Att ge ut musik idag hänger mycket på att göra saker själv. Skriva låtarna, spela in, vara aktiv på sociala medier och promota. Du är hela produktionskedjan från att så fröt till att ställa den bakade limpan på bordet. Allt där emellan: designa omslag, pitcha låten till radio, Spotify, media, boka spelaningar med mera är ditt jobb.

Då kan det vara skönt att kanske lägga delar av det jobbet på en extern part. I första hand när det gäller musik är det hos PR-bolag som ska jobba för att ge ditt släpp den exponering den behöver för att du ska synas mer.
Här gäller det att vara ödmjuk. Även om det är dina pengar som går åt, så är det inga garantier att det blir just det resultatet som du vill ha. Det är som sagt nästan 100.000 låtar som laddas upp till till de olika streamingtjäsnterna varje dygn, så det kan vara svårt att se skogen för alla träd. Lika mycket som PR-firman behöver jobba, så behöver även du jobba.

Som alla investeringar du gör, så ska du se vad de olika PR-bolagen kan erbjuda dig. Här handlar det inte vad de kan ge dig för resultat, för det vet de inte. Men de kan ge dig en vision hur de anser sig nå det bästa resultatet.
Jag tänkte att jag skulle ger dig några tips innan du väljer PR-bolag och vad du ska tänka på.

Vad ger de för resultat idag?

Om du följer de olika PR-bolagen på sociala medier, så ser du ungefär vilka resultat de når med en release. Ibland är det mycket, ibland nästan inget. Så kommer det alltid vara. Men försök att se mönster i det resultatet som ges.
Vilka sidor är det som tar upp låtarna? Är det samma varje gång? Är det premiär på samma ställe varje vecka eller är det spridda premiärer i både nationella och internationella musikbloggar eller till och med dagstidningar? Är det bara internationella bloggar kopplade till Submithub eller är det bloggar på utsidan den plattformen?

Ser du att det är samma sidor, så skulle du tekniskt sätt kunna skicka till dessa sidor själv. Är det premiär i samma blogg vecka efter vecka, ja men då är det kanske premiären som är nyckeln att du själv också ska komma in där?
Är de internationella sidorna bara de som finns på Submithub, så skulle du kunna skapa ett konto där och skicka direkt. Det är varesig svårt att göra plus att det faktiskt inte ger någon extra tyngd bakom inskicket om det kommer från en PR-firma (ibland kan det till och med vara till en nackdel i världen av allt för anala indiebloggar). Men en bra låt går oftast igenom även utan PR-bolag i ryggen – även om du kommer att få många nej.

Som sagt – se mönster. Är det mer eller mindre samma bloggar och resultat då kan du nog förvänta dig ungefär samma även för ditt projekt. Är det en mix av samma men också säg lokala tidningar, olika internetmagasin, eller ställen som är helt utanför själva musikboxen där du kanske kan få en större spridning, ja då kanske det är mer intressant? Har PR-firman aldrig en enda artist i Nyhetsmorgon, men en annan har det, ja då kanske det är där du ska vara om du tror att du är Nyhetsmorgonartisten. (Väldigt få som är det dock, då det är mest inmutat av storbolagen. Men finns kontakten så finns möjligheten).

Hur många jobb har de?

Här är också en sak att ta i vågskålen. Även om stor erfarenhet betyder bra kontakter, så kan en allt för tjock kalender betyda mindre fokus på dig. Så är det inte alltid. Det finns de som är duktiga på att balansera jobben så det inte blir trafikstockningar. Men det kanske kan bli lite slentriant och man tar snabbaste vägen i mål om man har en fullbokad kalender. Istället för att vara innovativ för att tänka utanför boxen för just ditt projekt.

PR-personen lever dock på detta, så hen behöver många jobb. Inget konstigt alls. Men här behöver du också planera så du inte släpper i perioder då alla släpper musik. På det viset kan få lite mer fokus. Om du är ute i god tid kan du kanske planera med din PR-person så hen har mindre att göra när just du släpper. Sedan kan det ändra sig snabbt. Dagen efter kanske det trillar in 10 andra projekt just den veckan. Men man kan bara utgå från det man vet.

