I våras debuterade Hanna Ferm på svenska med singeln För Evigt. En låt som sedermera blivit en enorm succé och mottagits med öppna armar av hela svenska folket. Låten har har i skrivande stund sålt dubbel platina, puttat ner ABBA från svensktoppen och strömmar fortfarande flitigt Spotify. Vi kan lugnt säga att språkbytet var ett djärvt, men lyckat val för Hanna som nu verkar ha hittat sig själv och sitt artistiska uttryck. Idag är det dags för en nya singeln Flyg, Fula Fluga Flyg. Här får vi återigen fullkomligt lysande pop med stark melodi och omedelbar hook. Det luktar hit lång väg! Dagen innan släppet ringde vi upp artisten för att prata om nya låten, vägen hit och framtidsplanerna.

Aktuell med nya singeln Flyg, Fula Fluga Flyg som del av Spotify Studios it’s Hits. Vad handlar den om? 

Jag skulle säga att den är lite av ett break-up anthem där man tillåter sig att känna alla jobbiga känslor. Allt från frustration, ilska och tårar ryms här, men samtidigt som känslorna stormar finner man ändå en frihetskänsla i att få skrika rakt ut.

Titeln är en riktig tungvrickare så jag bara måste fråga om den var svår att sjunga in?

Det har faktiskt aldrig varit ett problem att just sjunga, däremot att säga. Men låtens refräng föll sig rätt naturlig.  

Kommer du ihåg hur idén till själva hooken föddes?

Ja, först var det nästan som ett skämt och mer på skoj att det passade så bra att sjunga just flyg fula fluga flyg. Då jag gillar ironi väldigt mycket så kände jag efter ett tag att vi skulle köra på den idén. Därefter la vi även in ett beep i prodden precis innan refrängen, vilket på gör att hela reffan blir en lång censur för vad man egentligen hade velat säga, men inte kan. 

Jag förstår, det är även en ganska cool synt i bakgrunden som låter lite som en fluga, är det meningen? 

Precis, jag har faktiskt för mig att det var bland det allra första sundet som vi lekte med och som också födde hela idén med en fluga. Så låten är egentligen bara rolig och kul vilket i mitt tycke är the way to go. 

Hur var det att skriva med Myra Granberg, Andreas Moe och Anton Engdahl? 

Det var supernice! Men faktiskt andra gången jag skrev med dem. Det krävs en ganska härlig dynamik för att komma fram till en så knasig refräng som i den här låten. Med det sagt var det högt i tak, vilket för mig är hela nyckeln till låtskrivande. Att skriva med folk som förstår en brukar ofta bidra till att man kan spinna vidare på samma typer av idéer och ge varandra olika insikter. Särskilt nu med mitt projekt på svenska är det viktigare än någonsin att det känns 100% jag. Texterna är på så sätt en reflektion av hur jag skulle prata och känna. 

Var det häftigt att spela in på Spotifys lyxiga studio?

Ja verkligen! Hela kontoret är så häftigt, det var faktiskt första gången jag var där. Extra kul var det för att vi spelade in så mycket live-instrument. Bara att se var alla sladdar skulle kopplas in i alla analoga grejer var så mäktigt (haha). Det är alltid kul att se studios där det finns 73 olika syntar istället för en. Det gör det så mycket svårare att välja…

Foto: Annika Berglund

Du släppte några låtar på engelska däribland Sweet Temptaion som jag tyckte var grym. Sedan bytte du språk till svenska. Vad låg bakom detta?

Framförallt så var det pågrund av att jag kände att jag stod och stampade där jag var. Mitt mål har aldrig varit att exempelvis vara med i Idol eller Melodifestivalen. Det är erfarenheter jag sett som språngbrädor för att ta mig vidare. Jag säger ofta i intervjuer eller till vänner att min målsättning alltid är att komma vidare och inte förbli på ett ställe. Jag vill hela tiden utvecklas, testa nya saker och nå nya höjder. Så den positionen jag hade i musikbranchen, på skivbolaget och i stort sett överallt innan pandemin gjorde att jag kände mig lite fast. Något som resulterade i en önskan att göra en drastisk förändring. Men jag har ärligt varit lite anti att skriva på svenska just för att det känns som det är så många som byter språk. Jag ville inte byta språk av den anledningen att det var populärt. Men i och med pandemin fick jag en chans att stanna upp och ställa mig frågorna om hur jag mår, vad jag gör och vad jag vill. Något som resulterade i att jag skrev otroligt mycket låtar och även började pröva skriva på svenska. Allt föll sig relativt naturligt på en gången men mycket tack vare att jag sjungit mycket på svenska när jag var mindre. Det är liksom ens modersmål och man känner så otroligt mycket mer när det uttrycks på just svenska. Men såklart var det väldigt läskigt att öppna upp och våga eftersom det blev väldigt personligt. När jag tillslut vågade märkte jag dock att jag kunde få fram mig själv på ett sätt som jag omöjligt kan på engelska.

