Myra Granberg är artisten som inte kompromissar med sitt sound. Med en tydlig vision om vart hon vill och hur det ska låta har hon gått från nykomling till stjärna på nolltid och rättmätigt så. Genom att blanda svenska och engelska på ett nyskapande och helt unikt sätt har artisten trollbundit oss med hit efter hit. Singeln Loose my mind har varit min absoluta favoritlåt i sommar och så även svenska folkets. Efter flertalet veckor som etta på Svensktoppen och en rad bejublade framträdande i sommar släpper nu äntligen artisten sitt debutalbum ANDRA SIDAN ÄR NI KLARA. Artisten förklarar albumet som en sammanfattning av hennes förflutna på 10 låtar där det visas mer hud än någonsin förut. Några dagar innan releasen ringde jag upp Myra och pratade processen bakom albumet, känslorna inför släppet och framtidsplanerna. Här lär vi känna Myra Granberg ännu lite bättre och kliver in i hennes värld som låtskrivare, sångare, artist och producent. 

Hej Myra, hur är läget? Det är ju en riktigt stor vecka den här veckan.  

Ja, det känns riktigt stort och mäktigt, en förväntansfull och pirrig vecka skulle jag säga. Jag är ju också livrädd på ett ungefär ska erkännas. 

Jag förstår, så den klassiska sportfrågan; Hur känns det? Blir sammanfattningsvis pirrigt och skräckblandad förtjusning? 

Exakt. 

På vilket sätt är det skräckslaget? 

Ja, men när man har vårdat en sån här liten fågelunge som nu ska få flyga ut och möta resten av världens alla åsikter och tankar så ska det bemötas på något sätt. Men jag hoppas att folk kommer gilla det, men samtidigt vet man aldrig. Jag har i alla fall poured my heart out och ansträngt mig. Men oavsett hur mycket man släppt kan jag tänka mig att känslan av pirr aldrig kommer försvinna. 

Jag förstår, och det kanske blir ännu mer känslomässigt när du som musiker och kreatör ska visa upp ditt känsloliv genom text? 

Absolut det blir det, och det är klart att jag är en kreatör och känslig så sätt. Men någonstans handlar det också om att människor ska gilla det. Gör dom inte det så är det lite svårt att få det att rulla. 

Precis så är det, men har albumet planerats länge och varit i pipeline ett tag?

Jag påbörjade albumet för snart ett år sedan och det har varit klart otroligt länge nu. Främst på grund utav att jag och mitt team på skivbolaget gillar framförhållning och att få jobba igenom saker. Men också för att få tid att få ut singlarna innan albumet kommer. Så albumet har varit klart sedan i februari egentligen. Med andra ord har det funnits med ett tag och jag har levt med det, men kanske inte lyssnat på det i ett år utan pausat lite också. Det har på så sätt varit ett långt projekt, även om det kanske inte varit aktivt hela tiden, rent kreativt skrevs det faktiskt på några månader. 

Ja, det har ju varit ett svårt musikår att släppa album också…

Absolut, sen kanske inte jag har tagit så mycket hänsyn till det utan kört på med släppen. För jag hann ju inte vara ute och turnera och känna den riktiga nedstängningen på samma sätt. Som ny artist har det mest känts viktigt att få ut något överhuvudtaget. 

Men i sommar har du ändå fått möta din publik lite, så hur har det varit? 

Ja precis det stämmer och det har varit helt galet. Det kanske är först då jag har fattat att någon lyssnar på låtarna. De där siffrorna på en dator betyder ju inte så mycket egentligen, mer än att skivbolaget blir glada (skratt). Men det har varit väldigt häftigt att få träffa de som lyssnar och att de sjunger med i alla delar av låten.  

Jag förstår, det är ju en riktigt häftig känsla såklart.  

Men åter till albumet då, För som jag förstår det är detta ett album om att komma ut på andra sidan. Så vad skulle du säga att det här albumet betytt för dig på ett personligt plan? 

Det betyder väldigt mycket jag har tyckt att det varit väldigt skönt att få skriva av mig i alla låtar. Det känns också som att jag verkligen fått prata om de saker jag gillar att prata om och som ligger nära hjärtat. Det är tio spår av olika insikter och år utav bearbetning av massa olika saker. Så det känns väldigt skönt att få vara personlig i det hela. Och framförallt låta dem som lyssnar lära känna mig på ett annat sätt än vad som hinns med när det bara är singlar.  

Kan man säga att vi får en annan helhet för din artistprofil? 

