Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Facebook Twitter Instagram RSS YouTube
    PopmuzikPopmuzik
    • Blogg
      • Club
      • Cover
      • Disco
      • Debut
      • Electro
      • Göteborg
      • HBTQ
      • House
      • Indie
      • Intervju
      • Melodifestival
      • Nostalgi
      • Pop
      • Popfavoriter
      • Recensioner
      • R&B
      • Synth
      • Tankar
      • Videor
    • Popcast
    • Konsertkalender
    • Skicka in musik
      • Pressbilder + Pressrelease
      • PR-hjälp
      • Info
      • Integritetsinformation
    PopmuzikPopmuzik

    Anna Grelle – Dirt in the gold

    intervju 23 maj, 2022By Johan Alexed
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Foto: Our Magical Studio

    ”Apple

    Det är snart dags för Anna Grelle att släppa sitt debutalbum Emotional Storms. Den 17:e Juni finns det tillgängligt på de olika musiktjänsterna. Men innan det kommer släpper Anna här singeln Dirt in the gold. En filmisk powerballad med snyggt dramatiskt arrangemang och mörk underton.

    Jag bad Anna berätta lite mer om sig själv och sin musik, vilket hon gör i denna intervju.

    Lite kort, vem är Anna Grelle?

    Jag är en folk-popartist, låtskrivare och musikproducent från Heby, Uppsala län. Just nu skriver jag en masteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet. När jag tar examen i juni planerar jag att börja jobba som bibliotekarie, samtidigt som jag fortsätter att skriva, producera och framföra min musik via mitt eget skivbolag Grelle Productions.

    Vilka artister har inspirerat dig mest och på vilket sätt? 

    Jag har relativt nyligen upptäckt AURORA, och hon har inspirerat mig mycket under processen med albumet. Hennes låt Runaway var en stor inspirationskälla till Crossroad, som jag har skrivit tillsammans med Olivia Ahltorp. När Crossroad var färdig insåg jag att jag ville skriva fler låtar inom samma genre och det blev startpunkten för mitt album. Andra artister som inspirerar mig är Birdy, Ane Brun och Elina. Generellt dras jag till melankolisk, drömsk popmusik med uttrycksfulla sångröster. Jag inspireras också av dessa artisters pondus och självförtroende på livescenen, det skulle jag gärna vilja ha mer av själv.

    Du har skrivit och producerat musik sedan 2014 – på vilket sätt känner du att du vuxit starkare i rollen som låtskrivare och producent på dessa år? 

    Jag upplever att jag inte längre är så beroende av inspiration, utan kan jobba mer metodiskt i mitt musikskapande. Det gör att jag inte är lika rädd för att aldrig mer kunna skriva en ny låt. På senare tid har jag också börjat göra musik i en genre som jag tycker om att lyssna på själv, i stället för att tänka så mycket på vad andra tycker om min musik. Det är väldigt befriande, för det gör att jag kan skapa musik mer på mina egna villkor utan att känna att jag behöver haka på de senaste trenderna. Sedan tog det ganska lång tid innan jag vågade kalla mig själv för musikproducent, men nu kan jag äntligen säga det högt utan att känna mig som en hycklare.

    Du skriver om jämställdhetsprocessen inom musikbranschen i din bio – hur känner du att just musikbranschen kan utvecklas för att bli mer jämställd? Vad behövs mer göras för att skynda på processen? 

    Jag tror att det första steget är att skapa mer kvinnlig och icke-binär representation på mansdominerade positioner i musikbranschen. Det finns till exempel många grymt bra kvinnliga musikproducenter, men de måste få synas mer och bli tagna på allvar. Musikbranschen behöver få upp ögonen för de kvinnor som redan är verksamma musikskapare och ge dem en plattform, så att de kan inspirera andra och skapa positiva ringar på vattnet. Jag tror att det är stora skivbolag och andra med maktposition som kan göra mest skillnad. Det känns som om utvecklingen är på gång, men jag tycker att det skulle kunna gå fortare.

    När började du arbeta på ditt album Emotional Storms? 