Det fanns alltså aldrig någon inställning från mitt håll att testa om musiken blev bättre på svenska, utan jag skrev helhjärtat i ett halvår. Därefter kände jag starkt att jag ville börja ge ut låtarna eftersom jag kände att det var det bästa jag gjort. Men samtidigt som det svenska låtskrivandet utvecklats har faktiskt även det engelska vuxit. Går jag tillbaka och skriver på det språket nu märker jag att jag även där lärt mig att det går att vara exakt mig själv även på engelska. Innan har det många gånger känts som en annan person när jag skrivit på engelska. Så jag har äntligen hittat min grund-core och även fått mer självförtroende som låtskrivare. Att det därtill har gått så bra första gången jag släpper något som känns så pass mycket jag själv är en otrolig bekräftelsen och respons på att folk gillar det. 

Skulle säga att du hittat din riktning bättre på svenska då?  

Absolut! 

Om vi fortsätter prata om det varma mottagandet av För Evigt hur känns det?

Det känns helt otroligt, det är verkligen jag i en låt och det är en jätte personlig text för mig. Det är liksom så jag är som människa och hanterar mina problem. Lite med en klackspark och dansar bort mina bekymmer istället för att ta tag i dem. Så att jag har lyckats förmedla den känslan till så många andra som även hört av sig och sagt att låten betyder något för dem är mäktigt. Vilket i slutändan gett mig mer självförtroende att lita på mig själv. Det blev lite som ett direkt kvitto på att så fort jag gjorde som jag själv ville så gick det väldigt mycket bättre. 

Kände du på en gång att låten hade något speciellt?

Ja, det gjorde jag nog och har gjort hela tiden. Men inte att den nödvändigtvis skulle betyda något för någon annan. Utan mer att jag har gillat låten extra mycket och omedelbart fick tydliga bilder i huvudet av vad jag ville att den skulle handla om. Just att det lite lekfulla och ironiska kontrasteras mot heart-break bestämde jag på första sekunden. Därefter försökte jag bara formulera det på bästa sätt, vilket faktiskt bara flöt på från första stund. Så med För Evigt har det inte varit några konstigheter alls och jag har verkligen behandlat låten som min lilla bebis. Något som såklart gjorde mig extra nervös när den skulle släppas. Men all respons jag fick gjorde mig helt rörd verkligen. 

Ja helt klart en stark debut. Vad var första tanken när du såg att du petat ner ABBA från Svensktoppen?

Jag tänkte nog mest att det var roligt. Men mer som rubrik. Jag personligen är ett stort ABBA-fan även om jag inte är född under deras storhetstid så är musiken lika viktig. De är otroligt mäktiga och jag har lyssnat på deras musik hur mycket som helst, så att överhuvudtaget vara bredvid deras namn känns så häftigt! 

Det kom även in en video till För Evigt med riktigt coola kläder och pasteller. Var du med och tog fram konceptet till den? 

Ja, sen blev det kanske inte exakt som vi tänkt oss i slutet. Vi var en liten grupp som hade en tydlig vision i början men allteftersom ändrades den. Vilket såklart inte behöver betyda att det blev bättre eller sämre, men som alltid med mig blev det lite mycket på slutet och lite stressigt. Men det brukar alltid lösa sig på något sätt. Det är därför jag aldrig lär mig att vara i god tid, för det löser sig ändå (haha). Men själva grundtanken var att få fram kontrasterna mellan det färgglada och uttråkade smått ironiska. Jag gillar verkligen att det i videon finns så mycket tolkningsmöjligheter och att vi fick fram mycket olika känslor. Något som även det är en direkt spegling av mig själv, det är sällan jag bara är fylld av en feeling rakt igenom. 

Därefter kom Aldrig Nånsin, vi måste bara reda ut frasen ”Jag e lite lonely och lite lite hmmm..” Vad står hmm:et för? 

Kåt (haha). Nä men jag vet faktiskt inte, vilket samtidigt varit lite grejen. Vi testade en hel del saker och kom i slutändan på att vi lämnar det åt fantasin och upp till lyssnaren. Vad än den som lyssnar hör passa. Men det kan även tolkas som att man själv inte riktigt vet och inte behöver veta vad man vill säga heller. 