Ja exakt, men även person. I detta projekt på svenska och i mitt egna namn så blir det väldigt nära och personligt   

Alla historier och låtar på albumet är såklart ”viktiga” för dig men finns det någon låt som ligger extra nära om hjärtat?

Det finns två låtar en är Liten & Lost, den andra låten heter Småstadskids. Båda låtarna pratar väldigt mycket om min uppväxt och saker jag känt med mina syskon men också gentemot min lilla hemstad. På så sätt speglar de verkligen de känslorna och har varit så förlösande att skriva. Just den typen av innebörd känns väldigt roliga att få skriva om och skönt att dela med sig av.   

Har resan från småstad till storstad påverkat dig mycket? 

Jag har ju bott i stockholmskrokarna i sju år, men jag skulle säga att jag ändå alltid kommer vara en småstadsmänniska by heart. Det är också varför jag har valt att bo i Nacka där jag har lite mer natur och sjöar. Jag gillar stillheten i det hela. 

En skön tillflykt från storstadslivet kanske? 

Lite så för jag gillar verkligen balansen, sen har jag provat annat också. Jag hade en runda där jag och min kille flyttade till Blekinge för vi var trötta på Stockholm. Men jag insåg ganska snabbt att man BARA fick småstad där (skratt). Och det var inte heller så kul, så jag gillar nog egentligen att få ta del av båda delar. 

Okej, jag förstår ändå ganska rimligt ju. Om vi nu byter fokus från artist till producent så har du även där en stor roll. Så hur viktigt är det för dig att ha varit med och producerat? 

Det ska sägas att en låt som även kommer vara push-singel för hela albumet First aid kit har jag inte producerat. Vilket är lite spännande. Men det handlar nog egentligen om kontroll. Jag känner främst att jag vill förverkligar mina idéer och visioner utan att behöva kompromissa. Att slippa förklara sin vision för någon annan har även gjort att jag vuxit in i producentrollen. Just i en artistroll så tycker i alla fall jag att de påverkar soundet så pass mycket att behöva jämka. Till den grad att jag i tidigare projekt inte känt att mina idéer nått ända fram. Men just First aid kit var den sista låten som kom till och även väldigt sent in i album-processen. Vi hade egentligen tio låtar färdiga men vi strök en annan låt för jag kände att den här måste med! Och då var det så himla härligt för att Erik Eli verkligen bara nailade det utifrån den visionen vi hade snackat om. Det var var en sån befrielse att bara kunna säga, gör din grej, för du har ju det redan! Så samtidigt har jag inställningen att, varför ska jag ta över en prodd som är bra bara för att vara den som producerar? Så sätt har jag inget behov av att hävda mig. Det är väldigt fint att få utveckla ett sound själv, men när det börjar stabilisera sig och etablera sig så har jag absolut inget emot att det är någon annans hantverk som ligger på låtarna. Det känns faktiskt ganska frigörande att kunna släppa den kontrollen. 

Skulle man då kunna säga att du lärt dig av albumprocessen att släppa lite på kontrollen över podden? 

Ja lärt mig, eller landat i snarare och låta musiken ta vägen dit den ska ta vägen. Många gånger handlar det inte om att någon gör det bättre eller sämre på låtarna som Carl Wikström Ask varit med och producerat har vi helt enkelt bara delat samma vision. Så det viktigaste är att alla tycker det är jäkligt nice och att man tar det dit man känner. Sen blir jag ju oavsett ett slags veto i slutändan som artist och där har väl jag känt att det många gånger är skönare att få göra det själv än att behöva förklara sin vision. Eftersom den alltid är abstrakt och konstigt.  

Det låter som du ändå träffat människor på resans väg som förstår vart du vill någonstans då? 

Precis, det känns väldigt skönt och det blir en mer avslappnad och lekfull stämning om jag kan säga till andra att göra sin grej och veta att de delar min idé om sound. Men sen är det skönt att veta att jag kan prodda själv för det kan bli en väldig stress om det bara hänger på någon annan att producera ens musik. Nu kan jag mer gå in med inställningen att skiter det sig så kan jag ändå göra det själv liksom.  

Det är helt förståligt och som du säger en frihetskänsla att ändå veta att du kan själv. Och för mig utstrålar ditt artisteri just power, du skriver, producerar sjunger och framför dina egna låtar i en bransch där det tyvärr fortfarande är mycket män. Så hur är det att vara kvinnlig musiker och verka i branschen? 

