Under hösten 2020 debuterade 21-åriga PHELLY med låten Stenar. En utmärkt startmarkör för hennes retro-doftande elektroniska pop på Svenska. Därefter kom uppföljaren Elefanter nu i våras. En låt som definitivt föll mig i smaken med sitt läckra intro, fräcka franska och sprudlande tempo. Sångerskan är idag högaktuell med sin medverkan i Lotta på Liseberg och självklart såg jag min chans att ta artisten på pulsen innan tv-framträdandet. Vi satt oss ner i alla stillhet på Gothia Towers för ett trevligt och avslappnat samtal om historien bakom PHELLY, framtidsplanerna samt hennes bakgrund i dans och Mello-medverkan. 

Hej PHELLY vi inleder med en riktig klassiker till fråga. Hur känns det inför ikväll? 

Det känns kul och jag är så peppad på att stå på scenen och köra. Jag skulle inte säga att jag är så nervös att stå på scen inför publik det ska bli jättekul. Det var ju ett tag sedan man gjorde det nu, så det känns stort att det faktiskt är en publik och en ännu större publik hemma i tv-sofforna. Men man har lite sådär pirr, det tror jag bara är bra i och för sig, man måste liksom vara lite på tårna för att kunna leverera och gå in i ett mode liksom. Så jag är mer peppad än nervös skulle jag säga. 

Hur har du förberett dig inför framträdandet?

Vi har repat några gånger med mina dansare Amir och Albin, sen har jag repat mycket själv. Jag har ju ändå rutinen inne på att stå på scen och det har jag gjort mycket under en längre tid. Sen är just PHELLY ett nytt projekt så det är förstå gången på scen under det artistnamnet. Innan har jag varit runt och dansat en del på scener bland annat Kungsträdgården, Cirkus och diverse galor osv.

Hur känns det att vara i Göteborg då? 

Det är verkligen jättekul. Det känns lite som en drömstad, man har ju varit här några gånger förut, mest på semester och det känns lite idylliskt på något sätt. Så mycket folk ute på gatorna också, precis som i Stockholm. Man är inte van att människor i rörelse och det känns lite nytt nästan. 

Ja, staden har verkligen levt upp nu till sommaren. Men okej, den brinnande frågan… Har du valt någon allsångslåt? Och är det nya singeln vi får höra imorgon? 

Ja… (paus) det får man väl säga nu antar jag. Jag har valt Kärleken är evig, det är en bra låt och det känns som det går lite i linje med mitt sound på något sätt. Och ja det stämmer det är Elefanter ni kommer få höra imorgon, men ingen mer än den. Jag väljer att fokusera helt på en låt och ge allt i ett coolt nummer som jag är så stolt över. Jag hade liksom en vision innan hur jag ville göra det här och det känns verkligen som vi har nått hela vägen. 

Om vi nu vänder fokus till nya singeln Elefanter. Hur kom den låten till? 

Jag har skrivit den tillsammans med min låtskrivare och producent Thor Mcqueen det är mycket han som är drivande och vi har byggt upp projektet PHELLY tillsammans. Vi sitter alltid och bollar innan vi gör en låt, ibland kan jag berätta något jag upplevt och ibland tar han ifrån sig också. I det här fallet var det någonting som han upplevt och som även jag kunde känna igen mig i. Vilket jag tycker är väldigt viktigt eftersom det är jag som framför musiken. 

Jag förstår, men varför valde ni en subtil fransk touch på introt?

Den var inte helt självklar utan det var nog något som vi lekte fram faktiskt. Thor har alltid sagt att man inte ska ha någon respekt mot musiken för att skapa något lekfullt och roligt. För musik är ju framförallt roligt. 

Och vad betyder just Elefanter för dig? 

Asså i stort handlar den om att vi liksom stirrar oss blinda på de små problemen i samhället och inte väljer att se till det stora hela. Om man släcker dom små bränderna så kommer dom ju upp igen, men om man tar tag i dom stora problemen så försvinner ju dom små. Och det går ju att applicera på en relation, det går att applicera på miljön och massa olika saker i samhället. Det är nog ingen specifik händelse den handlar om egentligen utan det vi upplever i livet när vi skapar och lever liksom. Till mitt liv så kan jag nog koppla den generellt till att jag istället för att ta tag i det stora problemen väljer att att fokusera på de små. 

Det känns ju som att du skriver låtar som har en djupare innebörd. För så upplevde jag även din debutsingel Stenar. Vad skulle du säga att den handlar om? 