Foto: Annika Berglund

Vilka är dina största inspirationskällor när du skriver musik? 

Livet! Mitt liv, mina vänners liv men även samtalsämnen med tjejkompisar. Vilket jag tycker är riktigt kul att spegla. Det som jag diskuterar med mina tjejkompisar är många gånger även sådant som alla kan relatera till i min ålder. Så för mig är det viktigt att hitta en vinkel som känns up-to-date. I exempelvis För Evigt så förmedlar jag känslan av att nästan inte bry sig om kärlek längre eftersom längtan är så pass stor och pressen så påtaglig. Och den typen av känsla och ämne ”att känna pressen av kärlek” kan jag tycka att inte så många skrivit om. De flesta låtar handlar om lycklig kärlek eller olycklig kärlek, så det är kul att vara någonstans där mittemellan. 

Skulle man kunna säga att det är din styrka som låtskrivare och artist att du utforskar nya ämnen att skriva om då? 

Det kan absolut vara en styrka. Men sen tror jag det handlar väldigt mycket om att vara sanna mot sig själv. Jag sjunger och skriver så som jag pratar i vardagen, min melodi- och musikstil är själv något jag skulle lyssna på. Om jag går tillbaka några år har jag tidigare släppt saker på engelska som inte ens jag själv hade lyssnat till på Spotify. Så vad jag egentligen gör nu mera är att skriva till mig själv och mina bästa kompisar. Jag vill skriva låtar som mina bästa vänner relaterar till och blir glada eller på något sätt berörda av. 

Hur skulle du sammanfatta din musikaliska resa från att stiga in i jury-rummet tills idag?

Omtumlande! Där jag hela tiden fått lära känna branschen. Jag har sjungit väldigt mycket hela mitt liv, men att komma in i musikbranchen och pendla upp till Stockholm, hålla koll på skolan och hela tiden flänga fram och tillbaka är svårt. Särskilt som ung oerfaren tjej, så det har varit extremt svårt att förhålla sig till vad andra säger. Min karriär startade från skolbänken, där jag blev tillsagd vad jag skulle göra och i musikbranchen liksom i skolan bygger det lite på hierarki. Att utveckla sin egen röst och komma till insikten att våga tro på sig själv har tagit tid. Men när jag själv insåg det har musiken blivit roligare både för mig, men även alla runt omkring mig. Ett tips till alla som vill göra samma typ av resa som mig är att våga tro på sig själv. Våga stanna upp ett tag och känna efter utan att påverkas av vad alla andra säger. Det gör man ändå tillräckligt. 

Utifrån vad du tidigare sagt kan vi då klassa Melodifestivalen som ett avslutat kapitel? 

Ja! Möjligtvis en comeback när jag är sådär 50 och får feeling. 

Kan vi förvänta oss en EP på svenska i närtid? 

Aa… men det skulle jag nog säga. Från början var faktiskt tanken att göra ett helt album och det skulle ges ut ganska snabbt. Men eftersom det gick så pass bra med först singeln så kände jag att det var roligare att skriva mer låtar och inte stressa. Min initiala tanke med albumet var mer att visa att jag inte skulle släppa en singel och vara klar med det svenska projektet. Men nu när jag hittat min stil vill jag fortsätta utforska och göra en platta som är 100% jag och är fylld med massa små bäbisar. Men Flyg, Fula Fluga Flyg är ju faktiskt redan tredje singeln, så en EP känns inte helt långt borta. 

Några planer på turné? 

Ingen officiell, men vi planerar något till våren vilket jag är så taggad på! Jag ska dock göra P4 Musikplats Stockholm nu i nästa vecka. Där blir det 20 minuter musik och sen kanske lite gäst-spelningar i höst/vinter. 

Är det i P4 vi ser dig härnäst då? 

Ja det är nog där, eller på min Instagram. Eller ännu bättre på Spotify! 

En avslutande fråga, du har redan varit inne och nosat på det. Men vad är det bästa tipset du kan ge andra musiker som vill lyckas med sin musik? 

Framförallt som jag redan sagt att våga lita på sin inre röst så pass mycket att man delger den med andra. Det är nog det enda sättet man får andra att känna något i sin musik. Men sedan även våga testa på olika saker. Många har olika åsikter om mig och mitt artisteri just för att jag gjort de ”lökigaste” sakerna till de ”creddigaste”. Men just där jag befinner mig nu i min karriär vill jag vara lite mer selektiv och positionerna mig där jag känner att jag vill vara som artist. Men man ska inte stirra sig blind på saker för mycket utan göra det som är kul. Bry dig inte om vad andra tycker! 

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011