Jag försöker fokusera så lite som möjligt på att jag är kvinna och även få folk i min omgivning att fokusera så lite som möjligt på det. Någonstans är grundidén inom feminism att vi inte ska behöva prata om vad det är för kön på personen. Men det är klart att det kan vara lite känsligt ibland och jag undrar om situationer när det är mer motstridigt eller jag blir ifrågasatt handlar om att jag just är kvinna. Det är många som många gånger frågar om jag verkligen gör allting själv. 

Ifrågasättande för att du just har så många grejer under ditt artist-paraply som du sköter själv då? 

Ja men precis, de kan ställa samma fråga flera gånger och då kan en bli lite förbannad. Men samtidigt vet jag inte hur det hade varit om jag var man, kanske hade vissa frågor hade kommit ändå. Det är svårt att veta eftersom jag inte levt i det andra könet någon gång. Men det har absolut funnits stunder när det är riktigt obvious att vissa personer fokuserar väldigt mycket på att jag är tjej. Någon gång för ett tag sedan träffade jag på en snubbe i en studio som sa; Fan va kul att det är en brud som proddar, det är så jäkla ovanligt! Varpå jag tänkta, aa okej… 

Va!? För jag tänker att det inte är så ovanligt längre det finns massa duktiga producenter som inte är män. 

Exakt, för det är så många fel i den meningen som han sa. Nej det är inte så ovanligt, men många är så snabba på att döma. Bara för att du är tjej så är det självklart att du ska sjunga och en kille ska göra något annat. Så det går ju both ways, jag kan förstår att det även är många män som känner sig diskriminerande i sin roll.  

Från det ena till det andra så har jag läst att det inte alltid var självklart att du skulle kliva i artistskorna. Så hur kom det sig att det blev så? 

Jag har nog vacklat lite inför det, jag har ju försökt i andra projekt också. Jag vet att Johan skrev om mitt projekt MAJRO som jag hade för några år sedan och drev ihop med en annan kompis som producerade. Så där försökte jag mig på något för första gången. Men det har absolut inte varit helt självklart, men idag känner jag att det är väldigt kul att få göra olika saker. Ingen dag ser likadan ut och artisteriet föder en helt annan typ av entreprenörsanda när man börjar prata om merch, samarbeten, branding och gud vet vad. Men också att jag får stå ute och spela live och prata om budskap, för återigen handlar det om att det är så skönt att inte behöva kompromissa. Vilket jag många gånger ändå behöver göra när jag sitter i sessions till andra artister för att det är deras vision som ska komma fram. 

Men skriver du på engelska till andra artister också då? 

Ja men absolut! Det skrivs på, jag kan inga fler språk men hade jag kunnat det så.

Aha, som vad? 

Lite på spanska hade varit kul för dom har så jäkla skönt flow. Jag lyssnar väldigt mycket på ROSALÌA till exempel, och där får de till en så härlig rytm bara av att dra en top-line. 

Men någonstans är det ju ändå en himla tur att du valde artist-spåret. För du har haft ett grymt år, etta på svensktoppen flera veckor i rad, grammis, rockbjörnen och P3-Guld nomineringar. Vad skulle du säga är din främsta styrka för den här framgången? 

Oj, jag vet inte (haha) det är jättesvårt. Det här kommer låta klyschigt med jag vill tro att det är för att jag har gjort det relaterbart. Min känsla är att folk tar till sig musiken för att det bara är jäkligt avskalat och inte så konceptuellt. Men också att jag bara gått på min magkänsla i vilken musik jag tycker är nice. För mig har det varit skitkul att få göra det själv eftersom det är första gången som jag tryckt bort folk lite. Sen på albumet plockade jag tillbaka några. Men när projektet började tog jag avstånd från alla och sa att jag vill göra det själv. Vilket såklart har ju boostat mig mycket i mitt självförtroende och självkänsla. Det är först nu när jag fått göra det på sättet som jag velat som det känts som det börjat gå riktigt bra.  

Jag tycker du är riktigt bra helt enkelt! 

Haha.. men det handlar inte heller om att säga fuck alla andra utan snarare att man ska våga tro på sig själv för då kan det gå riktigt bra. Och sen även ta till sig av känslan att en själv hade rätt. 

Absolut, och på tal om att ta till sig så har ju Loose my mind varit min och hela svensk folkets favoritlåt den här sommaren, hur kom den till?

