Tiger startade år 2022 som ett terapiprojekt där de tre musikerna Daniella Binyamin, Oskar Nyman och Joel Isaksson fick utlopp för tankar känslor och sårbarhet. Ett år senare har deras trio funnit sin självklara plats på indiescenen och skapar musik som hyllar livets toppar och dalar. Redan inne på sitt andra album är det tydligt att kreativiteten flödar mellan dessa musikkreatörer. Självklart vill vi ta tillfället i akt att gräva ner oss i Tango i natten och ställde därför lite frågor lagom till släppet.
Aktuella med plattan “Tango i natten” varför denna titel och hur kopplas den till låtarna?
Låtarna på plattan är skrivna från 2021 och framåt. Någon av dom skrevs i samband med förra
albumet men kändes av olika anledningar inte rätt på just den plattan. När vi var på en finlandsfärja på väg mot spelningar i vårt östra grannland (och två av medlemmarnas hemland) bjöds det spontant upp till tango på ett klassiskt färjedansgolv och till en finsk traditionell låt. Det hela var väldigt minnesvärt och resulterade i en, inte helt supernykter, post på sociala medier som fick namnet “tango i natten”. Helt plötsligt kändes det självklart att vårt kommande album också skulle heta det.
Hur skulle ni beskriva de spår ni samlat på albumet, vad betyder och representerar dem?
Det är en samling sorgliga och mindre sorgliga låtar som vi tycker om. De flesta av spåren är
skrivna när vi i bandet åkt till olika stugor på landet för att djupdyka ner i skrivandet. Fokus för
oss ligger alltid på bra låtar, och att skriva något som känns bra just då, snarare än att klämma
in musiken i ett visst fack. Vemodet känns dock alltid centralt. Det finska och skånska (?)
vemodet. Vi touchar våra klassiska ämnen som hjärtesorg, men går också både lite mer
utanför oss själva och längre in.
Hur skulle ni säga att ni vuxit och utvecklats sedan förra albumsläpp?
Till viss del tror jag att vi blivit mindre ängsliga och vågar köra vårt race ännu mera. Samtidigt
finns ju tvivlet där som ett spöke mest hela tiden – i studion, på krogen, i bostadskön etc etc.
Jaja, så får det väl vara!
Finns det någon låt som har betytt extra mycket för er eller har varit svårare att
skriva/färdigställa?
“Nånting stort kommer hända dig” var en låt som direkt kändes speciell. Men det var också en
låt som inte var helt självklar hur den skulle låta. Vi testade olika verser och sinnesstämningar,
där vi alltid utgick från att refrängen skulle vara som den är. Sen vänds och vrids det ju allt som
oftast på detaljer som vi troligen bara själv tänker på. Ska det vara ”dansbandig” växelbas, eller
något mer rakt och pumpande? Vad tycker vi om ad-libs egentligen? Finns det liv på mars?
Vem mördade Palme?
Vems röst är det vi hör på låten Tango i natten?
På låten hör vi Daniellas mammas mans Peters röst som återger en sekvens som involverar
en taxiresa i natten.
Var det något specifikt tillfälle eller händelse som gjorde att ni bestämde er för att skapa ett
album?
Efter debutalbumet Det ljuva livet, eller egentligen redan innan det kommit ut, var det självklart
att köra på och börja planera nästa utgivning. För varje låt hittar nya lyssnare vår musik och då
är det bara att fortsätta!
Hur har ni förhållit er till att ha en “röd tråd” och ett sammanhängande sound på albumet?
Samtidigt som vi ville att albumet skulle bli en fin helhet har vi tillåtit oss att röra oss rätt fritt sett
till sound. Ännu en gång är vemodet, och vårt sätt att skriva, något som fått sätta tonen.
Kanske har vi vågat embrace:a det vi är ännu lite mer på detta album. Gubbigheten,
poppigheten och svagheten för en bra låt.
Hur kom det sig att ni landade på åtta spår, ett relativt kort album?
Det kändes rätt på nåt sätt, hellre ett rätt kompakt album av hög kvalitet än att lägga in fillers
som inte kändes helt rätt av olika anledningar.
Var det självklart från start vilka låtar som skulle föregå plattan och bli singlar, hur gick
tankarna?
Det är ju allt som oftast en kompromiss. Vi hade alla våra favoriter och dom flesta av dessa fick
vara med. Men på något vis har vi i bandet bildat en gemensam magkänsla. När vi pratade om
det och landade i dessa spår kändes det rätt på något sätt.
Hur kompletterar ni varandra som trio (vilka är era styrkor)?
Rent musikaliskt har vi tre rätt starka viljor där Oskar bidrar med en säker producenthand,
Daniella är det självklara frontfiguren med fantastisk röst och grym låtsnickare. Joel älskar
slicka gitarriff!
Kommer ni ihåg det första intrycket och tanken ni hade om varandra när ni träffades?
Joel och Daniella lärde känna varandra på musikutbildningen Musikmakarna i Örnsköldsvik
och det första intrycket var inte negativt, men heller inte kanon. Vi retades ganska mycket
med varandra och hängde inte så mycket. Låter som en ganska mogen relation, eller hur? Men
på nåt sätt med tiden, framförallt när vi båda flyttade till Stockholm, blev vi goda vänner.
Oskar och Joel har känt varandra sen ungefär samtidigt Sverige grävde guld i USA. Då
spelade dom fotboll i samma lag, men lyckligtvis valde dom att gå samman och börja med
rockmusik istället. Det finns en otroligt gullig video på deras första spelning ihop, som man kan
se en del av i videomaterialet till “nånting stort kommer hända dig”!
Vem kläckte idén att starta en trio?
Joel och Oskar har spelat i olika band, och haft olika projekt. Att starta popband på svenska var
något som ännu var outforskat, men som kändes som en kul grej, så det var där idén föddes.
Att Daniella, som vi jobbade med i studion mest hela tiden och på nåt märkligt sätt kände sig
hemma i vår finska cynism, skulle vara med kändes självklart.
I sommar ska ni ut på turné, finns det någon/ några saker ni inte kan vara utan när ni är ute på
vägarna?
På äldre dar har Tigerfamiljen utökats med en och annan bebis som lär få åka med i sommar! I
övrigt är badkläder essentiellt.
Finns det någon speciell rutin eller ritual ni har innan ni ska upp på scenen?
Vi har en riktigt märklig ritual faktiskt. Mycket svårt att förklara…tror vi lämnar det så.
Avslutande fråga, vad ser ni mest fram emot med att komma ut och spela?
Att spela live och möta publiken är såklart grymt och i stunden det bästa som finns.
Interaktionen är fantastisk både för och efter spelningarna. Det är också under spelningsrundor
man märker vilka låtar man behöver skriva härnäst. Vad det behövs mer av för att det ska bli
en så fet spelning som möjligt.