Äntligen är Axel Schylström tillbaka med en lysande ny singel på svenska. Den här gången är det ännu mer personligt och nära när han sjunger rakt och ärlig till sin livs kärlek och tillika modern till deras kommande dotter. Produktionen är organisk och känslan går rakt in i själen. Nackhåren reser sig och gåshuden knottrar sig. Här berättar Axel mer om Forever Yours.

Popmuzik Podcast

Idag släpps singeln Forever Yours vad betyder den för dig?

– Mycket! Den är väldigt personlig och tog ganska lång tid att bli ”nöjd” med. (Är nog faktiskt inte ens nöjd än, det blir jag aldrig)

Kommer du ihåg hur låten skrevs?

– Absolut. Denna har jag skrivit & producerat helt själv i mina lilla studio. Jag hade ett litet embryo i mina röstmemon som hade legat där i säkert ett år. Sen när jag lyssnade igenom det fick jag feeling. Men texten och prouktionen tog lång tid att slutföra, jag jobbade på tre helt olika skisser med olika text & produktion.

Hur blev det en engelsk hook i en svensk låt? 

– Jag tog egentligen fram den här som en engelsk skiss till ett annat projekt med en annan artist. Men tyckte att det blev lite för mycket ”jag” för att ge bort till någon annan. Så jag beslöt mig för att göra en svensk grej till mig själv istället – och då hade hooken redan satt sig så tydligt i huvudet att jag inte kunde byta ut den.

Vad är det viktigaste elementen i låt för dig?

– För mig är text & budskap primärt. Jag har kommit till ett stadie där det inte finns någon poäng i att ge ut en låt som inte handlar om någonting, oavsett hur hittig eller hookig den är. Jag vill att man omedelbart ska förstå vad mina låtar vill säga. Sen är produktion & dynamik alltid viktigt för att få fram budskapet.

Du ska snart bli pappa, stort grattis! Vad är är känslorna inför den kommande fadersrollen?

– Känns fantastiskt. Har nog inte riktigt förstått det än. Men det ska bli kul att bli kär igen.

Har lyckan inför föräldraskapet påverkat ditt musikskapande på något sätt?

– Nej, jag tror inte det. Inte än i all fall. Mer att jag är lite stressad över att jag vill få klart många grejer innan i sommar, för då vill jag spendera mycket tid med min dotter.

Soundet är atmosfäriskt och organiskt hur har ni kommit fram till den här ljudbilden?

– Åter igen, jag provade denna i många olika tappningar. Vanligtvis brukar jag ha en eller flera referenser att producera utefter, för det är mycket enklare. Men jag hade ingen här, vilket gjorde att arbetsprocessen blev lång, utforskande och ganska frustrerande. Sen bara blev det som det blev. Fokus för mig var att texten skulle få tala.

Jag är en sucker för stråkar, var det ett självklart val? 

– Samma här. Så ja, det var det. Det kommer vara mycket stråk i mina kommande låtar också.

Vi byter lite riktning, i år var du med och skrev Tehoz bidrag Som du vill. Förväntade du dig den framgången? 

– Nej, verkligen inte. Jag älskar ju låten, men jag hade ingen aning om att Theoz var så jävla duktig och karismatisk på scenen. Det är ju sånt som avgör i Mello. Och det kom som en positiv överaskning.

Minns du hur bidraget skrevs? 

– Ja, det var faktiskt en låt till mig från början som aldrig blev 100% färdig. Jag tror vi skrev första skissen typ 2018. Så den har bara legat och dammat, sen när jag lyssnade igenom gamla demos en dag så tänkte jag att denna kunde passa till Theoz. Så vi skrev klart, gjorde en ny produktion – och det bara satt.

Kommer du ihåg vad känslan var när vokalerna, mixen och mastern var klar? (Hit?)

– Haha, ja. Jag satt i bilen när jag fick mastern. Jag brukar vara ganska negativt inställd till att kasta in en helt ny producent i en ganska färdig låt (Jimmy Joker i detta fall) – men ja jävlar, jag bara garvade när post-hooken drog igång.

Var det någon skillnad i känslor att se någon annan framföra en låt du varit med och skrivit kontra att framträda själv?

– Det är det ju så klart. Det fina är att när man står ”vid sidan” av scenen får man precis samma lycka vid framgång, men mindre smärta vid motgång. Så det är en lite säkrare roll att ha kan man säga. 

Blir det någon come-back för dig i mello tro? 

– Jag vet inte. Jag känner ju att OM jag skulle vara med igen så skule jag vilja gå för seger & Eurovision. Och vinna gör man ju absolut inte med de svenska visor jag släpper nu. Så i så fall med en typ av låt som man aldrig sett mig göra förut.

Jag förstår att det är mycket som händer det här året, men om vi fokuserar på musiken. Vad kan vi förvänta oss av 2022? 

– Det kommer att komma ganska mycket musik. Vissa ganska oväntade grejer också. Och sen kommer jag åka på en ordentlig turné till hösten. Skitkul!

Avslutande fråga, vad är det bästa tipset du kan ge till andra musiker som vill lyckas/livnära sig på sin musik? 

– Man kan ju prata om talang, hårt jobb och så vidare – men det fattar väl alla. Så jag skulle väl säga att det är sjukt viktigt att vårda sina kontakter. Var alltid schyst och professionell i alla sammanhang och mot alla. Det är sånt som gör att man kan fortsätta bygga sin karriär. Man vet aldrig vem som kan ha en ingång till dig i framtiden. 

Det har nog varit en framgångsfaktor för mig. Jag tar alla gig, sessions, möten osv på stort allvar och är alltid förberedd.

Vad tyckte du?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Popmuzik Lover Patreon
Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Svensk Pop Apple Music

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla de musikinskick och förfrågningar vi får från våra Patreons. Som Patreon stöttar du bloggen samtidigt som du kan tipsa om nya låtar och artister att uppmärksamma.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. As a Patreon, you support Popmuzik while also being able to submit your songs to the blog.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011