Hur mycket jag än gillar Apples produkter finns det en som inte håller måttet – alls.
Jag är ändå en av de få – känns det som – som inte gnällt på iTunes. För mig har mediaspelaren fungerat mer eller mindre smärtfritt under alla år som jag haft iPod och sedan iPhone. Kanske för att jag inte använde mig av MP3 innan jag skaffade iPod och det gjorde att jag direkt lärde mig använda iTunes så som Apple vill att man ska använda tjänsten. Jag rippade ner mina CD via programmet i datorn och jag använde iTunes till att spela upp låtarna. Hur och var de lade sig på hårddisken var för mig inte lika viktigt.
Sedan kom iTunes Match. En grym tjänst om ni frågar mig. Här kunde jag spela upp hela mitt bibliotek var jag än var via min iPhone eller via datorn på jobbet. Sjukt smidigt att ha alla spellistor synkade mellan mina enheter.

Apple lanserade Apple Music i slutet av Juni förra året. En streamingtjänst som skulle konkurrera med Spotify, och som även den innehåller möjligheten att synka sitt befintliga iTunes-bibliotek mellan enheter, som iTunes Match och Spotify i ett.
Första veckan funkar det smärtfritt. Jag kan göra spellistor med mina låtar mixade med nya singlar som jag inte tidigare köpt. Perfekt!

Men nu börjar problemen…
iTunes slutar synka ordentligt mellan enheterna och efter samtal med Apple Care kan de inte riktigt hitta problemet. Jag raderar molnbiblioteket för att börja om, men då slår istället max antal låtar som man är tillåten att ha i molnet i taket. De har alltså inte raderats från molnet även om det står att de ska ha gjort det (känns ju tryggt för er som har dokument på iCloud Drive och tar bort dem, för de kanske är borta, kanske inte).
Efter 17 bedrövelser, som bland annat inkluderar att testa att skapa helt nytt bibliotek (all statistik borta) ber jag dem radera hela molnbiblioteket från sitt håll, så att verkligen allt är på noll.
Efter det funkar biblioteket igen och jag ska erbjudas någon form av kompensation för att jag inte kunnat använda Apple Music eller iTunes Match som jag trots allt betalar för.

Men så händer något igen.
När jag delar en spellista – klickar dela-knappen (oberoende av vilken tjänst jag delar på, mail, Twitter, Facebook etc) så förstörs spellistan. Vissa av mina låtar blir obehöriga även om de är helt nya och finns på Apple Music. Spellistan försvinner från min iPhone och jag kan inte längre redigera den. Det går att klicka in via delningslänken och lyssna på spellistan, men jag kan inte själv använda min egna spellista.
Inte heller detta hittar Apple Care någon lösning till.
Nu befinner vi oss tidsmässigt i våras. Det är även nu som Apple Care börjar distansera sig vad det gäller intresse för mitt ärende. 
Min tekniska hjälp väljer att inte svara på mina mail. Jag tar upp tråden några månader senare med en annan person som ska kolla på ärendet. Inte heller den gången håller de kontakten, tills jag idag pratade med en kille på brittiska Apple Care.
Jag berättar om alla problem jag haft med tjänsten och tänkte se om vi kan hitta en lösning på det hela. Då tjänsten inte funkat från start och i och med att Apple inte hört av sig senaste månaderna ligger mitt konto vilande. Men jag vill gärna testa och se om det funkar nu. Med andra ord, jag skaffar Apple Music och testar. Funkar det så fine, då är vi igång. Funkar det inte så stänger vi ner och jag får pengarna tillbaka (99 kr).
Han berättar att iTunes inte alls är intresserad att hjälpa eller ersätta mig för pengar och tid som lagts ner på varesig Apple Music eller iTunes Match, för jag har redan fått för många återbetalningar.
De återbetalningar (eller mer åternedladdningar) jag fått från iTunes är de gånger en låt eller album jag köpt inte laddats ner av någon anledning. I och med att jag köpt väldigt mycket musik via iTunes har det hänt vid ett antal tillfällen att saker helt enkelt inte fungerat. I och med att de inte kopplat på möjligheten att ladda ner en redan köpt låt till ens iTunes-konto förrän nyligen här i Sverige har jag då fått bett dem aktivera en ny nedladdning. Om vissa filer jag köpt inte laddats ner ska jag självklart inte betala för dem igen, utan jag ska komma åt dem i alla fall en gång.
Apple straffar med andra ord ut en trogen kund för att deras system inte funkar. Gör man en snabb Googling på Apple Music är det väldigt många som inte är helt nöjda med tjänsten – låtar försvinner och bibliotek förstörs. Men istället för att säga ”Vi ber om ursäkt för allt strul du råkat ut för under de senaste 13 månaderna. Vi låter dig köra med Apple Music i 6 månader gratis så hoppas jag du nu efter att vi jobbat en hel del med produkten får en mycket bättre upplevelse”, så väljer man att helt enkelt bedra kunden, och mer eller mindre säga att det är mitt fel och inte ersätta en undermålig produkt som både förstört mitt musikbibliotek och som de trots allt har väldigt många mail om att den faktiskt inte funkar under mitt användarnamn.

