Med en behaglig rytm och atmosfäriska synthar leverer den Stockholmsbaserade artisten LiLL sin senaste singel Ocean.
Bakom LiLL hittar vi Tuva-Lill Elwerdotter. Hon har en bakgrund inom folk- och världsmusik. Under åren har dock en stor kärlek till just den elektroniska musiken vuxit fram, vilket hon nu får utlopp för som artisten LiLL.
Du har bland annat hört låtarna Din luft och Innan du går här i bloggen och nu är det som sagt dags för LiLL att ge oss ännu en ny låt.
Arrangemanget av Ocean är som sagt avskalad och rytmisk. Det är mjuka synthar och lekfulla beats som formar ljudbilden. Över det hela ligger sångerskans autotune-kompressade röst som sjunger om en dålig relation, men där minnena av de fina stunderna ändå får leva kvar.
Artisten utvecklar:
“Ocean handlar om att allt inte är svartvitt. Att en relation kan vara både bra och dålig men inte alltid rätt. Jag har försökt fånga den känslan, med havet som referens, både i produktion och text.”
Jag ställde en knippe frågor till Tuva-Lill om hennes bakgrund och om låten, som du kan läsa här nedan.
Om du har möjlighet får du gärna stötta arbetet med Popmuzik som Patreon, och göra det möjligt för artister som LiLL och andra spännande akter att ha en plattform att synas på. Du kan antingen bidra med 12 kr som Popmuzik Liker eller 32 kr som Popmuzik Lover. Som Patreon gör du stor skillnad för bloggen som inte har några rika finansiärer i ryggen eller någon störig reklam. Tack.
Du berättar att du har en bakgrund inom folk- och världsmusik. Hur kom du in på det och på vilka olika sätt och konstellationer ger du uttryck för den musiken?
Jag är uppvuxen i ett hem där jag exponerats för mycket olika musikgenrer och musik från andra delar av världen än väst. Troligtvis har det öppnat upp mig för att utforska flera olika genrer av musik.
Jag fortsatte sedan att studera musik på gymnasiet och på folkhögskola. På folkhögskolan kom jag genom lärarstaben i kontakt med nordisk och irländsk folkmusik. När jag sökte vidare till Världsmusikprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg var det för att få möjlighet att fortsätt med den typen av musik och utforska nya genrer och musiktraditioner, bland annat bulgarisk traditionell sång och körsång.
Tidigare har jag haft lite olika spelkonstellationer som främst sysslat med nordisk och irländsk folkmusik, samt olika stämsångsgrupper. När jag flyttade till Stockholm från Göteborg för att studera min master i musikproduktion blev det svårt att fortsätta de andra projekten då mitt fokus låg mer på mitt eget artistprojekt.
Idag är det det jag mest håller på med, men jag tror att all musik jag gjort och inspirerats av lever kvar och färgar det jag gör idag, även om det är inom en annan musikgenre.
Vad skulle du säga definierar världsmusik idag? Jag tänker att en poplåt från Kenya eller Peru borde ju vara pop, även om många kanske skulle se det som världsmusik, eller är det mer när även de lokala musikarven vävs in i musiken? Blir då den traditionsenliga svenska folkmusiken världsmusik eller just folkmusik?
Vad som definierar världsmusik är en intressant men svår fråga. Begreppet ”världsmusik” förknippas ofta med västvärldens exotifiering och exploatering av icke västerländska länders musik och kulturer, vilket gör att det inte alltid klingar väl.
Min uppfattning är att begreppet ”världsmusik” används som ett paraplybegrepp. Att det är ett uttryck som används för göra plats för, i vårt land, mindre musikgenrer som kan har ett annat kulturellt eller traditionellt ursprung än västerländsk pop- eller klassisk musik. Jag skulle säga att även svensk och västerländsk traditionell musik platsar under det begreppet och att det kan bero på var i världen man frågar.
Vilka artister har inspirerat dig mycket genom åren?
Mina första idoler var Angelique Kidjo, Destiny’s Child och Britney Spears. Men jag har alltid lyssnat mycket på olika artister och musikgenrer. Jag skulle nog säga att jag mer inspirerats av olika låtar, deras sound och stämningar.
När jag började producera egen musik lyssnade jag mycket på Susanne Sundfør, Banks, Robyn, Abra, Drake, Mø. Dessa har säkerligen satt sin prägel på mitt musikaliska uttryck.
Vad gör du vid sidan av musiken?
Jag jobbar deltid på Systembolaget!
Vad fick dig att hitta till den mer elektroniska musiken och vilja utforska den?
Jag har alltid tyckt om elektronisk och repetitiv musik. Jag har ett tidigt minne från när jag åkte skolbuss och hörde Shafts remix av låten Sway (Mucho mambo) och blev helt tagen! Min bror introducerade mig sedan för artister som Avalanches, Röyksopp och Aphex Twin som har följt mig i många år. Idag lyssnar jag mest på elektronisk musik, exempelvis techno och house men det blir också en hel del mainstreampop.
Hur landade du i den ljudbild av just rytmerna och autotune på låten Ocean?
Jag skrev Oceans top line till rytmer som trummats fram på mitt skrivbord och grundackorden i låten. Jag tyckte att autotune gav ett fint ”krisp” i rösten och att det lite mekaniska soundet passade stämningen i låten.
Du producerar dina låtar själv. Hur brukar du bygga upp låtarna och vad är bästa sättet för dig att hitta inspiration och utvecklas som producent?
Jag gör på olika sätt när jag producerar musik, lite beroende på sammanhang. Om jag skriver själv till mitt eget projekt så börjar jag oftast med det som jag är mest sugen på – prodd, sjunga till gitarr eller några synthackord. Ibland börjar jag med texten, jag sitter ofta och skriver låttexter när jag åker kollektivt.
Inspiration hittar jag oftast genom en känsla i kroppen, en energi som vill ut. Annars brukar det vara inspirerande att gå på konsert eller lyssna på musik, och den gamla goda promenaden kan också göra sitt.
Vad inspirerade dig till texten i Ocean?
Svåra stunder i relationer och min besatthet av att vrida och vända på känslor tills jag tror mig se alla nyanser. Och havet.
Som oberoende artist, vad känner du är utmaning att nå ut och vad tror du behövs för att fler oberoende artister kan ta plats?
Det är absolut en utmaning att nå ut med sin musik som oberoende artist. För att lyckat med det behöver du både tid och kapital vilket de stora skivbolagen och streamingplatformarna har men är en större utmaning att få till som oberoende. Jag tror att fler mindre musikscener skulle hjälpa oberoende artister att nå ut. Det är dels ett sätt att få lite betalt men skulle också skapa tillfällen att fånga ny publik.
Slutligen, en månad kvar av sommaren. Vad tar du med dig från sommaren 2024?
Att mina vänner är bäst och att jag aldrig ångrar ett bad!