Ja, jag minns hur den kom till. Det var jag Adéle Cechal och Carl Wikström Ask vi hade skrivit tre låtar innan Tacka dig själv, Hitta nån annan och Bara för bra. Så det här var sista låten och jag går in i studion den dagen är på busigt humör och säger att vi ska fucka ur! Varpå Calle som är producent i denna session börjar med första demon. Jag bad honom hitta det sjukaste fulaste ljudet ever och jag vet att när han hittade intro-synthen så tittade Adéle på mig och sa; ursäkta! Vad är det här? Medan jag skrek att soundet var exakt vad jag letade efter. Till min förvåning var det faktiskt sen Adéle som började nynna på vers-melodin och all text rann egentligen bara ur mig. Jag vet att det första jag skriver var ”Jag är ett proffs på mörka dagar” och ”När kyrkklockor ringer ut i moll”. Vilket såklart grundar sig i något som jag tänkt väldigt mycket på och även återfinns i den EP jag släppte samma höst som låten skrevs. Den EP:n heter Bara Hälften Kvar och handlar om det sättet jag ser på livet, att man tröstar sig med sin ångest. Eller tröstar sig med att veta att allt är skit och inte kan blir värre. På så sätt tar man även tröst i att må dåligt. Det är liksom lite skönt när det regnar för då är folk inte så himla glada. Och det är i den andan Loose my mind hamnar, det är så skönt när allt är dystert. För då får jag bara vara trygg i att jag är en ångestfylld person. 

Ja, för jag tycker att den är så träffsäker i att texten talar till dagens generation. Där ångest är något som många upplever och ett begrepp som faktiskt fått mer uppmärksammande ur ett bredare perspektiv. 

Va härlig å höra att du känner så, för jag tror verkligen att psykisk ohälsa är viktigt att prata om. Själv har jag varit en väldigt ångestladdad person och även upplevt depression i livet. Så det här är ju verkligen något som jag pratar om från hjärtat. Jag tycker att det känns bra att få prata om psykisk ohälsa i en ösig jäkla pop-dänga för att på så sätt normalisera det. För när ångest inte är något konstigt längre då slutar det nästan vara ångest, då är det bara att man är lite deppig. Någonstans är ju ångest hjärnans sätt att försvara sig och lite fight and flight nästan. Så när man börjar leva i någon slags sanning av att världen är skit och allt är kaos då blir det inte så panikartat. Men jag är väldigt glad att låten hittat hem hos många både sådana som festar sönder, men även de som behöver den för att kliva upp på morgonen. 

Verkligen, det är precis som du sagt lätt att relatera till. 

Framtid är ett ganska jobbit och ovisst begrepp, men om vi ändå ska försöka spå. Hur ser du på din musikaliska framtid ser ut. Vad är nästa steg? För albumet har ju varit klart länge som du sa.

Det finns massa planer, men jag får inte säga för mycket. Jag siktar absolut på att det ska komma massa ny musik 2022 till 100%. Jag är långt ifrån klar!  

Härligt! Jag brukar alltid ställa en avslutande fråga som talar till andra musiker. Så vad är det bästa tipset/tipsen du kan ge till de som vill lyckas med sin musik? 

Wow, svårt. Jag fick höra från en annan artist för många år sedan att lita på sin egen magkänsla. För om man inte litar på sin magkänsla så kommer den försvinna och du tappar din kompass för vad du tycker och tänker. Vilket är det absolut värsta som kan hända för då vet man inte vart man ska ta vägen. Känner man exempelvis att en skivbolagsmänniska eller manager är riktigt shady, då är det oftast så eller i motsats om något känns riktigt bra så är det oftast också rätt. 

Tack för dom orden och tack för ett trevligt samtal! Är det något annat du vill skicka med oss inför albumsläppet? 

Nä, bara lyssna precis som ni vill! 

Nedan kan ni lyssna på det nya albumet och jag är i alla fall fortsatt lika imponerad som innan. Se även till att lyssna in grymt ösiga fokusspåret First aid kit som alltså inte är producerad av Myra själv. Såhär säger hon om den låten:

”En kompis till mig har utnämnt First aid kit till det ultimata makeup-sex-anthemet. Man blir liksom arg, kåt och kär på samma gång (skratt). Även om jag blev lite generad när hon sa det måste jag erkänna att det kanske är på pricken vad den handlar om. Magin i att älska någon även i den där absoluta peaken av ens aggression, mitt i bråket. Och att den där aggressionen nästan försvinner helt så fort man rör vid varandra. Ibland kan jag nästan känna mig känslomässigt störd i hur mycket jag kan älska och va förbannad på någon samtidigt. Men 112 får väl komma och lappa ihop mig dagen mitt hjärta inte orkar med mina känslostormar längre.”

Myra Granberg
Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011