Thomas Stenström är som bäst när han drar ner på tempot och sjunger från hjärtat på nya albumet Spring Baby Spring. Här skänker sångaren oss några av sina finaste låtar från hela karriären. Samtidigt blir vissa av låtarna på albumet något som bara pågår och inte riktigt lyfter. På det hela blir det dock ett album där Stenström visar vilken mångfacetterad artist han ändå är.
Att 2021 kommer bli ett viktigt år för Thomas Stenström råder ingen tvivel om. Han inledde det med att reklamen för cancerfonden rullade på TV med låten Ser du månen där du är ikväll? (Tillsammans igen). Sedan stod det klart att hans kulle vara med i Så Mycket Bättre. Då snackar vi inte en gästartist som dyker upp i ett par avsnitt och levererar några låtar innan det är dags att dra vidare. Nej Thomas är värd för årets upplaga tillsammans med Melissa Horn. Så han kommer att synas varje lördag fram till jul.
Till det följer han upp albumet Dreamer från 2019 med Spring Baby Spring. Ett album som får lägga grunden till de post-coronakonserter vi nu kommer uppleva.
Den röda tråden på albumet känns som en kärlekskrank Stenström som minns tillbaka på ögonblick tillsammans med den där någon som inte längre är vid hans sida. Det skapar ett vemodigt skimmer över albumet och många av låtarna, något som jag uppskattar.
Själv tycker jag albumet blir som mest intressant när Thomas drar ner på tempot och sjunger från sit hjärta. Som på Det när nog aldrig för sent för oss två, Nätterna eller Silverblå. Absolut bäst blir det på Gator utan namn som skulle kunna bli Stenströms främsta epos där sångaren visar att han är en fantastisk berättare.
Sedan är inledande Spring baby spring och avslutande Hej hallå! sådär lysande Stenström pop. Just den senaste är ju som en Slå mig hårt i ansiktet 2.0 och jag tror dessa kommer bli galet bra live.
Det som dock inte får en del av låtarna att lyfta för mig hela vägen, som Göteborg eller Taxi taxi, är att de får en tendens att mest pågå. De är inte onödigt långa. Nej, Thomas har den goda smaken att skapa låtar som är lagom pop-långa. Men för mig är det sällan frågan om hur lång en låt är, utan hur lång den känns. För mig så tar dessa låtar ett varv för mycket som inte direkt lyfter låtarna. Sedan är är ordet (eller förkortningen) GBG aldrig snygg i sång. Många har försökt, men ingen har lyckats än.
Om man bara väljer bort ett par, tre låtar så blir Spring Baby Spring en bra pop-platta. Där Stenström kan få oss att pendla mellan vemod och eufori. Men mest vemod. Det är ju ändå där han är som bäst.