Be om en offert.

Be alltid om offerter. Vad kostar det och vad kan du förvänta dig.
Du är inte kommun eller region, så du kan gå efter det som känns bäst för dig oberoende av pris. Men grundregel är att de som lovar guld och gröna skogar och slår sig för bröstet, är oftast de som du ska vara lite aktsam inför. Alla vet att resultatet kan variera stort. Ett bra projekt för ett år sedan betyder inte ett fantastiskt projekt för dig idag. Ni är olika artister och låtar. Den förra kanske var rätt i tiden, medan du är hopplöst ute trots att du objektivt släpper en bra låt.
Men be om en redovisning över vilket jobb du kan förvänta dig av ditt släpp, under hur lång tid och hur mycket det kostar. Ta inte första bästa offert, utan be om ett par tre olika offerter.
Hör du inte från PR-bolaget inom rimlig tid (vi är svenskar, många kör med tysta ”nej” istället för att ge ett negativt besked, vad man än tycker om det), så är det ingen idé att stånga sig blodig heller. Utgå från det du får in. Det är (förhoppningsvis) PR-bolagets förlust.

Pris?

Alltid svårt att säga vad bra PR är värd.
Ett PR-jobb för en singel kommer sällan att betala sig för en oberoende artist. Det du gör är att investera i ditt varumärke. Här får du likt allt annat väga vad det kostar kontra vad du kan göra själv. Du når ganska många med en Facebook-kampanj på 1000 kronor och 1000 kronor på Submithub är många utskick. Men då ska du göra allt själv och du behöver ha en del kunskap i hur du sätter målgrupp för annonsen.
En PR-person bör ligga mellan fem och tio tusen ex moms för att inte gå back på ditt jobb. Är det mer bör de nå en mycket bredare målgrupp än den du själv tror att du kan nå. Men för att 10.000 investerade kronor ska bli plus minus noll är det i runda slängar 300.000 streams på Spotify om du skrivit låten själv. Kan du nå det?
Lägg med andra ord så mycket pengar som du känner att du är villig att investera i din dröm och varumärke, men var medveten om att du troligen inte får igen pengarna på själva releasen.

Var inte naiv.

Du ska inte förvänta dig guld och gröna skogar. Det är få på utsidan etablerade artister och storbolag som får helgintervju i DN eller sitta i Nyhetsmorgon. Ha rätt förväntningar på det jobb som ska göras.
Men var också kritisk till det jobbet som görs. Är ”vi försökte i alla fall” svaret du vill ha? Eller är det ”jag har skickat till dessa och dessa, här fick vi nej, här fick vi inget svar alls etc”. Det är dina pengar, så du har rätt att veta vad som hänt och inte. Men det är inte PR-personen som skriven artiklar eller gör intervjuer. Finns det ingen som är öppen för det du gjort på andra sidan är det inte deras fel så länge de gick den där extra milen för just dig.

Testa.

Se vad som gjorts och vilka sidor som nåtts. Har du tiden och vill göra det själv så är PR-bolagens sociala medier en bra plattform för att få inspiration till vilka ställen du kan vända dig.
Testa att göra jobbet själv en gång. Vilket resultat fick du?
Nästa gång kan du låta någon PR-person göra det. Blir det samma resultat? Blev det bättre? Här skulle jag säga att det är viktigare att du når en ny publik än fler inlägg. En kombination är självklart att föredra. Men når du ut till en ny publik så har ju PR-personen kontakter som du inte har i dagsläget.
Tänk också att r:et i PR är relationer. Du bygger upp en relation inte bara med din publik, utan också med personen som ska sprida budskapet om dig. Ibland får relationer mogna och det kan ta ett tag. Så ge gärna den PR-person du fastnat för i första gallringen några chanser att leverera. Om du inte får en bredare publik efter ett tag så kanske det är så långt den personen kan ta dig. Sedan får du antingen starta på ny kula med annan PR-person, eller bara köra vidare själv eller fortsätta med den gamle PR-personen likt det där paret som vet vad de får och de är ganska nöjda med det. Men det är nog bra att testa hur grönt gräset är på andra sidan lite då och då. I alla fall i just denna bransch.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011