    För två år sedan började jag jobba med det mer fokuserat. Sommaren 2020 hade jag ambitionen att skriva och demoproducera en ny låt varje vecka, för att skapa låtmaterial till albumet. Alla låtar som jag skrev den sommaren kom inte med på albumet, men förvånansvärt många gjorde det. Jag har nog aldrig haft en så produktiv period tidigare, det flöt på väldigt bra. Några av låtarna var däremot färdiga sedan innan – Spacewarskrev jag till exempel redan 2014.

    Var det någon av låtarna som blev en större utmaning att få till?

    Jag kämpade en hel del med att få till produktionen av Bully in your head. Det händer ganska mycket i den låten och den är väldigt dynamisk, nästan lite kaotisk. Det var svårt att få plats med alla instrument och att få produktionen att låta så mäktig och stor som jag ville ha den. Men jag är väldigt nöjd med slutresultatet. Jag tror att nyckeln var att låta några instrument hamna lite mer i bakgrunden, vilket inte alltid är så intuitivt när man vill att det ska låta mäktigt. Beatrice Jaksch som har mixat albumet har gjort ett bra jobb med att skapa ett djup i ljudbilden, så att alla instrument får en egen plats utan att konkurrera med varandra. Sedan lyfte produktionen mycket när Isabelle Martin och Johanna Carell spelade in viola respektive fiol på låten.

    Vad skulle du säga är den röda tråden på albumet? 

    Längtan, åldersnoja och olika tidsperspektiv.

    Dirt in the gold är senaste singeln inför albumet. Berätta vad låten handlar om. 

    Den handlar om att leta fel i det som känns för bra för att vara sant. När man är van vid att det alltid skaver någonstans är det lätt att börja tvivla när det plötsligt inte gör det längre. Jag tycker om att vända på ordspråk och koncept så att de får en ny innebörd. I den här låten utgick jag från metaforen ”att gräva efter guld”, men ändrade den lite, till ”att gräva efter smuts i guldet”.

    Hur arbetade du fram låten? 

    Jag började med låttexten och skrev den ganska kronologiskt, från första versen till pre chorus och sedan refrängen. Oftast arbetar jag lite omlott med textfraser och melodier, så när jag hade de första textraderna på plats letade jag efter melodier som passade till dem. Sedan byggde jag på med mer text och melodier. Det var lite som ett pussel, och det finns många röstinspelningar på min mobil med alternativa melodier som inte kom med i slutversionen. Jag tror att produktionen kom in ganska sent i processen, när jag redan hade mycket av stommen till själva låten.

    Med ett album bara en månad bort, hur ser sommaren ut för dig? 

    Det blir lite gott och blandat. Jag ska se AURORA live när hon kommer till Stockholm i augusti – det ser jag verkligen fram emot. Sedan ska jag uppträda lite, jobba på ett bibliotek, läsa en kurs i litteraturvetenskap och förhoppnings hinna ta lite ledigt också!

    ”Apple

    Vad tyckte du?
    Like
    Love
    Care
    Wow
    Previous ArticleAJ Wander – Blue lights
    Next Article Therése Neaimé – Fools gold
    Johan Alexed
    • Website

    Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i allmänhet och husgudarna är inga mindre än Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt jag vill lyssna på mer än en gång.

    Poptips

    intervju

    Vionavega berättar mer om singeln All my fault

    country

    Mimi Werner – Your Love

    intervju

    Isak Danielson om nya singeln Good things come to those who wait

    intervju

    Erik Odsell reflekterar kring mänsklighet på nya albumet Human

    Mest besökta inläggen just nu
    • Maja Kristina - Neighborhood
      Maja Kristina - Neighborhood
    • Michael Rolin - Ack du sköna sommartid
      Michael Rolin - Ack du sköna sommartid
    • Folke Nikanor + Vasas Flora Och Fauna - Viking Leonella
      Folke Nikanor + Vasas Flora Och Fauna - Viking Leonella
    • Duo Ina - I've been waiting
      Duo Ina - I've been waiting
    • Linn Cervell - Introspection Collection
      Linn Cervell - Introspection Collection
    • BBY LIZA - Boy U Trippin
      BBY LIZA - Boy U Trippin
    • Noah Gerstenfeld + Joanna-Maria - Saknar, ser, hör dig
      Noah Gerstenfeld + Joanna-Maria - Saknar, ser, hör dig
    • Popmuziks Popfavoriter – vecka 25
      Popmuziks Popfavoriter – vecka 25
    • A Choir of Ghosts - Eliza
      A Choir of Ghosts - Eliza
    • De bästa låtarna från 90-talet
      De bästa låtarna från 90-talet