Ja…. den är väl tagen från något jag satt och prata med mina vänner om. Vi brukar ju även sitta och prata jag och Thor om saker som sker, det är ju oftast där låtar skapas. Och i ett samtal med mina vänner under tiden jag pluggade började vi para  om att man oftast går runt med den där känslan av att vara tyngd av stenar. Just stenarna blir som en metafor för att man känner sig tung och inte vågar ta för sig. Och då kom min producent på idén med stenar och det kändes på en gång klockrent. 

Det känns som ni har ett fint samarbete du och din producent. Har ni jobbat länge? 

Ja vi har verkligen ett fint samarbete, vi byggde upp hela grejen med PHELLY för kanske ett och ett halvt snart två år sedan, och det gick ganska fort när vi väl kom på grejen. Det tar ju ganska lång tid när man ska göra en ny artistprofil att bygga upp vad som är den artisten. För idag så är det så stor konkurrens så man måste ha en tydlig vision för annars går det inte. Och det var det som Freebird och Maria samt Bobby Ljunggren fastande för. 

Okej, nu blir jag ännu mer nyfiken på att veta bakgrunden om dig. Så vi börjar från början. Hur kom det sig att du började med musik? 

Jag började dansa när jag var fyra år (…haha) vilket är tidigt. Då dansade jag med något som heter Lasse Kühlers i Stockholm. Det var där det började liksom och jag dansade hel vägen tills man kunde börja i musikalgrupp och då var sång givet. Vi hade liksom sånglektioner varje vecka. Så det var där det började och jag tog även sånglektioner hos en röstcoach som tyckte jag skulle skriva en låt till Lilla Melodifestivalen. Kort därefter skriva jag faktiskt en text och fick lite hjälp med produktion av en kille som heter Johan som hade ett camp för låtar till Mello. Sen gillade redaktionen låten och jag framförde faktiskt Disco Freak samma år som Ulrik Munther var med i tävlingen år 2009. Vilket liksom var en barndomsdröm, jag hade precis fyllt tio. 

Okej, vad häftigt med Mello! Men vad hände därefter? 

Ja… asså jag var ju fortfarande väldigt ung då. Så jag fortsatte med show-grupperna och dansade pardans, street, jazz och balett. Vilket jag är så tacksamt för, det är nog därifrån scenvanan kommer ifrån. Det har liksom alltid kännas så självklart att man ska stå på scen på något sätt. Så nu när jag väl står här är det väl lite konstigt att säga att det känns självklart, men det är verkligen det här jag ska göra och det känns så starkt. Men i alla fall, efter några år med dans blev det faktiskt Lilla Melodifestivalen igen (…haha). Då hette bidraget Mitt Liv och det här var 2012. Det året gick tävlingen på Gröna Lund så det var precis innan dom slutade med Lilla Melodifestivalen. 

Igen asså, hur placerade du dig?

Nä jag vann aldrig någon av dem (…haha) 

Men därefter började jag i alla fall sjunga allt mer och stå på scen. Jag sökte även till My Camp Rock för Disney Channel. Och då åkte jag till en tjej som heter Ditte, vi spelade även in några engelska låtar tillammans som jag gav ut under namnet Felicia V. Men det var ett tag sedan, så då släppte jag lite musik där, sedan kände jag att jag ville komma vidare. 

Ja, för nu mera är du en signad artist och skriver på svenska, så hur var resan dit? 

Jo, jag började strax därefter jobba med en annan kille och skrev några låtar på svenska ungefär år 2018. Då hade jag artistnamnet FELI, vi skrev och gav ut några via Ninetone, men jag hittade liksom aldrig min nisch. Det blev inte något direkt mer med det därefter, utan sedan träffade jag Thor och vi började jobba. Tanken var faktiskt inte från början att det skulle bli just PHELLY utan jag skulle lägga en demo till Melodifestivalen men så började vi jobba tillsammans. 

En solklar följdfråga då, några Melloplaner för 2022? 

Ja, men det satsar jag på det hade varit jättekul. Vi hade något Mellocamp för två veckor sedan ungefär. 

Kul ju, men hur kom det sig att du började jobba med Bobby Ljunggren och hans fru då? 

Det roliga var att, man sitter ju ibland och kollar runt sådär på skivbolag och var man vill hamna. För jag tycker det har varit viktigt att inte hamna på ett bolag där man faller mellan stolarna för det är oftast det som händer. Eller man har hört många som det blir så, med och därför är det så viktigt med folk som tror och kan bygga en från grunden. Och Thor har länge känt Bobby och Maria och jag länge kollat åt deras håll och tyckt det varit kul att presentera för dem. Men vi skickade bara över till dem faktiskt och chansade liksom sån tur var så fastnade båda för det och allt hände ganska snabbt. Men sen kom ju tyvärr pandemin just när vi skulle släppa. Så det var kanske ett halvår när det var sådär ovisst. Men samtidigt gav det också tid att verkligen fundera på hur jag vill vara som artist. Typ göra mood-boards över hur jag vill se ut, vad musiken ska handla om och så. Det gav mycket betänketid och jag kunde lägga grunden. Sen har jag ju pluggat också. 

