I går gick Spotify ut och meddelade att de dragit Apple inför EUs konkurrensmyndighet då de känner att de inte spelar på lika villkor som Apple själva i Apples ekosystem.
Det är väl både en bra och samtidigt lite konstigt agerande från Spotify.
Låt mig förklara.

Spotify tycker det är orättvist att Apple ska ha 30% i ersättning för att de distribuerar transaktionen för ett premiummedlemskap. De kallar det för en 30-procentig skatt som de enligt dem verkar vara ensamma om att behöva betala.
Saken är den att Apple har haft en distributionsavgift, eller marginal om du så vill, på all försäljning via App Store sedan dag ett. Alla butiker har det. Går du in på ICA och köper mjölk, så är några kronor på priset det som butiken tar ut för att lagerhålla och hantera mjölken. Det är en hel del saker som ska ingå i marginalen, så som hyra, personalkostnad, kostnad för el, korttranskation med mera.
Sedan är den marginalen olika beroende på vara.
För en TV är det oftast en låg marginal. För kläder är det en hög. Tar vi Spotifys egna presentkort som du kan köpa i butik, så tycker Spotify själva att det är helt okej att butiken tjänar noll och inget på dessa kort. Det är oftast några futtiga kronor som butiken får för lagerplats och korttransaktion. Så absolut, med den illviljan att dela med sig, så förstår jag att det svider för Spotify att behöva betala 30% till Apple.

Jag kan personligen tycka att 30% är en ganska hög avgift för denna typ av produkt (eller mer tjänst). Den ska definitivt inte vara noll och helst inte det hån till ersättning som Spotify själva ger sina återförsäljare. Men runda slängor 20% är vettig ersättning. Gör Apple det, är de ju billigare än Google Play, som även de tar exakt samma ersättning som Apple gör idag. Alltså 30%.

Att Apples avgifter är höga har bland annat lett till att Netflix valt att inte ha några transaktioner inom sin app för iOS. Så Spotify är inte ensamma och bevisligen står man inte och faller med att kunden ska kunna betala för tjänsten direkt i appen. De flesta vet hur en webbläsare funkar och klarar av att betala på det viset. Med tanke på Spotify och Netflix dominerande ställning på respektive område är det lite svårt för dem att säga att de förlorar kunder på detta.

Nästa steg i Spotifys klagan över Apple är att de känner sig utestängda från Apple Watch, Siri och HomePod.
Det var från och med WatchOS 5 i höstas som det blev möjligt att lägga in musik från annan plattform än Apple Music i klockan. Så innan det kunde ingen göra det. Nu har Spotify världens möjlighet att skapa offlinespellistor på klockan, men har inte gjort det än. Det är inget Apple kan göra något åt, det är Spotify som får lösa det.
HomePod har i dagsläget inte SpotifyConnect, men den har AirPlay 2, vilket gör att du absolut kan strömma Spotify till HomePod från en dator eller mobil. Samma gäller för Tidal, Amazon eller Deezer. De kan också strömmas till HomePod via AirPlay 2, men de har inte ett inbyggt stöd i själva högtalaren.
Att Spotify inte funkar med Siri i dagsläget är även här samma anledningen. Inget funkar med Siri. Du kan inte be Siri spela från Deezer eller SoundCloud heller.

Någonstans måste man även förstå att iOS är en plattform skapad av Apple för Apples tjänster. Så det är klart att de kan och bör promota sig själva först? De har sedan öppnat upp plattformen för andra tjänster som direkt eller indirekt konkurrerar med Apples egna.
Men jag hör inte Microsoft klaga på att Apple ger bort Pages och Numbers som är direkt konkurrent med Microsoft Office. Eller att Facebook ställer Apple inför rätta för att mobilen kommer förinstallerad med iMessage och inte Messenger.
Jag vet inte, men ibland känns Spotify så otroligt… svenskt. Hela den där ”jag vill också äta kakan och behålla den” är lite… barnslig. Det finns ju så många andra sätt Spotify kan nå marknadsandelar. Som de nu gör med deras samarbete med Samsung, där de är förinstallerade på alla nya mobiler. Ska Apple peka på Apple Music och gråtande säga: ”men jag då”?
Spotify får jobba mer med samarbeten istället. Spotify är fan grymma på att vara tillgängliga. Snart finns SpotifyConnect i micron och toalettstolen, så det råder ingen brist på bredd för plattformen.

Sista delen är att Spotify inte är nöjda att de inte kan skicka pushmeddelanden om kampanjer eller marknadsföra kampanjer till användare via appen i iOS.
Här ser jag väl inte direkt varför Apple borde vara emot det. Så länge det går att skilja på pushmeddelanden – som information om något (ny skiva med den artisten, eller att du fått en ny följare på en spellista), kontra marknadsföring (uppgradera till premium för endast 9 kronor i tre månader). Här måste man som kund först kunna göra ett aktivt val: jupp, jag vill få push om förändringar, men inte om marknadsföring. Den möjligheten finns i dagsläget inte för någon. Med andra ord är den en funktion Spotify vill ha, men det är lite svårt att klaga på något som inte finns – för någon.
Sedan om de ska promota uppgradering från gratis till premiumkonto via appen, så måste man ju även kunna betala för den via appen. Det är lite konstigt om ICA gör reklam för en vara, men du måste gå till Coop för att köpa den… Men här vill Spotify inte betala den enligt dem höga marginalen, så då är vi tillbaka till ruta ett.

Så för att sammanfatta:

Ja, jag tycker också att Apples marginal för att sälja något via App Store är något för hög, men de kommer aldrig bli gratis.

Ja, Apple borde titta över betalmodellen för tjänster via App Store. Idag betalar du som företag 30% första året och 15% från år två. Det sistnämnda är kanske mer rimligt även för år ett, men lägre än så bör nog inte Apple gå.

Nej, det är inte en mänsklig rättighet att få ta del av Apples ganska köpstarka kunder. Man får göra ett aktivt val att finnas där och betala för den möjligheten. Eller så får man välja andra plattformar, vilket många gjort när det kommer till App Store för macOS.

Nja, du kanske borde kunna marknadsföra dina tjänster via en app. Men då måste vi som kunder kunna välja om vi vill ha den marknadsföringen eller ej, samt att vi måste kunna köpa direkt via appen. I dagsläget finns inte den möjligheten i iOS eller betalningsmöjligheten i Spotify, så vi får vänta och se.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011