Efter första året på Melodifestivalsturnén intalade jag mig att komma ihåg att första intrycket var det viktigaste. Detta var inte så lätt att leva efter när jag lyssnade på låtar och sedan såg numret. En låt som jag kände sådär inför första lyssningen på onsdag var helt plötsligt en bättre låt på fredagen. Eller en låt som kanske inte var direkt rolig som singel blev klart mycket bättre på scenen tillsammans med ett nummer.
Många låtar är inte ögonblickliga. De behöver några lyssningar. Men i fallet med Melodifestivalen så ser och hör publiken låten för första gången där och då klockan åtta på lördagskvällen. De har inte hört dem tio gånger under repetitioner dagarna innan. De har inte hunnit vänja sig vid att låten är nyskapande, cool eller att låten ens växer.
Detta gör det ändå ganska svårt att sia om vilka låtar som går vidare i Melodifestivalen. För även om en låt på papperet är perfekt och borde gå vidare, så kanske det var låten som kräver ett par extra lyssningar innan alla bitar faller på plats. Den mängd lyssningar som man i Mello-bubblan alltså fått.
Felix Sandmans Boys with emotions var ett sådant exempel i helgen. Många musikskribenter och de stora fans av Melodifestivalen som hade lyssnat på låten innan och såg potentialen i låten, satte det som givet att den skulle gå direkt till final. Men när man hörde låten första gången – som jag gjorde – så var den inte all that. Lite svajigt framträdande som slarvade bort helheten lite och definitivt en singel-låt mer än live-där-och-då-låt. Men, en låt som växte efter tre, fyra lyssningar märker jag nu. Så skribenterna hade rätt, men själva upplägget på Melodifestivalen är enligt mig fel.
Jag har skrivit om detta förr. Men jag tycker det är värt att upprepa varje år tills Melodifestivalen faktiskt gör som jag säger.
Jag tycker det är hög tid att släppa låtarna innan Melodifestivalen börjar. På fredagen veckan innan bör samtliga låtar släppas på Spotify, Apple Music och alla andra musiktjänster där man kan strömma musik. Det gör att lyssnarna, som ändå ska välja den bästa låten, har möjlighet att sätta sig in i låtarna.
Då vet vi alla vilka låtar som vi själva tycker är bäst, och vilka som har potential att fungera ute i Europa under Eurovision Song Contest. Låtarna har också möjlighet att mogna lite. Att den där singeln som faktiskt är bra på riktigt, men som också kräver ett par lyssningar, har rätt förutsättningar att klara sig även i programmet – om nu artisten levererar vill säga.
Att släppa låtarna innan sändning är helt enligt reglerna för Eurovison, så inget problem. Våra grannländer gör det.
Det största problemet här är uppenbarligen SVT som sätter programmet före låtarna – vilket är en konstig prioritering i ett musikprogram. Kanske är det rädda att folk nöjer sig med att lyssna på låtarna på Spotify och sedan inte ser programmet och röstar? Men om målet med Melodifestivalen är att ta fram en bra poplåt som ska representera Sverige i Eurovision Song Contest, så bör man ju ge domarna – svenska folket – rätt att lyssna in sig på låtarna också. Personligen tror jag inte att tittartappet isåfall skulle bero på den saken, utan istället dåligt program överlag. Men det är ju SVTs ansvar att se till att så inte är fallet.
Visst. Kvällstidningarna skulle inte kunna vara unika med att skriva ”så låter kvällens bidrag”, men även här så är det inte riktigt de som tävlingen ska föda heller. De kan nog ändå spinna på vem som hånglar med vem, eller ge sin syn på varför en låt är bra eller dålig – Spotify har ju liksom inte stoppat folk från att tycka till om musik som alla kan lyssna på tidigare.
Så jag skulle säga så här. Med bättre och modernare poplåtar i Melodifestivalen, kräver nog hela konceptet att låtarna får lyssnas på i sin helhet långt innan själva tävlingen. Vissa låtar är ögonblickliga och direkta. Men ganska många låtar behöver sjunka in lite. Då gör vi hela tävlingen en otjänst med att hålla fast vid att låtarna ska ses i direktsändning för ”så har det alltid varit”. För en tävling som gärna uppdaterar sina regler lite titt som tätt för att passa SVTs egna koncept, så borde de inte vara främmande att faktiskt även låta detta hänga med in i 2020-talet nu. Det är enligt mig på tiden.