Idag kände jag hopp för den bransch jag jobbar i.
Det var första gången på länge som jag kände så.
Jag jobbar med DVD-film, vilket är en bransch som i och för sig mår gott, men som har en hel del problem, där kunder slåss om kunder med ett enda vapen och det är pris.
Visst, många kunder är väldigt prismedvetna och tio kronor mellan två butiker kan vara skillnaden på ett köp eller inte.
Sedan är den (lagliga) digitala nedladdningen ett hot mot fysisk försäljning. Än så länge är den väldigt liten – så vi pratar kanske fem, eller upp till tio år innan butiker som iTunes kan sälja fler digitala filmer än de fysiska butikerna. Men det är ändå ett hot.
På detta finns bolagens egna problem att inte göra en fysisk produkt till något speciellt.
Detta har för mig varit ett stort problem länge.
Köper du en DVD- eller Blu-Ray-skiva idag får du ett tunt plastfodral som knappt håller ihop för att spara på fraktkostnader. Det är i sig en bra sak – fast vill man vara miljömedveten när man köper ett innehåll kan man lika gärna ladda ner det.
Köper jag en film vill jag få något för pengarna – och det är här man kan konkurrera mot både legal och illegal nedladdning.
Disney sätter tillexempel en slipcase (en kartongbit) kring plastfodralet för att göra utgåvan lite mer exklusiv. För mig hade de gärna fått lägga in ett häfte med info om produktionen för att göra utgåvan än mer exklusiv.
Det lilla filmbolaget Atlantic paketerar sina filmklassiker i snygga diggipack (pappfodral) med snygg design. Även här skulle det lyfta med ett häfte med information om filmen. Det är ändå filmer så som Citizen Kane och Pansarkryssaren Potemkin , där det borde finnas massa information att skriva om. Visst, det kostar lite mer – men kunden som vill äga dessa filmer är troligen inte barn med begränsad inkomst.
Idag presenterade Universal Pictures ett nytt knep för att sälja äldre produkter.
De skapar böcker istället för fodral om och kring filmen, där man kan se bilder från inspelningen, urdrag ur manus samt olika posters med mera.
Jag tyckte detta var ett strålande sätt att låta kunden få ett mervärde av filmen och inte bara en tråkig plastbit i ett fodral.
Det är nog här slaget kommer att stå – vilka som kan erbjuda utgåvor av sina filmer som skapar ett habegär både när det gäller innehåll som förpackning.
Vill jag bara se filmen kan jag hyra den, eller ladda ner den.
Vill jag ha produkten i hyllan ska det vara något för pengarna. Något som är snyggt designat och som jag stolt kan visa upp.
Så när fantasierna tar slut i Hollywood får marknadsavdelningarna ta över och ge oss en anledning att köpa fysik film igen.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011