Hade trots allt lite högre tankar om Apples syn på sina kunder än detta. Speciellt om man släpper en produkt som bevisligen inte håller måttet.

///

As much as I love Apple products, there is one that does not measure up – at all.
I’m still one of the few (it feels like) who’s not that upset about iTunes. For me, the media player worked more or less flawless for all the years I’ve had an iPod and then an iPhone. Maybe because I did not use any MP3’s before I bought the iPod and it made me immediately work with iTunes as Apple wanted you to use the media player. I ripped my CD’s through iTunes to played songs. How and where they were stored on my hard drive was not important for me.
Then came iTunes Match. An amazing service if you ask me. Here I was able to play my entire library wherever I was using my iPhone or on my computer at work. I loved the fact that I had all my playlists synced between my devices.

Enter problem – enter Apple Music.
Apple launched the Apple Music at the end of June last year. A streaming service that would compete with Spotify, and which also features the ability to sync my existing iTunes library between devices. It was like iTunes Match and Spotify in one.
The first week it works painlessly. I could make playlists with my songs mixed with new singles that I have not previously purchased. Perfect!

Here we go…
iTunes stops syncing between devices and AppleCare could not find a solution to the problem. I erase my cloud library, but then I hit the maximum number of songs I were allowed to store in the cloud. The songs had with other words not been erased from the cloud, although iTunes says that it should have done that (feels safe for you who have documents in iCloud Drive and remove them, for they may, or maybe not be gone).
After countless different errors and suggestions, that included to create an entirely new library (all statistics gone), I ask them to delete the entire cloud library from their side, so everything is gone for sure.
After that the cloud library worked again, and I was offered some kind of compensation for not be able to use the Apple Music or iTunes Match that I payed for after all. We never got to the actual compensation part though. 

Because then something happens again.
When I shared a playlist – click the share button (to choose whatever service I want to share to: email, Twitter, Facebook, etc.) Apple Music destroyed the playlist. Some of my songs are unauthorized even if they are brand new and were available on Apple Music. The playlist disappeared from my iPhone and I could no longer edit it. I could click through the sharing link and listen to the playlist, but I couldn’t use or edit my own playlist.
Nor does AppleCare find any solution to this.
Now we are in time of spring 2016. It is also now AppleCare’s beginning to distance themselves in terms of interest in my case. My technical assistance chooses not to answer my emails. I take up the case a few months later with another person to check on the matter. Neither that time do they keep in touch, until I talked to a guy at the British AppleCare today.
I tell him about all my problems I had with the service to see if we can find a solution to it all. As the service has not been working for me properly from the start and that fact that Apple Care hasn’t returned to me I have not subscribed to the service the past months. But I would like to try if it all works now. To do that I would reopen my account, if everything works then fine. We’re on. If it doesn’t I get a refund for the month (99SEK).
He says that iTunes is not interested in helping or compensate me at all for the money and time spent on Apple Music or iTunes Match, for I have already received too many refunds.
The refunds (or more re-downloads) I received from iTunes are the times a song or album I bought did not download for any reason. The fact is that I bought a lot of music through iTunes, and it happened a number of times an album was incomplete after it was downloaded. It’s not until recently that one can re-download purchased songs though iTunes in Sweden, so when something didn’t work in the past I had to email them to activate a new download. If I pay for milk i expect to get milk, and if I pay for an album I expect to get all the songs from it.
So Apple chooses to punish a loyal customer when their system does not work. If you do a quick Google search on Apple Music it’s quite common for people to have issues with the service – songs disappear and libraries destroyed. But instead of just saying, ”We apologize for all the problems you encountered in the past 13 months. We will let you use Apple Music for free in 6 months. I hope now after we worked with the product we may offer a much better experience ”, they choose to simply deceive their customer, and more or less say that it is my fault they launched a poorly developed product that ruined my music library. They do have a lot of e-mails from me stating that I have a problem with the service, and they don’t have a solution.

I did have higher thoughts about Apple’s approach to their customers than this. Especially if they release a product that does not measure up.

Share.

Grundare och chefredaktör för Popmuzik. Älskar popmusik i största allmänhet och mina husgudar är Pet Shop Boys. Tycker att en bra låt är en låt som jag vill lyssna på mer än en gång.

Spellistor

PRESENTERA DIN MUSIK

Bloggen fokuserar i första hand på alla musikinskick och förfrågningar från våra Patreons. Som Patreon garanteras du att vi lyssnar på din musik och svarar dig, samt att du stöttar bloggen så att den även i fortsättningen kan leverera dagliga musiktips.
Du kan läsa mer om upplägget med Patreon här, samt använda denna sida för att skicka in din musik.

Tack för att du är Patreon.

SUBMIT YOUR MUSIC​

The blog focuses primarily on all the music submissions and requests we receive from our Patrons. We always listen to the music you as a Patreon submit and you always get a replay. At the same time you support Popmuzik and makes it possible for the blog to continue write about new music.
You can read more about the blog’s Patreon here, and use this page to submit your music.

Thank you for being a Patron.

Musikinspiration från Göteborg sedan 2011