    Följ bloggens spellistor
    Popmuzik på Twitter
    Mina tweets
    Popmuzik på Instagram
    • Johan och Sebastian listar tillsammans tio av veckans popfavoriter i bloggen. 
Hitta dina nya favoritlåtar tillsammans med oss. ❤️🎧
    • Popmuzik har följt Elin Blom och hennes Felin sedan mitten av 10-talet och artisten har flitigt lyfts fram i bloggen sedan dess. I fjol släppte Felin albumet Heroes & Villains och i veckan uppträdde artisten på West Pride här i Göteborg. 

Vi sågs hemma hos mig på Eriksberg för att snacka om Pride, jämställdhet och miljöengagemang. Om att vara oberoende artist och låtar som haft en stor påverkan på Elin genom åren. Samt en del om finska Junior Eurovision Song Contest, svenska Idol och tankarna kring Melodifestivalen. 

Det blir som vanligt ett närgående och öppenhjärtligt samtal där artisten får stå i fokus. 

Du hittar avsnittet i din poddapp. 
Trevlig lyssning.
    • Snart är det Midsommar, sedan går vi mot mörkare tider igen. 
Men först ska Johan och Sebastian lista fem var av sina popfavoriter från den gångna veckan, så du har några sköna nya låtar att fylla din spellista med.
Du hittar listan i bloggen. Trevlig lyssning. 🎧
    • Idag är det dags för bloggen att gratulera The Fur. 
Artisten släppte för exakt ett år sedan singeln Americana, vilket han firar med att släppa den emotionella EDM-singeln The Light.

För att sammanfatta året som gått bad jag The Fur berätta om resan som varit och vart han är på väg i en intervju som du kan läsa i bloggen. 

Foto: Nina Andersson Voight
    • Med ett rörande budskap och trollbindande röst försätter Kim Vestin oss i ett tillstånd av bitterljuv melankoli när hon släpper singeln Apple of your eye. Ljudbilden är organiskt driven och refrängen kraftfull med en omedelbar hook. Strax innan releasen passade vi på att ställa några frågor till artisten om denna lysande låt.
Du läser intervjun i bloggen.

Foto: Love Sivik
    • Om du klickar dig till bloggen hittar du en recension av gårdagens konsert med Pet Shop Boys.

    Följ oss på Insta


    Buy me a coffee
    Skicka musik till Popmuzik

    Jag har valt Patreon som plattform för den som vill stötta eller skicka musik till bloggen.
    Som Patreon hjälper du bloggen att överleva samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma. Det är bara de inskick som kommer från Patreons som vi garanterat lyssnar på och återkopplar om.
    Välj bara vilken nivå utifrån hur regelbundet du planerar att skicka musik till bloggen eller hur mycket du vill stötta.
    Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här.

    Du som Patreon gör det möjligt för bloggen att fortsätta lyfta fram bra och spännande artister och deras musik.

    Tack för att du väljer att bli Patreon-medlem.

    Become a Patron!
    Send music to Popmuzik

    I have chosen Patreon as a platform for those who want to support or send music to the blog.
    As a Patreon, you help the blog survive while you can submit new songs and artists to discover. It is only the submissions that come from Patreons that we guarantee we will to listen to and give feedback on.
    Just choose which level based on how regularly you plan to submit music to the blog or how much you wish to support.
    You can read more about the blog's Patreon here.

    You as Patreon make it possible for the blog to continue to highlight great songs and exciting artists.

    Thank you for choosing to become a Patreon member.

    Become a Patron!
    Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
    Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
    Facebook Twitter Instagram YouTube RSS
    Musikinspiration från Göteborg sedan 2011.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.