Aha, vad har du pluggat? 

Tre år Media- och kommunikationskunskap, så jag tog precis examen nu, vilket känns väldigt skönt. Jag är faktiskt mer mån om att min musikkarriär ska bli bra med marknadsföring osv tack vare det. Därför är jag med och ger lite input och även utformar omslag och sånt. Innan jag pluggade på universitet gick jag på Rytmus men jag kände att om det är någon gång jag ska plugga så är det nu. Så jag liksom inte hamnar i det där med att man jobbar och nöjer sig med det. Men det var väldigt mycket tuffare än jag trodde så nu blir det bara fokus på musiken. 

Självklart, men grattis till examen säger jag då. Jag är ju ett riktigt stort fan av profilering som artist och det känns som om du står för energi, styrka och glädje. Men hur skulle du beskriva ditt artisteri själv? Vad står PHELLY för?

Jag skulle vilja säga att PHELLY är färgstark, hon vet vad hon vill och det är glädje. Men ändå en cool anda. 

Och hur skulle du beskriva soundet? 

Vi brukar säga lekfull elektronisk pop på svenska. 

Vilka artister har agerat största inspirationskällorna? 

Man tar väl lite från det man tycker om men vi har väl inspirerats en del av Prince. Tanken var väl att göra lite år Robyn hållet men man har oftast en vision inom ett spektra. Sen kan man dra det mer eller mindre elektroniskt om man vill och det vore kul i framtiden. Men nu blev det lite mer Prince och tydligt baskagge liksom. Men ingen sådär specifik artist, oftast när jag hämtar inspiration så tar jag det från vad jag gillar. Det pendlar väldigt mycket, men Demi Lovat som ung definitivt eftersom jag ville vara med i Camp Rock. 

Vad jag förstår så spenderar du mycket tid i studion just nu, så vad händer härnäst? 

Jag har varit runt och skrivet rätt mycket den senaste tiden. Men då är det med nya låtskrivare för jag tycker det är lite kul att ta in. Det är ju liksom flera som kan ha olika saker som tillförs i soundet så man inte alltid stirrar sig blind på det man har. Det är kul att få nya influenser liksom, jag tycker ju att det här 80-tals soundet är min grej med en lite elektronisk touch på det. Men vi sätter faktiskt och planerar hösten just nu så jag vet inte riktigt vad som är tanken härnäst. Men mycket av det jag skapar nu är ganska likt det som getts ut. Vi följer en röd tråd, men det kan bli ännu mer pop-igt framöver fast fortfarande syntar och trummorna i centrum såklart. 

Så vad händer efter Lotta? 

Jag ska direkt in i studion och skriva låtar. Tanken är att bygga upp en större portfolio så jag kan komma ut och giga. Man kan liksom köra covers till viss del men sen vill man ju köra eget när man väl ska ut. Så fokus ligger på det men även Mello såklart. 

Om du får drömma var befinner du dig om tre år med musikkarriären? 

Det hade varit väldigt roligt att få ge ut mer musik och att folk upptäcker PHELLY som artist. Vilket jag lite lite hoppas på att Lotta bidrar till. Vi kommer i alla fall dansa loss och ge allt. 

Ingen tydlig önskan om ett album eller turnera? 

Just nu känner jag ingen direkt tvång att ge ut en EP eller sådär. Men jag hoppas att några samarbeten jag håller på med nu ska slutföras. Jag håller på med ett projekt med en utländsk producent. Men turnera hade varit skitkul och framförallt möta publiken, det är det som jag tycker är kul. Det bästa är att se reaktionen på det man skapat. 

Fem snabba avslutande frågar. 

Bästa dolda talang? 

Listskrivar-expert.

Choklad eller chips? 

Chips. 

Drömmusik-samarbetet? 

Det känns som jag håller lite på med ett av dem nu så hoppas det går igenom. Annars en stor etablerad artist som gör det jag gör. 

Vad brukar du ofta få höra från andra? 

Att jag alltid är glad och har många bollar i luften. 

Bästa tipset till andra musiker? 

Att hitta sin grej och eget sound. Men framförallt vara driven och aldrig ge sig, jag hade inte suttit här idag om det inte var för att jag aldrig ger mig. 

Share.

Artist (Astian), låtskrivare och deltidsskribent. Men framförallt musikälskare och här för att lyfta andra artister.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011