka med tanken av att vara helt uppslukad av någon och låten beskriver känslan av att vara precis på gränsen till att släppa allt och falla helt för någon. Vilket jag kände att jag var redo att göra om han hade tagit emot mig.

Ole Söderberg är både medförfattare och producent (tillsammans med Dennis Svennebäck). Hur började din och Oles samarbete och på vilket sätt lyfte Ole och Dennis låten i studion?

Jag och Ole känner varann från när jag pluggade i Kalmar 2017 och en av mina allra första sessions var faktiskt med honom. Sen sprang vi på varann i en studio i Stockholm och bokade in en session. Ole är supermusikalisk och kreativ och jag jag blir väldigt inspirerad när jag jobbar med honom och han har bidragit till att låten tog form på det sättet den gjorde. Likaså är Dennis en otrolig producent och jag är så glad att ha fått hans touch på prodden.

Detta är första smakprovet från kommande EP:n. Är låten en bra indikation på känslan och ljudbilden som vi kommer att uppleva på resten av EP:n?

Ja men ganska så bra. Det är lite variation på låtarna men det maffiga, elektroniska soundet och de personliga texterna finns där från början till slut.

Welt

Vad tyckte du?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Skicka in din musik
Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Popmuzik Lover Patreon

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011