Genrep i Norrköping.
Efter repetitioner och övningar är det här vi hamnat: Himmelstalundshallen.
Veckans deltävling presenteras av Gina Dirawi tillsammans med Henrik Schyffert . Det bjuds i alla fall idag på väldigt många åldersskämt, där man helst ska prata om hur gammal Henrik är. Det kan vara kul en stund i alla fall. Men när ordväxlingarna mellan de båda mer eller mindre enbart bygger på hur gammal Schyffert är blir det tyvärr inte lika kul längre. Även när de bjuder in Sigrid från de två senaste åren (och förra årets julkalender) att spexa lite, bygger hennes dialog enbart på hur gammal Schyffert är vilket är lite synd. Det dras liksom två, tre, femton varv för långt vilket är förvånade med tanke på nivån i de senaste programmen. När nu SVT ”kvoterat in en medelålders vit man” (Schyfferts ord) i programmet så borde det ju finnas annat att skämta om?
Med andra ord: tycker du det blir lite plumpt med många åldersskämt, så kan du mentalt förbereda dig på att det blir åka av (om de inte skriver om väldigt mycket av manus inatt).
Annars är upplägget lite (mycket) annorlunda denna vecka.
Lugn. Jonas Gardells Schlagerskola är kvar, lika så dramatenskådisar som läser schlagertexter. De håller samma nivå – även om Jonas även han kör på temat gammalt och ungt (tillsammans med ”galet”).
Men Gina och Schyffert börjar med att spela Queen / Bowies Under Preassue i coverbandsversion. Långt ifrån de två första veckornas mer showiga inledning. Det bjuds även på ett mycket snyggt dansnummer med husdansarna, som är väldigt effektfullt, snyggt och lagom långt. Det är nästan som att vara tillbaka i klassisk Melodifestivals-pausunderhållning eller Eurovision. Det är faktiskt tillräckligt bra för att ni inte behöver gå och kissa eller fyll på chipsskålen.
Programmet blir med andra ord inte lika showigt utan bygger mer på dialog. Åldersdialog.
Dock gör Schyffert en kul stand up, som jag tycker levererar godkänt.
Musiken då?
Det är ju ändå den vi är här för.
SaRaha inleder färgstarkt, och låten är glädjefylld. Väldigt mycket som en flört med barnen som sett Lejonkungen 150 gånger, och de som gillade Waka Waka med Shakira . Det är inte direkt dåligt, men kanske inte så jag själv känner att de afrikanska rytmerna sveper iväg med mig. Men vem vet. Barnen kanske tycker detta är värt att rösta på en och fem gånger med hjärtrösterna?
Då är jag mer imponerad av Swingfly och Helena Gutarras You carved your name , som lätt är min absoluta favorit denna veckan. Läckert nummer tillsammans med dansgruppen JUCK . Visst, om man inte uppskattar det typiska Teddybears-soundet så är detta inget för er. Men jag verkligen älskar det. Hade blivit en stor P3-hit även utanför festivalen.
Största problemet för numret är att Swingflys hals är ganska illa däran, vilket kanske kan sätta käppar i hjulet för honom i morgon. Men jag hoppas inte det.
SMILO är klubbmusik light, typ. Det är ändå den typen av kommersiell klubbmusik som jag själv uppskattar, så jag tycker att det funkar. Hade gärna fått vara lite mer klös i den dock. För det blir väldigt mycket mellanmjölk. Arvid går omkring och sjunger medan de andra två står vid ett DJ-podie och viftar med händerna i luften, samtidigt som de petar på ett mixerbord. Lurar väl inte någon, för det ser lite tafatt ut om jag ska vara ärlig. Då är det bättre att bara fokusera på Arvid.
Hur det än går denna vecka, så är det ändå ett bra reklamfönster för killarnas kommande singlar.
Ja, det är svårt att inte bli lycklig av After Dark . Det är som sagt tur att det är mindre shownummer denna veckan, för nu blir After Dark just veckans shownummer. Det är dragshow med extra allt och en obetalbar promotion för After Darks sista krogshow. Christer Lindarw glider över scenen och poserar och sjunger tillsammans med sina drugor och hunkiga dansare framför stora bokstäver med showlampor som stavar ut After Dark på scenen.
Detta drar ner de största applåderna efter Oscar Zia , och jag tror nog fanemig att Christer kan ta detta till final.
Då är mina förväntningar inte lika höga på Lisa Ajax i morgon faktiskt.
Hon har en ganska svag låt, och av det jag kunde se på monitorerna i arenan så hade hon inte riktigt den där utstrålningen heller som behövs för att lyfta en medellåt till något bättre. Hennes nummer tycker jag ändå funkar. Det är orientaliskt tema där Spartacus möter Game of Thrones , typ. Det är en lagom portion sex i dansen, men den kanske kunde behöva ännu mer sex för att lyfta numret.
Hon ska nog vara glad om hennes Idol-fans tar henne till Andra Chansen.
Då kan det gå bättre för nykomlingen Boris René vars Olly Murs låt verkligen sätter sig snabbt och hans 90-tals house kan nog skrälla sig till en Andra Chansen denna veckan. Visst, det är väl också en bagatell, men en glad sådan och med mycket energi både i sång och i ögonen. Sådant syns i TV och känns i sången.
Sist ut är Sveriges svar på Troye Sivan , Oscar Zia .
Oscar har en mörk och snygg midtempoballad, som faktiskt har goda chanser att ta sig direkt till final. Eller egentligen så är den redan där. Numret är sjukt snyggt ihopsatt av Rickard Engfors , där snabba och många klipp bygger upp numret mer än att saker ska röra sig på scenen. Han har med andra ord omfamnat TV-mediet helt och skapat ett för Melodifestivalen unikt sätt att leverera ett nummer på. Lägg där till att Oscar utvecklats som artist och både sjunger och ser självsäkrare ut på scenen. Det känns nästan omöjligt för Oscar att han inte tar detta till final. Det är han i alla fall värd.
Så, vilka tror jag går vidare i morgon?
Jag har sagt när jag fått frågan att det är många som kan gå till andra chansen denna veckan, men väldigt få självklara till final. Så är det egentligen fortfarande. Men efter genrepet måste jag ändå säga att det kanske blivit lite klarare.
Till final:
Human – Oscar Zia
You Carved Your Name – Swingfly feat. Helena Gutarra
Andra chansen:
Kom ut som en stjärna – After Dark
Put Your Love on Me – Boris René